دلیل واژگونی اتوبوسها از زبان یك تحلیلگر

خدا به داد كامیونها برسد!

خدا به داد كامیونها برسد!

ارتباط با مشتری: در بررسی علل واژگونی اخیر اتوبوس ها، یک تحلیلگر مسائل سیاسی- اقتصادی ضمن تاکید بر این که وقتی جامعه ای فقیر و هزینه های نگهداری بالا می رود، بین کیفیت و استاندارد و مدیریت هزینه ها، گذشتن از استاندارد انتخاب می شود، اشاره کرد که هم اکنون دولت مجوز واردات 2000 دستگاه کامیون دست دوم هم صادر کرده که بیشتر شبیه بمب های ساعتی اند.


به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، درست یک هفته از مصیبت و داغ عظیمی که بی مسئولیتی ها و سهل انگاری ها بر دل همه ما، خصوصاً خانواده ایسنا و ایرنا گذاشت، می گذرد. در چنین مواردی همچون حادثه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست، سرباز معلمان و این دست اتفاقات ناگوار که طی سالهای اخیر کم هم نبوده اند، موضوع مستهلک بودن وسایل حمل و نقل و نقص فنی، علت اصلی عنوان می شود. اتوبوس های از رده خارج شده اروپایی که باقیمت بسیار پایین تر از قیمت واقعی وارد می شوند و با کمی رسیدگی به ظاهر آنها به ارابه های مرگ تبدیل می شوند!
در بررسی علل مختلف این دو حادثه ی اخیر، پلیس راه بروز نقص فنی حادث در سیستم ترمز این دو اتوبوس را گزارش کرده است اما بعد از آن اظهارنظرهای متفاوت دیگری نیز در ارتباط با علت وقوع این سانحه تلخ عنوان شد. یکی از این موارد مطرح شده، استفاده از پروفیل های ساختمانی و معمولی بجای پروفیل های صنعتی است که به جهت اختلاف قیمت قابل توجه این دو نوع پروفیل، در نوسازی یا تعمیر اتوبوس ها استفاده می شود.

مالکان اتوبوس های قدیمی ارزان از پس هزینه های بالای نگه داری برنمی آیند
در این رابطه و بررسی علل حوادث پی درپی هفته گذشته، سعید لیلاز، تحلیگر مسائل سیاسی- اقتصادی در گفت و گو با ایسنا ضمن تاکید براینکه تمام علل و عواملی که تا حالا برای رخداد حوادث اخیر عنوان شده است بایستی توسط کارشناسان مربوطه و بعد از مطالعه دقیق مورد رسیدگی قرار گیرد، اشاره کرد: در مواردی دیده شده که بجای پروفیل های مخصوص آلیاژی، پروفیل های ساختمانی به کار رود؛ اما در این مورد خاص (حادثه واگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست و سربازان) نظریه کارشناسان است که تعیین کننده خواهد بود که در این دو حادثه اخیر هم آیا از پروفیل های ساختمانی بجای پروفیل صنعتی استفاده شده است یا خیر!
وی افزود: اما طرح همین موضوع به یک نکته و حقیقت بسیار حائز اهمیت اشاره دارد. به طور کلی زمانیکه یک جامعه فقیر می شود، برای آن جامعه هزینه های خرید و همین طور نگه داری اتوبوس ها و سایر وسائل نقلیه عمومی طاقت فرسا خواهد شد. حدودا ۱۰۰ درصد اتوبوس های مسافربری بین شهری که در کشور فروخته می شود، با یارانه های هنگفت دولتی به فروش می رسد.
این تحلیگر مسائل سیاسی-اقتصادی اشاره کرد: اگر کسی بخواهد اتوبوسی که هم اکنون حدود شش میلیارد تومان قیمت دارد، خریداری کند، باتوجه به قیمت انواع بلیط، دستمزد و... نا ممکن است که بتواند هزینه ها را جبران کند؛ پس دولت به این افراد کمک می نماید. با این کمک دولت درست است که این افراد می توانند این اتوبوس را ارزان تر خریداری کنند اما از طرف دیگر هزینه های نگه داری خودرو بالاتر خواهد رفت.

صدور مجوز واردات ۲۰۰۰ دستگاه کامیون دست دوم
لیلاز با اعلان اینکه در حادثه های اخیر هم بنظر می رسد که باوجود این که اتوبوس یاد شده از برند خوبی هم بوده است اما مالک اتوبوس قادر به تامین هزینه های نگه داری نبوده است، اشاره کرد: هم اکنون وزارت راه مجوز واردات بیش از ۲۰۰۰ دستگاه کامیون دست دوم را صادر کرده و این در حالیست که کارکرد این کامیون ها بین ۷۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار کیلومتر است، همگی نیاز به تعویض قطعات دارند و به قطعه خوری افتاده اند و هیچکدام هم خدمات بعد از فروش درستی ندارند.
وی اشاره کرد: این خودروهایی که در اروپا کاملا مستهلک شده را می توان با حداقل یک چهارم قیمت خریداری کرد. این کامیونها بمحض واردات نیاز به قطعات دارند؛ پس هزینه نگه داری آنها بسیار بالا خواهد رفت. در حقیقت دولت، وزارت راه و سازمان راهداری ۲۰۰۰ دستگاه بمب ساعتی خریداری نموده اند! این که امروزه هفته ای یک اتوبوس گرفتار تصادف می شود، از این روی است که هزینه نگه داری این اتوبوس ها مافوق درآمد رانندگان آن هاست.
این کارشناس افزود: دولت این اشتباه وحشتناک را بصورت مضاعف حالا برای کامیون های دست دوم درحال انجام دارد که یک میراث بسیار نامناسبی را برای دولت بعدی برجای خواهد گذاشت. هم اکنون نیز به نظر می رسد که مسئولان برای رفع و حل کردن اشتباه صدور مجوز واردات کامیونهای دست دوم که اساسا با فساد همراه بوده است، دستور ترخیص گسترده بدون آنکه تکلیف خدمات بعد از فروش آنها مشخص باشد را داده اند و همانطور که ذکر شد این خودرو های دست دوم بمب های ساعتی هستند که مقرر است در کشور تردد داشته و هرلحظه باید منتظر وقوع سانحه برای آنها بود.
لیلاز ضمن اشاره به اظهار نظر اخیر رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص دادگاهی کردن کلیه عوامل واردات خودرو های دست دوم، اظهار داشت: این مساله اقدام و تصمیم بسیار درستی است. مسئولان دولتی زمانیکه اجازه می دهند خودرو با یک چهارم قیمت وارد شود یا به متقاضیان به یک چهارم قیمت می فروشند اما مالک خودرو از پس هزینه های نگه داری و نوسازی آن برنمی آید، همین می شود که شاهدیم حداقل ۱۰ روز یک اتوبوس از خط خارج می شود و خسارات جانی و مالی فراوانی را به بار می آورد.
وی اشاره کرد: یک علت واضح این که پروفیل های ساختمانی یا لوازم غیراستانداری در ساخت و نوسازی این اتوبوس ها به کار می رود، این است که قیمت تمام شده اتوبوس های استاندارد به قدری بالا رفته است که در توان مالک اتوبوس نیست. براین اساس یا بایستی کیفیت و استاندارد خودرو های تولیدی را پایین بیاوریم یا قید حمل و نقل با قیمت های فعلی را بزنیم.
این تحلیگر مسائل اقتصادی در آخر اظهار نمود: اگر دولت خود می داند که این خودرو ها تا این حد خطرآفرین هستند، چرا اجازه واردات می دهد؟ البته چنانچه از مقامات وزارت راه هم سوال شود، اعلام می کنند که بر طبق مستندات قانون برنامه ششم، اقدام شده است؛ این در حالیست که هیچ بخش دیگری از این قانون اجرا نشده است و تنها همین یک بخش بواسطه رانت برخی در ایام پایانی دولت اجرائی شده است.




منبع:

1400/04/09
18:52:16
0.0 / 5
1131
تگهای خبر: استاندارد , اقتصاد , تولید , جامعه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری