اختصاصی مهر؛

جزئیات طرح جدید اشتغال روستایی، بازارسازی محصولات كشاورزی ودامی

جزئیات طرح جدید اشتغال روستایی، بازارسازی محصولات كشاورزی ودامی

ارتباط با مشتری: طرح كشت مبتنی بر سفارش با هدف اتصال بنگاههای خرد و كوچك محلی به بنگاههای بزرگ صادراتی كلید خورد؛ با این طرح كشاورزان و دامداران برای صادرات محصول، به شركتهای صاحب نام صادركننده متصل می شوند.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، برنامه توسعه اشتغال روستایی و عشایری از سال قبل با هدف هدایت تسهیلات به طرح های دارای مزیت اشتغال كلید خورد تا بر طبق این طرح معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه با استفاده از چهار بانك و موسسه عامل در اختیار طرح های اشتغالزا و مورد تایید قرار گیرد.
اما با عنایت به اینكه یكی از اشكالات بنگاه های تولیدی بخصوص در بخش كشاورزی، عدم برقراری ارتباط و اتصال پایدار بین بنگاههای خرد و كوچك محلی و بنگاههای بزرگ صادراتی است، طرح جدید «كشت مبتنی بر قرارداد» یا «كشت مبتنی بر سفارش» به منظور برقراری این ارتباط، تحت قرارداد و انتقال دانش فنی و استانداردها در قالب برنامه اشتغال روستایی در دستور كار قرار گرفت.
بیشترین علت بروز مشكل در بنگاه ها و واحدهای تولیدی و كشاورزی عدم اتصال به بازار است و هم اكنون خیلی از كارخانجات به رغم داشتن تكنولوژی به روز اما توانایی اتصال به بازار و فروش محصول خویش را ندارند. ازاین رو تقویت بازار مصرف كننده داخلی یكی از اهداف توسعه كسب و كارها است.
در همین راستا «طرح كشت مبتنی بر سفارش» در قالب طرح اشتغال روستایی رونمایی گردید كه در گام اول این طرح برای محصولات گیاهان دارویی و زعفران در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و كرمان اجرا شد.
در گام نخست اتصال كسب و كارها به بازار، قراردادی بین روستائیان و یك شركت زعفرانی در استان خراسان جنوبی منعقد شد تا محصولات كشاورزان توسط این شركت خریداری شود؛ از این طریق محصول كشاورزان به صورت استاندارد و خودكار به بازار متصل می گردد كه این روش بازارسازی برای سایر محصولات كشاورزی بخصوص محصولات باغی اجرایی خواهد شد؛ ضمن اینكه در این فرایند تولید استاندارد می گردد.
این اقدام در جهت برنامه مداخلات توسعه ای اشتغال روستایی در دستور قرار گرفت و بر مبنای مطالعه ای كه توسط وزارت كار در سطح ۴۴ هزار روستا در كشور انجام شده حدود ۵۰۰۰ روستا بعنوان روستای كانونی شناسایی شد تا این 5 هزار روستا محور مداخله برای توسعه اشتغال روستایی قرار بگیرند.
بر این اساس مقرر است، در هر روستای كانونی با انتخاب و آموزش تسهیل گران و با مشاركت مردم مداخله برای توسعه اشتغال پیاده سازی شود كه این مداخلات توسعه ای در فاز نخست در ۱۰۰۰ روستای كانونی آغاز خواهد شد.
اما بر مبنای آنچه كه در «طرح كشت مبتنی بر قرارداد» آمده است، یكی از محورهای اصلی مداخله در تولید اشتغال پایدار روستایی اتصال كسب و كار ها به بازار است. ساختار عمده كشورهای در حال توسعه در بخش كشاورزی، ساختاری مملو از «بنگاههای كوچك بدون اتصال پایدار به زنجیره های ارزش و تولید» است كه این مورد سبب صدمه پذیری بالای بنگاههای خرد كشاورزی در كشورهای مختلف شده است.
وجود واسطه های چند سطحی، سود آوری و بهره وری را در بخش كشاورزی با چالش مواجه كرده است و اطمینانی به تولید بهینه و با استاندارد كمی و كیفی برای محصولات كشاورزی و دامی بوجود نیامده است.
همچنین شركتهای بزرگ به علت نبود رویه های مطمئن در بازارهای داخلی و خارجی از ثبات قیمت و حجم تولید برای عقد قرارداد برخوردار نیستند.
عدم اتصال مناسب و یا تولید تحت سفارش و قرارداد به زنجیره های تولید از یك طرف، درآمد مناسب مالی را برای كشاورز بوجود نمی آورد و از سوی دیگر، اطمینان و تداوم سفارش از جانب خریداران و كاهش كمیت و كیفیت را در بنگاههای بزرگ بوجود آورده است.
عدم اطمینان به خرید و تامین مناسب و به موقع و با كیفیت مطلوب همواره یكی از اشكالات اصلی بنگاه های بزرگ و صادراتی بوده است. این عدم اطمینان فشارهای مختلفی را از جانب خریداران محصولات این شركتها، از نظر قیمت، زمان دسترسی، میزان سفارش و تثبیت قیمت بوجود می آورد كه در نهایت سبب كاهش سطح سود آوری، كاهش توان رقابت پذیری و عدم توسعه مطلوب این بنگاهها می گردد.
ارتباط صادركنندگان با كشاورزان
طرح كشت مبتنی بر قرارداد دو هدف كلی را دنبال می كند؛ نخست اینكه، برقراری ارتباط و اتصال پایدار بین بنگاههای خرد و كوچك محلی و بنگاههای بزرگ صادراتی، تحت قرارداد و همینطور انتقال دانش فنی و استانداردها است.
همچنین، اصلاح ساختار تامین مالی توسط سیستم بانكی برای تامین به موقع در فصل برداشت و در محل خاص (پرداخت مستقیم به كشاورز به جای پرداخت به شركتها و یا واسطه ها ) با نرخ ارزان قیمت و پرداخت نقدی به كشاورزان برای جلوگیری از انحراف منابع بانكی تحت نظارت یك سیستم نظارتی از دیگر اهداف اجرای این طرح در كشور است.
طبق طرح مبتنی بر قرارداد، توسعه این نوع ارتباطات قراردادی علاوه بر تولید شغل و امنیت شغلی برای بهره برداران خرد بخش كشاورزی، امنیت و اطمینان كاری مناسبی را برای بنگاههای فعال در این زنجیره بوجود خواهد آورد و همزمان باعث توسعه كل زنجیره ارزش می گردد.
ایجاد یك سیستم فراگیر در كل زنجیره ارزش و تولید نهادهای واسط تخصصی برای انتقال دانش فنی و استانداردها و افزایش تولید كمی و كیفی از دیگر اهداف این طرح هستند.
توسعه این روش و سیستم هایی كه بتواند ارتباط پایدار بین شركتهای بزرگ تولیدی و صادراتی و كشاورزان و شبكه های خرد روستایی را تولید كند، سبب توسعه بخش كشاورزی، رشد و بهره وری كمی و كیفی محصولات و افزایش استانداردهای تولیدی و همینطور توسعه بازار محصولات و رقابت پذیری و توسعه محصولات جدید خواهد شد. بر طبق این طرح، بیش از ۳۰ هزار كشاورز و بهره بردار بخش دام و كشاورزی تحت پوشش و قرارداد با شركتهای صاحب نام و صادركننده قرار گرفته و بیش از ۶۰۰۰ فرصت شغلی جدید و ۳۰ هزار اشتغال ناشی از رفع اشتغال ناقص روستایی و افزایش چشمگیر درآمد در این بخش بوجود می آید.

1397/04/16
14:01:35
5.0 / 5
99
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری