گزارش ارتباط با مشتری؛

کارگران فاقد بیمه باز هم درگیر بی توجهی وزارت کار


کارگران فاقد بیمه باز هم درگیر بی توجهی وزارت کار

ارتباط با مشتری: همه کارگران باید مشمول بیمه شوند و بازرسان وزارت کار و تامین اجتماعی باید با مراجعه به مناطق مختلف وضعیت کارگران را بررسی نمایند اما تا حالا برنامه ای برای شناسایی این افراد اعلام نشده است.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، طبق ماده یک قانون کار، کلیه کارفرمایان، کارگران، کارگاه ها و مؤسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی تحت پوشش قانون کار قرار دارند و برمبنای ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان کارگاه های مشمول این قانون مکلف هستند که مطابق با قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام نمایند. از سویی دیگر برمبنای بند الف ماده ۴ قانون تامین اجتماعی، کلیه افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می کنند، مشمول قانون تامین اجتماعی هستند. بدین سبب هر کارگری (که مشمول قانون تامین اجتماعی باشد) حق دارد از نخستین روز اشتغال به کار تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.
مساله بیمه شدن کارگران به قدری حائز اهمیت می باشد که طبق اعلام سازمان بیمه تامین اجتماعی، کارگران روزمزد ساعتی هم مشمول بیمه الزامی تامین اجتماعی می شوند. نحوه محاسبه دستمزد یک ساعت و مزایای حین کار نیز به نسبت ساعت کار موضوع ماده ۳۹ باید محاسبه و پرداخت گردد. همین طور حتی اگر کارگر و کارفرمایی در بخش خصوصی برای عدم بیمه شدن توافق کنند، این توافق باطل است و در نهایت کارفرما محکوم و جریمه خواهد شد.
کارگران فاقد بیمه، از مزایای قانون کار محروم هستند
با این حال، کارفرمایان به طور معمول به دلایلی همچون کسب منافع مالی بیشتر، پرداخت حقوق کم و همین طور عدم پرداخت سنوات و عیدی کارگران، به موضوع بیمه توجهی نمی کنند؛ اما مساله حائز اهمیت این است که شاید برای یک شخص کارفرما، عدم بیمه شدن کارگران سودده باشد، اما این مساله برای قشر کارگر عواقب خوشی ندارد برای اینکه نه فقط موضوع بازنشستگی کارگران را با مشکل مواجه می کند بلکه در شناسایی این افراد نیز در زمانی که حوادث مترقبه و غیرمترقبه ای رخ می دهد، وقفه به وجود می آورد.
در واقع کارگری که بیمه نداشته باشد، نه فقط از مزایای بیمه همچون در زمینه های مربوط به سلامت بی بهره است بلکه سال ها کار کردن فرد جزو سوابق کار او محسوب نمی گردد و در زمان بازنشستگی و یا نیاز به بیمه بیکاری، از هر دوی این موارد بی نصیب می ماند؛ در اینجا می توان به کارگرانی اشاره نمود که تحت عنوان کارگران زیرپله و شاغل در واحدهای خرد و کوچک شناخته می شوند که عمدتا از حداقل های قانون کار و بیمه و حقوق مصوب شورای عالی کار محرومند و حتی بعضاً در آمار مربوط به کارگران نیز جایی ندارند.
حتی در زمان حمایت دولت از کارگران به علت شیوع کرونا، شاهد این بودیم که کارگران فاقد بیمه در دسته بندی های حمایتی جایی نداشتند و مبلغی تحت عنوان بیمه بیکاری دریافت نکردند؛ این در حالی بود که در آن زمان اعلام گردید که ۶ میلیون نفر از شیوع کرونا لطمه دیده اند که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از آنها فاقد بیمه هستند.
نکته قابل توجه آنکه بااینکه محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت قبل در بهمن ماه سال قبل اعلام نموده بود که «کارگران غیر رسمی روند رو به افزایشی دارند و کرونا این تعداد را بالا برده که باید این مساله را اصلاح نماییم. هم اکنون ۷ میلیون کارگر رسمی بیمه نشده داریم. یعنی ۷ میلیون کارگری را شناسایی کردیم که کارگر هستند و کار می کنند ولی عضو تامین اجتماعی نیستند.» اما اقدام خاصی برای شناسایی این افراد در دولت قبل انجام نشد.
همچنین آمار انتشار یافته از طرف مرکز پژوهش های مجلس نشان میدهد که ۶۰ درصد از شاغلین کشور فاقد بیمه هستند که این افراد با شیوع کرونا چندین برابر شاغلین دارای بیمه لطمه دیده اند.

بر اساس جدول بالا، در بهار امسال ۴۵۰ هزار نفر به تعداد این افراد افزوده شده که در کل بخش های اقتصاد در حدود ۳.۴ درصد رشد داشته است. این رقم برای بخش صنعت ۱۰ درصد و بخش خدمات ۲ درصد است.
این در حالیست که همانگونه که اشاره شد نخستین ماده از قانون کار اشاره دارد که کلیه کارگران مشمول این قانون هستند؛ یعنی اگر فردی در جایی مشغول به کار است حتما باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد.
وزارت کار از انجام وظایف قانونی خود سر باز می زنند
در این رابطه ناصر چمنی عضو سابق شورای عالی کار در گفت و گو با مهر اظهار نمود: آقای شریعتمدار وزیر کار سابق اعلام نموده بود که ۷ میلیون نفر کارگر فاقد بیمه داریم اگر این آمار درست است چرا در دولت دوازدهم اقدامی برای بیمه کردن این افراد انجام نشد؟ وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی به وظایف قانونی خود عمل نکردند.
وی اضافه کرد: آقای عبدالملکی وزیر کار فعلی نیز در زمان معرفی به مجلس صحبت های آقای شریعتمداری را تکرار کرد اما متأسفانه در ۶ ماه گذشته هیچ اتفاقی نیفتاده و وزارت کار هیچ نوع ورودی به مساله کارگران فاقد بیمه نداشته است.
چمنی اظهار داشت: باید بازرسان وزارت کار و تامین اجتماعی با مراجعه مستمر و بابرنامه به کارگاه ها و واحدها مبادرت به شناسایی کارگران فاقد بیمه کنند؛ سامانه جامع روابط کار را راه اندازی کردند تا قرارداد کارگران در آن ثبت گردد اگر نظارت ها دقیق بود چرا تا حالا اقدامی برای شناسایی کارگران فاقد بیمه انجام نشده است؟
این فعال کارگری اشاره کرد: وظیفه بازرسان وزارت کار و تامین اجتماعی بازدید از مناطق مختلف و کارگاه ها برای شناسایی کارگران است اما متأسفانه به وظیفه قانونی خود به درستی عمل نمی کنند.
لزوم راه اندازی سامانه برای شناسایی کارگران فاقد بیمه
چمنی اظهار داشت: اگر وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی نمی خواهند بازرس را مستقیم به کارگاه بفرستند، باید یک سامانه ای طراحی نمایند تا کارگران فاقد بیمه با ارسال یک پیامک وضعیت خودرا به مسئولان اطلاع دهند و به صورتی خوداظهاری صورت گیرد.
وی اشاره کرد: کارگری که بیمه نداشته باشد از هیچ امکاناتی نمی تواند استفاده نماید و حتی بازنشستگی هم ندارد؛ یعنی فرد سال ها کار می کند اما در نهایت نمی تواند از مزایای قانون کار استفاده نماید که اجحاف در حق کارگر است. وزارت کار باید بدون معطلی به این ماجرا ورود کند.


منبع:

1400/11/20
21:04:02
0.0 / 5
672
تگهای خبر: اجتماعی , اشتغال , اقتصاد , تعاون
این مطلب ارتباط با مشتری را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری
مشتریان وفادار، سرمایه بی‌انتهای شما