معاون وزیر كار به مهر اعلام كرد؛
دو شاخص هشداردهنده نیروی كار، افزایش آموزش مازاد تحصیلی شاغلان
ارتباط با مشتری: معاون وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینكه با افزایش میانگین سال های تحصیل شاغلان مواجه هستیم اظهار داشت: كاهش جمعیت تكنسین و بیش آموزی را دو شاخص آگهی دهند بازار كار عنوان نمود.
سلیمان پاك سرشت در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ضرورت پایش فراوانی بیكاران از لحاظ «بیكاران بدون مهارت» و «بیكاران دارای مهارت» گفت: ارزیابی این مساله بسیار مهم است؛ ضمن اینكه در یكی از جلسات ارزیابی وضعیت بنگاه های مشكل دار پیشنهاد دادیم تا یكی از موارد قابل بررسی مؤثر در لطمه شناسی بنگاه ها این باشد كه «شاغلان بدون مهارت» چه تأثیری در كاهش بهره وری یك بنگاه دارند كه چنین آماری وجود ندارد و این یك خلأ جدی شمرده می شود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور اضافه كرد: تفكر و برداشت «شاغلان بدون مهارت» از آنجا حاصل شد كه كارفرمایان با جذب نیروی كار تحصیلكرده بیكار مواجه گشتند كه البته برداشت غلطی نیست چونكه كارفرمایان بعنوان بهره برداران نیروی كار در ارتباطات خود به این نتیجه رسیدند كه قسمتی از این نیروی كار دارای تحصیلات دانشگاهی مهارت ندارند و چون آنها بهره بردار هستند باید داوری آنها را بپذیریم. كارفرمایی كه می خواد یك فرد با مدرك مهندسی را جذب نماید طبیعتاً نمی تواند معطل آموزش فرد باشد؛ چونكه این فرد با ادعای اینكه دارای مدرك دانشگاهی هست به بازار كار جذب شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه قسمتی از نگرانی بی مهارتی نیروی كار تحصیلكرده، هدر رفت قسمتی از منابع كشور در حوزه نظام آموزش عالی است، افزود: آمارها به ما نشان میانگین سال های تحصیلی شاغلان در حال افزایش می باشد.
پاك سرشت با اشاره به طبقه بندی استاندارد بین المللی مشاغل (ISCO)، اظهار داشت: در صورتیكه در یك گروه شغلی حداكثر تحصیل مورد نیاز «سیكل» است اما در ایران میانگین تحصیلی در بعضی گروه های شغلی بیش از اندازه مورد نیاز است.
با پدیده «بیش آموزی شاغلان» مواجهیم
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور با اشاره به اینكه در حوزه كاهش بهره وری نیروی كار دو داده و شاخص هشداردهنده وجود دارد، اضافه كرد: نخست مقایسه حجم تكنسین ها از نسل دهه ۴۰ تا نسل دهه ۶۰ است كه نتایج این تحقیقات نشان می دهد حجم تكنسین ها از ۱۰ درصد شاغلان به ۵ درصد كاهش پیدا كرده است. به این معنا كه «آموزش» در سطح بالاتر از «تكنسین ها» قرار گرفته است و این یعنی اینكه با پدیده «بیش آموزی» روبه رو شده ایم.
وی اظهار داشت: شاخص دیگر، میانگین تحصیل در ۱۰ گروه شغلی است كه مدیران، قانون گذاران و سیاستگذاران در بالاترین سطح گروه های شغلی قرار دارند و سایر مشاغل نیز به ترتیب در گروه های پایین ترین قرار می گیرند. طبیعتاً طبقه مدیران باید سطوح عالی آموزش عالی را طی كنند كه ۱۵ درصد از شاغلان را در بر می گیرند؛ ما بقی گروه های شغلی نیاز چندانی به گذراندن سطوح عالی آموزش عالی ندارند.
معاون وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی اضافه كرد: آگهی را باید آنجا داد كه آموزش در كشور وجود دارد، منابع و هزینه نیز صرف می شود اما به تناسب این میزان آموزش، نیروی كار دارای مهارت نداریم.
پاك سرشت علت افزایش سال های تحصیل شاغلان را جذابیت های سازمانی و حقوقی برای نیروی كار عنوان نمود و اظهار داشت: نظام تشویق و پاداش و پرداخت حقوق و دستمزد در بخش دولتی انگیزه «بیش آموزی شاغلان» را بیشتر می كند كه این مشكل ناشی از مجموع مقرارات و قوانین خدمات استخدامی و مدیریت خدمات كشوری است كه اگر طبقه بندی شغلی اجرا شود عملاً این مشكل برطرف خواهد شد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور اظهار داشت: واقعیت این است كه از مجموع حدود ۲۴ میلیون نفر جمعیت شاغل حدود ۳ میلیون نفر كارمندان بخش دولتی هستند اما غالب این جمعیت در حوزه بخش خصوصی مشغول هستند.
وی با اشاره به اینكه اگر اقتصاد كشور وابسته به نفت نبود، این حجم از منابع برای تحصیل بیشتر از نیاز شاغلان از چه منابعی باید تأمین می شد، اضافه كرد: بنظر می رسد اگر می خواهیم به سوژه بهره وری، تولید و مهارت باید مجموع مقررات به گونه دیگر سازماندهی شوند.
منبع: ارتباط با مشتری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب