راننده یا راهداری؟
مقصر حادثه شیراز-خرامه مشخص شد
ارتباط با مشتری: به دنبال تصادف خودرویی با سه سرنشین در محور شیراز - خرامه در ماه گذشته كه منجر به فوت دختر راننده و ایجاد موجی در شبكه های اجتماعی شد، مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس اعلام نمود كه رای تیم سه نفره كارشناسان دادگستری مقصر این حادثه را ۵۰ - ۵۰ اعلام نموده بود اما با عنایت به اینكه مقصر اصلی را راننده خودرو به علت سرعت غیر مجاز و ناتوانی در كنترل ماشین می دانیم، به این رای اعتراض كردیم.
به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، ساعت ۲۳ اوائل تیر ماه امسال یك دستگاه خودرو ۲۰۶ حامل سه سرنشین زن، در محدوده كیلومتر ۶ كمربندی شمال شرق شیراز كه واقع در تقاطع با شهرك سعدی قرار دارد، گرفتار سانحه شده كه یكی از سرنشین های آن فوت می كند و دو سرنشین دیگر هم گرفتار جراحاتی می شوند كه یكی از آنها سرپایی درمان و ترخیص و سرنشین دیگر هم بعد از انجام عمل جراحی در بیمارستان و طی مراحل درمانی مرخص می شود.
بعد از این اتفاق ویدئویی در فضای مجازی منتشر گردید كه فردی ادعا می كند پدر دختری است كه در این سانحه فوت شده و علت این اتفاق ناگوار را نبود علایم هشداردهنده در این محور اعلام می كند.
البته بعد از این حادثه، وزیر راه و شهر سازی دستور ویژه ای برای برای پیگیری این پرونده و برخورد قانونی با متخلفان صادر می كند و پلیس راه استان فارس هم علت حادثه فوتی جاده خرامه به شیراز را عدم توجه راننده به جلو و تخطی از سرعت مطمئنه و ضعف علایم اخطار دهنده در محل حادثه اعلام می كند.
گرچه علیرضا سیاهپور، مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای این استان هم در همان زمان و در مصاحبه ای درباره این حادثه صحبت كرد و غیر مستقیم راننده را در همان زمان مقصر دانست و اظهار داشت كه خط عبوری با خط كشی مشخص شده بود و الزامات ایمنی هم در راه رعایت شده است، در كنار خط كشی هم تابلوهای مسیر كمك می نماید و ایمنی را ارتقا می دهند، علاوه بر این رانندگان حرفه ای می توانند با اتكا به خط كشی مسیر مربوطه را مدیریت كنند و در كنار خط كشی هم تابلوهای مختلف به كمك راننده می آیند.
اما مجید صباغ زاده نماینده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سانحه تصادف جاده شیراز – خرامه اعلام نمود كه گرچه سرعت غیر مجاز خودرو با وجود علایم اخطار دهنده در خصوص تخطی نكردن از ۵۰ كیلومتر در ساعت، بیشتر از حد مجاز بوده است اما ضعف علایم اخطار دهنده به میزان ۵۰ درصد عامل وقوع حادثه بوده است.
حالا بعد از گذشت بیشتر از یك ماه از این حادثه مرگبار باردیگر به سراغ علیرضا سیاه پور - مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس- رفتیم تا درباره آخرین جزئیات این پرونده توضیح دهد. این مقام مسئول در اینباره به ایسنا اظهار داشت: رای تیم سه نفره كارشناسی دادگستری نظر پلیس راه استان را تایید و میزان تقصیر را در این حادثه ۵۰ – ۵۰ اعلام نمود اما با عنایت به اینكه سرعت غیر مجاز خودروی مورد نظر محرز شده و بنابراین خودرو متوفی تعادلش بر هم خورده و از سمت چپ ماشین یعنی سمت راننده به نیوجرسی راهداری برخورد كرده است، فكر می نماییم كه راننده تقصیر بیشتری در این زمینه داشته است و این اعداد باید تغییر كند، ازاین رو به رای صادره اعتراض كردیم.
وی ادامه داد: نمی توان اظهار داشت كه تقصیری بر گردن راهداری نیست و بطور قطع اگر علایم اخطار دهنده بیشتر بود، كمك بیشتری می توانست به راننده مورد نظر كند اما راننده بیشتر از ما مقصر است، چون اگر سرعت مجاز یعنی ۵۰ كیلومتر بر ساعت را كه در دو تابلوی اخطار دهنده موجود در راه رعایت می كرد این اتفاق نمی افتاد، البته شاید اتفاق دیگری در شب حادثه افتاده باشد كه به علت نبود دوربین در این محور نمی توان با قاطعیت نظر داد.
سیاه پور تصریح كرد: بطور قطع نمی توان تنها از فیلمی كه پدر دختر خانم راننده كه با احساسات و غمی كه داشت، رای داد و حضور در این منطقه می تواند كمك بیشتری در این زمینه كند تا متوجه شویم چه تابلوهایی در راه وجود داشته یا نداشته است و علاوه بر این مشخص شود كه این تابلوها هم اكنون وجود دارند و یا اینكه از قبل وجود داشته اند.
حالا باید دید سرنوشت پرونده این حادثه دلخراش چه می شود و آیا می توان با بررسی درست و برخورد قانونی با مقصران آن كه وزیر راه در این زمینه دستور ویژه صادر كرده است، جلوی این اتفاقات را تلخ را گرفت؟
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب