برای ثبت قرارداد كار به دفاتر پیشخوان بروید

برای ثبت قرارداد كار به دفاتر پیشخوان بروید

ارتباط با مشتری: كارگران در تهران از اواخر هفته به دفاتر پیشخوان دولت رجوع كنند و بعد از ثبت قرارداد كار خود، كد رهگیری دریافت نمایند.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، خیلی از كارشناسان و فعالان حوزه كار از امنیت شغلی با عنوان خط قرمز جامعه كارگری یاد می كنند و بر لزوم حفظ امنیت شغلی تاكید دارند؛ بر همین مبنا وزارت كار در دولت دوازدهم سیاست پرداختن به مقوله امنیت شغلی كارگران و ساماندهی قراردادهای موقت كار را در پیش گرفته است.

برخی كارشناسان هم بر این باورند كه با شرایط حاكم بر اقتصاد، ركود بازار كار و نیاز شدیدی كه فارغ التحصیلان دانشگاهی برای ورود به فضای كسب و كار در خود احساس می كنند نمی توان لزوم وجود قراردادهای موقت را نادیده گرفت. این در شرایطی است كه فعالان حوزه كار بر ضرورت حفظ امنیت شغلی كارگر و صیانت از نیروی كار تاكید دارند و رفتار برخی كارفرمایان را كه برای رهایی از هزینه های تولید و تامین مواد اولیه یا عدم پرداخت حق بیمه، نیروی كار را با قرارداد موقت جذب می كنند، مورد انتقاد قرار می دهند.

مرداد ماه سال قبل وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی از سامانه ثبت قراردادهای كار و سامانه ثبت دادخواست ها رونمایی كرد؛ این سامانه مركب از ۳۰ نرم افزار است كه قابلیت ارتباط با یكدیگر را دارند و پیوند میان این نرم افزارها باعث تحقق بخش اعظمی از مطالبات كارگران در حوزه روابط كار می گردد.

سامانه مذكور از چند زیرسامانه تشكیل شده كه زیر سامانه جامع ثبت دادخواستها، بررسی مشاغل سخت و زیان آور، حفاظت فنی و ایمنی، آموزش ایمنی نیروهای كار، بیمه بیكاری و پشتیبانی از مشاغل، شناسایی واحدهای مشكل دار، بازرسی كار، شوراهای سازش، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای كار، بیمه كارگران ساختمانی و طبقه بندی مشاغل از جمله آنها است.

حالا مقرر است مقدمات اجرای این طرح از این هفته آغاز و سامانه جامع قراردادهای كار ابتدا در تهران و ظرف یك هفته در چهار استان البرز، اردبیل، قزوین و سمنان راه اندازی شود؛ به نحوی كه كارگران در تهران می توانند از اواخر هفته با رجوع به دفاتر پیشخوان دولت، نسبت به ثبت قراردادكار خود در این سامانه اقدام و كد رهگیری دریافت نمایند.

البته مراحل راه اندازی سامانه یك ماه به شكل پایلوت صورت می پذیرد و بعد از آن به صورت رسمی از انتهای مرداد ماه و یك سال بعد از رونمایی در سراسر كشور به اجرا در می آید.

فتح اله بیات، رییس اتحادیه كارگران قراردادی و پیمانی در گفت وگو با ایسنا، اجرای این طرح را گام موثری در جهت ساماندهی قراردادهای كار و آخر بخشیدن به انعقاد قراردادهای سفید امضا دانسته و می گوید: اگر طرح ثبت قراردادهای كار به اجرا درآید، قراردادهای كاری كه در سامانه ثبت می شوند، قابل كنترل و نظارت خواهند بود.

او درباره كمیته امنیت شغلی شورای عالی كار می گوید: در این كمیته جلسات متعددی درباره ساماندهی قراردادهای كار تشكیل شده و در همین راستا تبصره یك ماده ۷ قانون كار در دستور كار قرار گرفته است.

رییس اتحادیه كارگران قراردادی و پیمانی ابراز امیدواری كرد: با راه اندازی سامانه جامع روابط كار در سراسر كشور، امنیت شغلی كارگران بیش از گذشته حفظ شود و نظارت و كنترل بیشتری بر قراردادهای منعقده با كارگران صورت گیرد.

در حال حاضر بیشترین میزان پرونده های شكایات كارگران در مراجع حل اختلاف مربوط به قراردادهای موقت و عدم پرداخت حق سنوات و مزایای حین كار است. امروز در خیلی از كارهای مستمر و دائم، با كارگران قرارداد موقت منعقد می گردد در حالیكه مغایر قانون است.

شكایات كارگران در زمینه اخراج و عدم پرداخت حق بیمه و سنوات طی سالهای گذشته همواره افزایش داشته و بحث قراردادهای موقت در مراجع حل اختلاف و هیات های تشخیص در قالب پرونده های شكایت گسترش یافته است.

به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، با رونمایی از سامانه ثبت دادخواست ها، امكان ثبت هرگونه شكایت و طرح دادخواست توسط كارگران بدون رجوع حضوری به مراجع حل اختلاف امكان پذیر خواهد بود؛ همینطور تمام كارفرمایان موظف به ثبت قراردادهای كار با نیروهای كار خود با استفاده از این سامانه خواهند بود.

كارشناسان معتقدند راه اندازی سامانه جامع روابط كار، ضمن تفكیك نوع قراردادهای كار اعم از دائم و موقت، كنترل و نظارت بر انعقاد قراردادها را بهبود بخشیده، زمینه شناسایی و ساماندهی قرارداده را فراهم نموده و از بستن قراردادهای سفید جلوگیری می كند.




1397/04/19
13:09:11
5.0 / 5
4700
تگهای خبر: شغل , كارگر , كارگران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری