بی توجهی وزارت راه به ایمن سازی جاده عباس آباد عامل تهدید یوزپلنگ آسیایی

بی توجهی وزارت راه به ایمن سازی جاده عباس آباد عامل تهدید یوزپلنگ آسیایی

ارتباط با مشتری: مدیركل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح جزئیات جراحی یوزپلنگ قطع نخاع شده در جاده عباس آباد سمنان از بی توجهی وزارت راه نسبت به ایمن كردن این جاده انتقاد نمود.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، مجید خرازیان مقدم در نشست خبری كه امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با تاكید بر اینكه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت راه مكاتبات متعددی در زمینه ایمن سازی جاده های پرخطر برای حیات وحش انجام داده است، اظهار داشت: حفاظت از محیط زیست صرفا وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نیست بلكه همه دستگاه های متولی باید پای كار باشند. تابحال در این مورد از جانب وزارت راه اقدامی نشده است.

وی با اشاره به اینكه جاده هایی كه درون زیستگاه گونه های در معرض خطر انقراض ساخته می شوند حتما باید پیوست ارزیابی زیست محیطی داشته باشند، اظهار داشت: این مورد فرمایش مقام معظم رهبری است كه پروژه های عمرانی حتما باید پیوست محیط زیستی داشته باشند. ایمن نبودن جاده ها برای حیات وحش اتفاقاتی مثل قطع نخاع شدن یوزپلنگ را رقم می زند. طبیعتا كاری از دست سازمان محیط زیست در چنین مواقعی بر نمی آید.

خرازیان مقدم در مورد یوزپلنگ تلف شده در ایام پایانی مرداد ماه اظهار نمود: ۱۷ مرداد ماهد گزارشی از معاونت طبیعی استان سمنان دریافت كردیم. بر مبنای آن یك قلاده یوزپلنگ صدمه شدیدی دیده بود.

وی با تاكید بر اینكه واكنش سریع سازمان حفاظت محیط زیست برای مداوا و مراقبت از این یوز بی سابقه بوده است، اظهار داشت: از ساعتی كه متوجه مصدومیت یوز بر اثر تصادف جاده ای در جاده عباس آباد میامی شدیم تا زمانی كه به پارك پردیسان منتقل شد ۱۸ ساعت طول كشید همینطور از زمانی كه این یوز وارد پردیسان شد تا زمان انجام عمل جراحی ۱۱ ساعت زمان برد.

مدیركل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اضافه كرد: بر مبنای نظر دامپزشك استانی و دامپزشك سازمان حفاظت محیط زیست و انجام تست های سی تی اسكن و رادیولوژی در نخاع یوز آسیبی بوجود آمده بود كه امكان قطع شدن آن وجود داشت. معاینات اولیه یوز انجام شد و مركز بازپروری پارك پردیسان تشخیص داد كه صدمه نخاعی زیاد است و به احتمال قوی حیوان قطع نخاع شده است.

خرازیان خاطرنشان كرد: طی بررسی ها و جلسه ای كه برگزار شد، تصمیم بر آن شد كه جدا از انجام آزمایشات تكمیلی، یوز صدمه دیده مورد جراحی قرار گیرد تا اگر صدمه نخاعی به آن وارد و نخاع قطع شده باشد از تشدید ضایعه جلوگیری نماییم و اگر هم نخاع قطع نشده باشد باز هم با استفاده از جراحی نقطه صدمه دیده را ترمیم نماییم.

وی با اشاره به اینكه عمل جراحی سه ساعته با رایزنی معاونت طبیعی انجام شد، اظهار داشت: جراحی نشان می داد كه مهره پنج كمر یوز به صورت كامل قطع شده بود و مورد جراحی قرار گرفت. یوز پس از جراحی مراحل بیهوشی و ریكاوری را طی كرد و با وجود تلاش یك هفته ای كارشناسان و دامپزشكان متاسفانه به علت شدید بودن ضایعه، حیوان تلف شد.

مدیركل حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار نمود: بنا داشتیم اگر یوز صدمه دیده بتواند دوره ۱۵ روزه بحرانی را پشت سر بگذارد نوعی ویلچر برای آن طراحی نماییم یا در صدد تهیه این ویلچر از خارج از ایران برآییم چون یوزپلنگ گونه مهمی به حساب می آید و تلاش داشتیم همه اقدامات را برای زنده ماندن آن انجام دهیم.

خرازیان مقدم در ادامه اظهار نمود: پس از مرگ یوزپلنگ صدمه دیده از دانشكده دامپزشكی تهران درخواست كردیم كلیه كارهای مربوط به شناسایی دلایل مرگ را پیگیری و به صورت كتبی اعلام نماید. هنوز نتیجه این مورد به صورت كتبی عرضه نشده است البته در این فاصله عكس رادیولوژی حیوان در فضای مجازی منتشر گردید اما دانشكده دامپزشكی اعلام نمود كه اینها نظر ما نیست.

وی با اشاره به تمركز سازمان حفاطت محیط زیست بر تكثیر و پرورش یوز در اسارت طی سال جاری اظهار داشت: این هفته قراردادی بین معاونت طبیعی و بخش توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست منعقد خواهد شد تا تكثیر یوز در اسارت را به شكل مصنوعی دنبال نماییم. تكثیر یوز در اسارت در دنیا انجام شده اما هدف ما رهاسازی یوز پس از تكثیر در اسارت است كه هنوز چنین موضوعی در دنیا تجربه نشده است. برای تكثیر یوز در اسارت به طریق مصنوعی از كلیه ظرفیت های داخلی و متخصصان بین المللی در این مورد استفاده خواهد شد.

مدیركل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بزرگترین عامل تهدید و تلفات یوزپلنگ آسیایی كه هم اكنون تنها در ایران وجود دارد، تصادفات جاده ای است. تصادفات جاده ای برای تلفات پلنگ هم دومین عامل بشمار می رود. باید بدانیم سازمان حفاظت محیط زیست در بحث تصادفات جاده ای چه وظیفه ای دارد. این سازمان موظف است نقاط داغ (Hot spot) جاده ها را شناسایی كند همینطور باید تمهیدات لازم برای این نقاط را مشخص و به دستگاه های متولی اعلام نماید.

خرازیان مقدم با اشاره به اینكه تا كنون نقاط حساس جاده عباس آباد و جاده پارك ملی گلستان توسط سازمان حفاظت محیط زیست شناسایی و به وزارت راه ابلاغ گردیده است، اظهار داشت: جزئیات تمهیدات مثل روگذر، زیرگذر، سرعت گیر و... را به محیط زیست استان و به اداره راه استان ابلاغ كرده ایم. واضح است كه اجرای این برنامه بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست نیست بلكه باید دستگاه متولی عهده دار اجرای آن شود.

وی با اشاره به اینكه هنوز در جاده عباس آباد میامی فنس كشی دو طرف جاده انجام نشده است، اظهار داشت: در سال ۹۶ سازمان حفاظت محیط زیست با اینكه هیچ وظیفه ای در اجرای تمهیدات برای ایمن كردن جاده ها ندارد، یك میلیون تومان از اعتبارات نقدی خویش را با وجود تمام محدودیت ها به اداره كل استان سمنان ابلاغ نمود تا با حضور نماینده اداره كل راه و نماینده اداره كل محیط زیست همینطور پروژه بین المللی یوزپلنگ آسیایی، فنس كشی شروع شود.

مدیركل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح كرد: امسال هم یك میلیارد تومان دیگر برای ایمن سازی جاده عباس آباد از جانب سازمان حفاظت محیط زیست در نظر گرفته شده است. در استان های فارس و یزد شناسایی جاده های پرخطر برای حیات وحش در حال تكمیل است همینطور در چهارمحال و بختیاری نقاط خطر برای خرس قهوه ای باید مورد بررسی قرار گیرد.




1397/06/06
13:35:21
5.0 / 5
4235
تگهای خبر: پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری