گزارش ارتباط با مشتری

كارگران زیر بار بیمه نشدن نروند

كارگران زیر بار بیمه نشدن نروند

ارتباط با مشتری: كلیه كافرمایان تحت پوشش قانون كار ملزم به بیمه كردن كارگران خود هستند این در صورتی است كه خیلی از بنگاه ها از عمل به قانون شانه خالی كرده و كارگر نیز از ترس بیكار شدن، شكایتی نمی كنند.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، کارگران از مهم ترین ستون های بخش تولید هر کشوری هستند، این مساله در کشور ما به سبب محدودیت ها و تحریم های مختلف از اهمیت بیشتری برخوردارست برای اینکه باید توان تولید به قدری بالا رود که تا حدودی بتوان جلوی موانع داخلی و خارجی ایستاد.
این در حالیست که یکی از اصلی ترین معضلات حوزه کارگری عدم بیمه کردن کارگر از طرف کارفرماست، این مساله نه فقط انگیزه کارگر را برای راندمان بیشتر از بین می برد بلکه سال ها کار کردن فرد نیز، بی ثمر می ماند برای اینکه از مسائلی همچون بازنشستگی و بیمه بیکاری محروم می شود.
نگاهی به قانون کار نشان میدهد که مطابق با ماده یک این قانون، کلیه کارفرمایان، کارگران، کارگاه ها و مؤسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی تحت پوشش قانون کار قرار دارند و برمبنای ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان کارگاه های مشمول این قانون مکلف شده اند که مطابق با قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام نمایند. از سویی دیگر برمبنای بند الف ماده ۴ قانون تامین اجتماعی، کلیه افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می کنند، مشمول قانون تامین اجتماعی هستند. بدین سبب هر کارگری (که مشمول قانون تامین اجتماعی باشد) حق دارد از نخستین روز اشتغال به کار تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.
مساله بیمه شدن کارگران به قدری حائز اهمیت می باشد که طبق اعلام سازمان بیمه تامین اجتماعی، کارگران روزمزد ساعتی هم مشمول بیمه الزامی تامین اجتماعی می شوند. نحوه محاسبه دستمزد یک ساعت و مزایای حین کار نیز به نسبت ساعت کار موضوع ماده ۳۹ باید محاسبه و پرداخت گردد. همین طور حتی اگر کارگر و کارفرمایی در بخش خصوصی برای عدم بیمه شدن توافق کنند، این توافق باطل است و در نهایت کارفرما محکوم و جریمه خواهد شد.
در این بین باید اشاره نمود که علت اینکه بعضی از کارفرماها از بیمه کردن کارگران شانه خالی می کنند به دلایلی همچون کسب منافع مالی بیشتر، پرداخت حقوق کم و همین طور پرداخت نکردن سنوات و عیدی کارگران است؛ همانطور که گفته شد این مساله نه فقط موضوع بازنشستگی کارگران را با مشکل مواجه می کند بلکه در شناسایی این افراد نیز در زمانی که حوادث مترقبه و غیرمترقبه ای رخ می دهد، وقفه به وجود می آورد.
بنابراین باتوجه به تبعات بیمه نشدن کارگران، اگر کارفرمایی این کار را انجام ندهد علاوه بر پرداخت کلیه حقوق متعلق به کارگر (سهم کارفرما) باتوجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به جریمه نقدی دو تا ۱۰ برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهد شد.
ترس کارگر از بیکار شدن به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق کارگران که جامعه بزرگی از کشور را می سازند، باید نهادهایی همچون قوه قضائیه و مجلس ورود کنند؛ باید سیاست گذاری و نظارت در این عرصه به نحوی باشد که کارفرما به آسانی قانون را دور نزند و با بهانه های مختلف، حق و حقوق کارگر را زیر پا بگذارد. همین طور باید مراحل شکایت از کارفرمای متخلف را نیز آسان تر کنند برای اینکه در بعضی موارد حتی مشاهده شده که پروسه شکایت تا ۲ سال نیز زمان برده است. از سویی دیگر وضعیت پشتیبانی از جامعه کارگری باید به قدری باشد که کارگر از ترس بیکار نشدن، چشم بر حقوق حقه خود نبندد و مطمئن باشد که در صورت شکایت بابت عدم اجرای قانون، کارفرما نمی تواند وی را اخراج کند. محمدرضا تاجیک فعال کارگری به خبرنگار مهر می گوید: اگر کارگران تشکل قدرتمندی داشته باشند بطور قطع می توانند بوسیله این تشکل، صدای اعتراض خودرا به مسئولان برسانند. وی ادامه می دهد: خیلی از اعتراضات کارگری به سبب نداشتن تشکل قوی، بی نتیجه می ماند، بدین جهت باید تلاش ها به سمت تشکل یابی باشد. مراحل شکایت از کارفرمای مختلف بر این اساس، اگر کارگری درصدد شکایت از کارفرما به سبب بیمه نکردن است می تواند با مدارک زیر به ادارات مراجعه کند:
۱. مراجعه به اداره کار مربوطه با همراه داشتن اصل و کپی مدرک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی)
۲. ارائه هر مدرکی از قبیل فیش حقوقی، کارت ورود و خروج، حکم کار و یا کارت شناسایی و کارت غذا و کارت ویزیت چاپ شده از طرف شرکت برای کارگر یا هر مدرکی که مستند وجود رابطه کاری باشد.
۳. درخواست تحقیق میدانی توسط بازرسان کار در صورت نداشتن مدارک و مراجعه به هیأت حل اختلاف وزارت کار و شکایت بابت عدم اجرای ماده ۱۴۸ قانون کار.

1399/04/04
19:43:02
5.0 / 5
1467
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری