مهر خبر می دهد

جزئیات اجرای الگوی جدید مشاغل خانگی در ۹ استان، ۳۲ برند بوجود آمد

جزئیات اجرای الگوی جدید مشاغل خانگی در ۹ استان، ۳۲ برند بوجود آمد

به گزارش ارتباط با مشتری الگوی جدید كسب و كارهای خانگی كه از سال قبل در ۹ استان كشور اجرایی شد، با ایجاد ۳۲برند منجر به اشتغال ۵ هزار و ۸۰۰نفر در حوزه مشاغل خانگی و اتصال محصولات ۱۰ هزار متقاضی به بازارها شده است.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، امروزه كسب و كارهای خانگی بعنوان راهكاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در جهان محسوب می شوند. قابلیت انجام این نوع كسب و كار در منزل سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین آنها می شود. همچون می توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن اجاره كارگاه و رفت و آمد اشاره نمود.
برای ایجاد و توسعه مشاغل خانگی متناسب با هر استان و منطقه لزوم دارد كه در بررسی و شناسایی فعالیت های مشاغل خانگی، اولویت بندی مزیت های استانی در نظر گرفته شود. در همین راستا از سال قبل الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی از سال قبل پیاده سازی و در ۹ استان كشور به صورت آزمایشی اجرایی شد.
الگوی جدید توسعه كسب و كارهای خانگی به صورت كلی در سه فاز طراحی شد. در اولین مرحله بررسی، شناسایی، اولویت بندی مزیت ها متناسب با نیاز محلی، ملی و منطقه ای، در مرحله دوم توانمندسازی متقاضیان در چارچوب استعدادسنجی و اجرای دوره های آموزشی و در مرحله سوم هم اتصال این مشاغل به بازار پیشبینی شد.
در فاز نخست یعنی شناسایی اولویت ها و مزیت ها در استان های پایلوت ۲۶۱ مورد مزیت نسبی شناسایی شد. همینطور ۱۵۰ بنگاه، تعاونی و خوشه های كسب وكار برای مشاركت به كار گرفته شدند.
در فاز توانمندسازی، پس از استعدادسنجی متقاضیان به حدود ۲۶ هزار متقاضی مشاوره شغلی داده شد و حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ متقاضی هم در دوره های آموزشی متناسب با نوع استعداد خود شركت كردند.

عدم توانایی اتصال به بازار كه یكی از محدودیت های خیلی از كسب و كارهای خرد و متوسط است، در الگوی جدید مشاغل خانگی در دستور كار قرار گرفت كه در این فرآیند، به ترتیب شناسایی برندهای ملی و استانی، شركت ها و كارآفرینان، هدایت صاحبان مشاغل خانگی به ارتقای كیفیت محصولات و بسته بندی، برندسازی و استانداردسازی، ظرفیت سازی بازارهای فیزیكی و الكترونیكی و اتصال به بازار و بنگاه های بالادستی در یك قالب مشخص ارائه شد.
در فاز فرآیند اتصال به بازار، محصولات ۱۰ هزار و ۶۰۰ متقاضی به بازارهای مربوطه معرفی شدند؛ همینطور ۳۲ برند در ۹ استان پایلوت اجرای الگوی جدید مشاغل خانگی بوجود آمده است كه در نهایت پیاده سازی الگوی جدید توسعه كسب و كارهای خانگی در ۹ استان آذربایجان غربی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، كردستان، خراسان رضوی، كرمانشاه و لرستان با ایجاد برندها و شبكه های جدید منجر به ایجاد ۵ هزار و ۸۰۰ شغل خانگی شد.


در استان آذربایجان غربی یك برند در حوزه پوشاك، در استان ایلام ۳ برند در بخش های عسل، انیمیشن و فناوری حوزه فرش، در استان چهارمحال و بختیاری ۲ برند در حوزه های نمدبافی و زعفران، در استان خراسان جنوبی ۳ برند در حوزه های تولید عسل، حوله بافی، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، در استان خراسان شمالی یك برند، در استان كردستان ۴ برند در حوزه های كلاش بافی، گلیم بافی، عسل و پوشاك، در استان خراسان رضوی ۷ برند در حوزه های دست بافته های داری، سفره كردی، فرت بافی، دست بافته های ابریشمی، گیوه بافی و دست دوزهای چرمی، در استان كرمانشاه ۶ برند در حوزه های مرغ بومی، پوشاك، عسل، گیوه بافی و در استان لرستان ۵ برند در بخش های مندیش سبز، تولید لباس محلی، فراوری سبزیجات و دست دوزهای چرمی بوجود آمده است. علاوه بر این در این استان ها ۲۰ برند دیگر در مرحله ایجاد قرار دارند.
آخرین آمار از عملكرد مشاغل خانگی در سراسر كشور از آن حكایت می كند كه پارسال حدود ۱۰۵ هزار مجوز برای فعالیت های مشاغل خانگی صادر گردیده است كه ۶۶ هزار نفر آنها تسهیلات دریافت نمودند.

محدودیت ها و چالش های مشاغل خانگی
در عین حال كه كسب و كارهای خانگی فرصت مغتنمی برای اشتغالزایی هستند اما متقاضیان باید قبل از ورود به این نوع كسب و كارها به توانایی ها و از همه مهمتر بازار فروش محصولات خود در جغرافیای محلی، ملی و منطقه ای توجه نمایند. در این بین عدم توجه كافی به « بازار » و آمادگی نداشتن اغلب متقاضیان برای حضور در بازار یكی از محدودیت های پیش رو است.
همچنین در حوزه سیاستگذاری هم عدم حمایت های مناسب مالی و غیرمالی از متقاضیان مشاغل خانگی بخصوص اشخاص پشتیبان، عدم شناسایی رشته های جدید مشاغل خانگی در حوزه های صنایع، تولید بدون كارخانه و فناوری اطلاعات، سلیقه ای عمل كردن بانكها در پرداخت تسهیلات و وجود مغایرت های مختلف قانونی بخصوص در نظارت، بیمه و كاهش تعرفه های سوخت در مشاغل خانگی و فقدان برنامه ریزی آموزشی مناسب برای توانمند سازی متقاضیان همچون محدودیت هایی است كه وجود دارد.
بر اساس این گزارش، مقرر است بعد از شناسایی نقاط ضعف و نتایج اجرای الگوی جدید توسعه كسب و كارهای خانگی در ۹ استان مذكور، این طرح به تدریج در سایر استان های كشور اجرایی شود.

1398/06/26
15:40:02
5.0 / 5
3089
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری