نقش دیپلماسی مهارت در تعامل با کشورهای منطقه و همسایه

نقش دیپلماسی مهارت در تعامل با کشورهای منطقه و همسایه

دردنیای رقابتی امروز مهارت آموزی و آموزشهای فنی و حرفه ای دیگر یک بحث درون مرزی و درون کشوری یا ملی نیست چونکه آموزشهای مهارتی در نگاه جهانی جایگاه و اهمیت ویژه خودرا پیدا کرده و زمینه بسیار خوبی برای بسط تعاملات مؤثر بین المللی خصوصاً ارتباط با کشورهای منطقه و همسایه است.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، دیپلماسی مهارت بعنوان یکی از ابزارهای مورد اتکای دیپلماسی به مفهوم برقراری و تقویت روابط دو یا چندجانبه بمنظور تامین منافع ملی در حوزه هایی همچون تقویت توانمندی های نیروی انسانی کشور، تقویت توانمندی های فناوری و بطور کلی بهره برداری از تجارب موفق مهارتی سایر کشورها، معنا می شود.

به اعتقاد کارشناسان دیپلماسی مهارت محور می تواند مبنای توسعه کارهای تجاری و تعاملات بین المللی در بخش های مختلف خصوصاً در زمینه اقتصاد باشد.

ایده و جوهره اصلی دیپلماسی مهارت تأثیرگذاری بر افکار عمومی جهان بوسیله کنترل ایده ها، باورها و هنجارها و در نهایت شکل دهی رفتارها در امتداد اهداف موردنظر از طرق مختلف و با کمک ابزارهای مهارت آموزی است.

در سند مهارت آموزی سازمان فنی و حرفه ای ایران بعنوان متولی امر مهارت آموزی در کشور، تعریف «دیپلماسی مهارت»، دستیابی و نیل به اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی ایران بوسیله صدور مهارت و فناوری در بستری سیاسی عنوان شده است.

در همین راستا در دولت سیزدهم نشست های بین المللی وبیناری از طرف سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با برخی کشورها برگزار شده که همچون آنها می توان به مؤسسه توسعه کارآفرینی هند و آژانس توسعه مهارت روسیه اشاره نمود.

از منظر سیاستگذاری مهارتی کشور دیپلماسی مهارت، برنامه های پیش بینی شده بمنظور تقویت حضور کشور در عرصه های بین المللی است، ابزار اصلی نیز تدوین استانداردهای شغل و شایستگی در سطح بین المللی، مبادله نیروی انسانی ماهر و عضویت در سازمان های بین المللی است.

غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر کار و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اعلان اینکه دیپلماسی مهارت را در امتداد توسعه روابط بین المللی در دولت سیزدهم در اولویت قرار داده ایم، بر لزوم پیگیری دیپلماسی مهارت و توسعه روابط با شرکای خارجی تاکید کرده و می گوید: با استقرار دولت جدید در کشور، بحث تعاملات بین المللی خصوصاً ارتباط با کشورهای همسایه و منطقه از اولویت بالایی برخوردار شده است.







وی با اعلان اینکه آموزش های فنی و حرفه ای در ایران از جایگاه خوبی در قوانین بالادستی برخوردارست و تشکیلات وسیعی برای تحقق آن پیش بینی شده است، می افزاید: وزارت خانه های مختلف در ارائه آموزش های مهارتی برای گروههای هدف همکاری دارند و وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعنوان اصلی ترین دستگاه، مسئولیت بسیج و هماهنگی بین دستگاهی را در قالب نظام جامع آموزش های فنی و حرفه ای بر عهده دارد.


بگفته معاون وزیر کار، وجود بیش از ۶۰۰ مرکز آموزش دولتی در سراسر کشور، بیش از ۱۱ هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد و ۶۰۰۰ مربی در بخش دولتی همچون ظرفیت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است.


حسینی نیا، پژوهش در زمینه آموزش های فنی و حرفه ای، برنامه ریزی درسی، توسعه استانداردهای آموزش مهارتی، ارزشیابی مهارت و سنجش صلاحیت حرفه ای نیروی کار و آموزش مربیان را پنج ماموریت اصلی و محوری سازمان آموزش فنی و حرفه ای در ایران عنوان می کند.


آنطور که رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای می گوید: اهمیت «دیپلماسی مهارت» در امتداد توسعه همکاریهای بین المللی برای ارتقای مستمر آموزش های مهارتی، باید بطور ویژه مدنظر قرار بگیرد.


وی در عین حال از تهیه پیش نویس تفاهم نامه همکاری آموزشی بین وزارت کار ایران و وزارت آموزش و پرورش روسیه آگاهی داده و ابراز امیدواری کرد: تفاهم نامه مذکور بعد از بررسی های دیپلماتیک عملیاتی شود و زمینه گسترش همکاری آتی بین دو کشور ایران و روسیه شامل «تبادل تجربیات» در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای برای مربیان، کارشناسان و روسای مراکز، برگزاری «مسابقات دوستانه مهارت» و «اردوی آماده سازی مسابقات جهانی» پیش از مسابقات جهانی مهارت شانگهای چین ۲۰۲۲، ایجاد «آکادمی مهارت های آینده و آینده پژوهی» در مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای و «اعتبار بخشی به گواهینامه­ های مهارتی» دو طرف برای «تبادل نیروی کار» به وجود آید.


سازمان آموزش فنی و حرفه ای با چشم انداز حضور مؤثر در عرصه بین المللی نوع جدیدی از تعاملات بین المللی را با بهره گیری از آموزش های فنی و حرفه ای تحت عنوان دیپلماسی مهارت طراحی نموده است.


هم اکنون این سازمان با خیلی از کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپایی درباب توسعه همکاریهای مهارتی و دیپلماسی مهارت وارد همکاری شده و تفاهم نامه های مشترکی را به امضا رسانده است.


به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، کارشناسان معتقدند آموزشهای مهارتی به سبب فراگیر بودن مخاطبان از یکسو و ناگزیر بودن کشورها از پرداختن به آن از طرف دیگر، زمینه بسیار خوبی برای برقراری روابط و گسترش تعاملات مؤثر بین المللی است.




1400/07/22
12:47:39
0.0 / 5
561
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , استاندارد , اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری