گزارش ارتباط با مشتری

خانوارهای ایرانی از پس هزینه ها بر می آیند؟

خانوارهای ایرانی از پس هزینه ها بر می آیند؟

ارتباط با مشتری: اقلام مهم در سبد هزینه خانوارهای ایرانی شامل گوشت و مسكن و سوخت است كه در فروردین ماه ( 12 ماه منتهی به فروردین) به ترتیب با رشد 39.1، 22.7 و 27.8 درصدی قیمت مواجه بوده اند.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، بررسی تغییر قیمت کالاها و خدمات در فروردین ماه سال جاری نشان میدهد که شاخص کل نسبت به اسفند ماه سال قبل (ماه قبل)، ۲.۱ درصد و نسبت به فروردین ماه سال قبل ۳۲.۲ درصد افزایش یافته است.
مطابق با آنچه که قبل از این مرکز آمار ایران از نحوه هزینه کرد خانوارهای ایرانی (در سال ۹۷) گزارش داده بود، از هزینه کل سالانه خانوار شهری بیشترین سهم با ۲۱ درصد مربوط به گوشت و در میان هزینه های غیرخوراکی بیشترین سهم با ۴۵ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.
اگر این آمار را برای سال جاری هم مدنظر قرار دهیم و گوشت، مسکن، سوخت و روشنایی را در صدر اولویت های مردم برای هزینه کرد در نظر بگیریم، خانوارها در فروردین ماه امسال برای خرید کالای خوراکی اولویت دار خود یعنی گوشت قرمز و سفید ۷ درصد کمتر از فروردین سال قبل و یک درصد کمتر از اسفند سال قبل (ماه قبل) هزینه کرده اند. این عدد در تورم ۱۲ ماه منتهی به فروردین ۳۹.۱ درصد (افزایش) بوده است.
همچنین خانوارها برای مسکن بعنوان کالای غیرخوراکی اولویت دار، نسبت به فروردین پارسال ۲۱.۴ درصد بیشتر هزینه کرده اند؛ این عدد برای آب، برق و سوخت ۱۳ درصد بوده است.
تورم ۱۲ ماه منتهی به فروردین برای این دو هزینه اولویت دار مردم، به ترتیب ۲۲.۷ درصد و ۲۷.۸ درصد بوده است.
وضعیت تورم نرخ این دو کالا نسبت به ماه قبل یعنی اسفند سال ۹۸، به این صورت بوده که مسکن ۰.۳ درصد افزایش داشته و آب، برق و سوخت ۰.۹ درصد کاهش داشته است.

وضعیت تورم میوه و سبزیجات
بررسی اولویت های دوم خانوارها در بخش خوراکی ها یعنی «نان و غلات» نشان میدهد که مردم برای نان و غلات نسبت به فروردین پارسال ۲۹ درصد بیشتر هزینه کرده اند. تورم ۱۲ ماه منتهی به فروردین برای این خوراکی ۳۳.۴ درصد بوده است. همین طور تورم نان و غلات نسبت به ماه قبل یعنی اسفند ماه سال ۹۸، به میزان ۲.۴ درصد رشد داشته است.
اولویت سوم خوراکی خانوارها مربوط به «میوه و سبزی ها» می شود که برای قیمت میوه نیز شاهد افزایش ۱۱.۴ درصدی نسبت به فروردین پارینه بوده ایم. البته تورم ۱۲ ماه این کالا ۲۸.۸ درصد بوده است. بخش سبزیجات نیز رشد ۲.۴ درصدی را در فروردین نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه کرده است. البته تورم ۱۲ ماه منتهی به فروردین سبزیجات ۴۲.۲ درصد بوده است. تورم میوه و سبزیجات نسبت به ماه قبل (اسفند ۹۸) نیز به ترتیب با رشد ۱۹ درصد و ۱۳.۶ درصد روبه رو شده است.
وضعیت تورم حمل و نقل و ارتباطات و بهداشت
مردم برای «حمل و نقل و ارتباطات» بعنوان اولویت دوم در بخش خدمات، نسبت به فروردین پارینه به ترتیب ۴۷.۴ درصد (حمل و نقل) و ۴.۲ درصد (ارتباطات) بیشتر هزینه کرده اند. تورم ۱۲ ماهه برای این خدمات به ترتیب ۴۶.۵ درصد و ۱۲.۹ درصد بوده است. تورم این دو کالای خدماتی نسبت به ماه قبل یعنی اسفند ماه، به ترتیب برای حمل و نقل رشد ۱.۰ درصدی و برای ارتباطات رشد ۱.۳ درصدی ثبت شده است.
«بهداشت و درمان» نیز بعنوان اولویت سوم مردم در بخش خدمات در فروردین امسال با رشد تورم ۲۰.۷ درصدی نسبت به فروردین پارینه مواجه بوده است. همین طور نرخ این خدمت نسبت به ماه قبل (اسفند ۹۸) ۰.۶ درصد تورم داشته است. تورم ۱۲ ماه منتهی به فروردین ماه نیز برای بهداشت و درمان ۲۵.۳ درصد ثبت شده است.
وضعیت تورم شیر و تخم مرغ
اولویت چهارم خوراکی یعنی شیر و فرآورده های آن و تخم مرغ در فروردین ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۲۷.۵ درصد رشد تورم را تجربه کرده است. این عدد برای تورم ۱۲ ماه منتهی به فروردین ۳۳.۹ درصد بوده است. نرخ تورم این کالا نسبت به ماه قبل یعنی اسفند ماه ۹۸، به میزان ۱.۳ درصد رشد داشته است.


منبع:

1399/02/05
12:27:02
5.0 / 5
2900
تگهای خبر: تورم , خدمات , قیمت , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری