مدیركل فرودگاه های خراسان رضوی:

جابه جایی فرودگاه مشهد هم اکنون امکان پذیر نیست

جابه جایی فرودگاه مشهد هم اکنون امکان پذیر نیست

به گزارش ارتباط با مشتری، خراسان رضوی مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی اظهار داشت: جابه جایی فرودگاه در کوتاه مدت و میان مدت امکان پذیر نیست، اما در بلندمدت و چشم اندازی دور سیاست شرکت فرودگاه ها، دولت، مقامات استانی و مصوبه هیات وزیران جابه جایی آن در نظر گرفته شده است.



محمود امانی بنی در برنامه تلویزیونی اشاره درباب وضعیت فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد اظهار داشت: فرودگاه مشهد دومین فرودگاه کشور از نظر پروازهای داخلی و بعد از فرودگاه امام خمینی(ره) دومین فرودگاه در پروازهای خارجی است. به لحاظ تعداد پروازها نیز در جایگاه دوم کشور بعد از فرودگاه مهرآباد قرار دارد.

وی اضافه کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا در دهه آخر صفر، در دوران نوروز و ولادت امام رضا(ع)، روزانه ۲۸۰ پرواز رفت و برگشت داشتیم، اما در دهه پایانی صفر سال جاری این تعداد به حدود ۲۰۰ پرواز رسید. هم اکنون نیز حدود ۱۶۰ پرواز داریم که ۲۷ پرواز آن خارجی است.

مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی اظهار داشت: یکی از خاصیت های منحصر به فرد فرودگاه مشهد این است که تمام پروازهای این فرودگاه با ظرفیت کامل جابجا می شود. فرودگاه مشهد به بیشتر مراکز استانها که دارای فرودگاه هستند پرواز دارد. تنها به فرودگاه بجنورد که نزدیک است و برخی از فرودگاه های جنوب غرب به سبب نبود تقاضا و به شهرهایی که به فرودگاه های بزرگ نزدیک هستند، پرواز نداریم.

امانی بنی درباب میزان پروازهای خارجی اظهار داشت: به طور متوسط به ۱۰ کشور در هفته پرواز خارجی داریم، البته از مشهد به امارات و عراق برای ۲ شهر از آنها پرواز در نظر گرفته شده است.



آلودگی صوتی هواپیماها به سبب توسعه شهر مشهد است

وی درباب علت آلودگی صوتی پروازهای فرودگاه مشهد اشاره کرد: سر و صدای هواپیما ۳ تا ۴ پارامتر دارد. یکی از پارامترهای آن نزدیکی فرودگاه به شهر است که مشهد توسعه پیدا کرده است. فرودگاه قبل از سال ۱۳۳۷ که جانمایی شده و آنرا با استانداردهای همان روز ساخته اند یکی از فرودگاه های استاندارد کشور شمرده می شود و در طول این مدت نیز توسعه نیافته، در حالی که شهر مشهد توسعه یافته است.

مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی افزود: علاوه بر گسترش شهر، آپارتمان سازی سبب شده که صداها پخش نشود. صدای هواپیماها نیز قابل کاهش نیست، مگر این که ناوگان ها نو شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد در کاهش صدای هواپیماها موثر است.

امانی بنی درباب جابه جایی فرودگاه مشهد اشاره کرد: جابجایی فرودگاه در کوتاه مدت و میان مدت امکان پذیر نیست، اما در بلندمدت و چشم اندازی دور سیاست شرکت فرودگاه ها، دولت، مقامات استانی و مصوبه هیات وزیران جابجایی آن در نظر گرفته شده است. مطالعات جابه جایی فرودگاه تمام شده و چند گزینه وجود دارد که در غرب، جنوب و شرق مشهد باشد که بیشترین نظر ما روی غرب و شرق مشهد است.

وی افزود: سیاست دولت و استان این است که فرودگاهی باشد تا حمل و نقل ترکیبی انجام دهد. یعنی راه آهن نزدیک آن باشد و بزرگراه در کنار آن قرار گرفته باشد. مطمئنا سرمایه گذاری که به انجام می رسد باید جایی باشد که به شهر مشهد نیز نزدیک باشد.

مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی اضافه کرد: امسال به جمع بندی محل فرودگاه خواهیم رسید، مابقی تصمیمات آن در اختیار استان است که کارهای تملک آنرا انجام دهد. بعد از تملک زمین به سراغ جانمایی ترمینال و باندها می رویم، اما زمان دقیق راه اندازی فرودگاه بعد از انتخاب کامل مشاور مشخص می شود.

امانی بنی در پاسخ به این پرسش که اگر فرودگاه جدیدی راه اندازی شود، فرودگاه هاشمی نژاد کماکان به فعالیت خود ادامه خواهد داد یا خیر، اظهار داشت: خیر، فرودگاه هاشمی نژاد مشهد مشکل سر و صدا دارد و بنا بر این بدنبال ساخت فرودگاه دیگری هستیم. حتی در بعضی از نقاط نزدیک فرودگاه ساختمان های مرتفع به سبب استانداردهای هوا اجازه ساخت ندارند.

وی درباب این که راه اندازی یک باند موازی در فرودگاه به کجا رسیده است، اشاره کرد: راه اندازی باند موازی منتفی شد. فقط در سال ۱۴۰۲ نسبت به بهسازی و اصلاح باند برای میان مدت اقداماتی انجام خواهیم داد تا تقاضاهای ما را پاسخ دهد.

مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که چرا پروازها از سمت طرق صورت نمی گیرد تا صدای پروازها در سطح شهر کم شود، اضافه کرد: هر پروازی که می خواهد وارد فرودگاه شود، از حدود ۱۴۰ کیلومتری با مرکز فرودگاه تماسی حاصل کرده و میزان باد و هوای شهر را بررسی می کند. باند نیز برمبنای مقدار باد، جهت باد، هوا و نوع ابری که در منطقه وجود دارد به خلبان پیشنهاد می شود.

امانی بنی افزود: بر این اساس، خلبان تصمیم می گیرد که از کدام باند فرود آید. این که چرا پروازها اکثرا در نزدیک غروب از سمت شهر فرود می آیند بدین سبب است که جهت باد در آن زمان شرقی به غربی است و هواپیما باید بر خلاف جریان باد صعود کرده و فرود آید. نوع ابری که در منطقه طرق وجود دارد نیز اجازه عبور پرواز از آن ابر را نمی دهد. هواپیمایی که می خواهد وارد ابر شود باید کل شرایط را در نظر بگیرد و به ناچار مجبور است از باندی استفاده نماید که همه چیز استاندارد است و برای مسافران مطلوب تر باشد.

وی درباب محدودیت ساعات پرواز فرودگاه مشهد اشاره کرد: در گذشته محدودیتی اعلام شده بود که از ساعت ۱۲ شب تا ۴ بامداد پروازی انجام نشود. فرودگاه مهرآباد تنها پروازهای داخلی را پذیرش می کند، اما بیشتر پروازهای خارجی فرودگاه مشهد از ساعت ۲۳: ۳۰ تا ۳: ۳۰ بامدادان به انجام می رسد. نوع تایپ این پروازها به شکلی است که تقریباً کمترین سر و صدا را دارند و مشکلی ایجاد نمی کنند. پروازهای داخلی فرودگاه مشهد نیز محدودیت زمانی ندارد و ۲۴ ساعته به انجام می رسد. اگر فرودگاه مهرآباد در بعضی از شب ها نیز پروازی پذیرش نمی کند به سبب نبود پرواز است.

مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی درباب وضعیت عملیات عمرانی فرودگاه مشهد اظهار داشت: در سنوات گذشته محوطه پارکینگ خودرو های فرودگاه به پایان رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفت که خیابان های ورودی به ترمینال خارجی و ورودی بطور کامل آماده بهره برداری هستند.

امانی بنی افزود: ترمینالی داریم که مساحتی حدود ۲۲ هزار متر مربع و چهار طبقه و ۲ طبقه منفی دارد. یک طبقه منفی آن برای شرکت های هواپیمایی اختصاص داده شده و به شکلی برنامه ریزی شده که مسافران از هر شرکتی که بخواهند بهره گیرند. یک طبقه منفی دیگر آن تاسیساتی است و طبقه همکف و مثبت یک آن نیز تا آخر سال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. ۱۵ محل پارک هواپیما نیز تدارک دیده شده که در بعضی قسمت ها به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است، امیدواریم تا تابستان سال آینده پارکینگ های هواپیما نیز مورد بهره برداری قرار گیرد.



هزینه ۱۵۰ میلیاردی برای روشنایی باندهای فرودگاه مشهد

وی اظهار داشت: مسافران مشهد اکثرا زائر هستند و مسافرانی که در پاییز و زمستان مشرف می شوند برای تردد اذیت می شدند، از همین رو ۴ پل ارتباطی که سالن ترانزیت مسافران را مستقیم به هواپیما منتقل می کند در نظر گرفته شده که ۲ پل مورد بهره برداری قرار گرفته و ۲ پل دیگر آن تا آخر سال به بهره برداری خواهد رسید. همین طور مطالعات باند اصلی فعلی فرودگاه برای روکش و چراغ های باند تمام شده که برای روشنایی باند حدود ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

امانی ‎بنی درباب وضعیت فرودگاه های خراسان رضوی عنوان کرد: فرودگاه مشهد، سبزوار و گناباد در مالکیت دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. مالکیت فرودگاه سرخس مربوط به آستان قدس است و فرودگاه های گلبهار و کاشمر نیز کوچک و آموزشی هستند که در اختیار بخش خصوصی قرار دارند.

فرودگاه سبزوار برای جایگزینی فرودگاه مشهد مهیا شده است

وی افزود: فرودگاه سبزوار یکی از فرودگاه های مرز هوایی کشور است که می تواند پروازهای داخلی و خارجی داشته باشد. هم اکنون این فرودگاه هفته ای ۲ پرواز دارد که ظرفیت آن نیز بالا رفته است. با شرایط جدید و توافقی که با ایرلاین های دیگر انجام شده است این فرودگاه از هفته آتی ۴ پرواز ورودی و ۴ پرواز خروجی خواهد داشت. پروازهای این فرودگاه تنها به تهران به انجام می رسد، در حقیقت فرودگاه سبزوار جایگزین فرودگاه مشهد شده و از ساعت ۷ بامداد تا ۱۲ شب خدمات می دهد.

فرودگاه گناباد تا آخر سال جاری به بهره برداری می رسد

مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی درباب وضعیت فرودگاه گناباد اظهار داشت: باند و پارکینگ هواپیما و راه دسترسی بین پارکینگ هواپیما و باند در فرودگاه گناباد کاملا آماده شده است. ترمینال آن نیز حدود ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. دستگاه های کمک ناوبری و کمک بازرسی این فرودگاه نیز در فرودگاه مشهد آماده شده اند. دیوار فرودگاه گناباد ۴۰ درصد تکمیل شده و مابقی آن در ۲ ماه آتی نیز تکمیل خواهد شد. فرودگاه تا آخر سال اساسا به بهره برداری می رسد و در اختیار شرکت های هواپیمایی قرار خواهد گرفت.

امانی بنی درباب وضعیت فرودگاه شهید مدرس کاشمر اشاره کرد: کلنگ این فرودگاه در سال ۸۹ زده شده است و سایت خوبی برای آن پیش بینی شده است و باند آن برای امداد و نجات در نظر گرفته شده بود. اطراف رودخانه فرودگاه زیرسازی شده است، اما هم اکنون مسکوت مانده و هیچ برنامه اعتبارات ملی برای آن دیده نشده است. هم اکنون نیز برنامه اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی تکمیل و بهره برداری فرودگاه گناباد است.

نرخ پارکینگ در فرودگاه مشهد بالا نیست

وی درباب نرخ پارکینگ ها در فرودگاه مشهد، اظهار داشت: استانداردهای نرخ پارکینگ با استان است، اما بعید می دانم نرخ پارکینگ بالا باشد. فرودگاه مشهد یکی از فرودگاه هایی است که مسیر آزاد دارد. تنها فرودگاهی هستیم که پارکینگ توان خواه جدایی داریم که نزدیک ترین پارکینگ به ترمینال داخلی را دارد. نرخ پارکینگ دست ما نیست و در اختیار صنف این بخش قرار دارد.

امانی بنی درباب علت تاخیر پروازها بیان کرد: تاخیرها ۲ نوع هستند که اکثرا در زمان پاییز و زمستان به سبب نامطلوب بودن وضعیت آب و هوایی صورت می گیرد. تعدادی از هواپیماها از مشهد به شهرهای دیگر می روند. حدودا محل خواب یا بیس ۱۰ هواپیما در هر شب در مشهد قرار دارد و این هواپیماها بامداد پروازهای خودرا انجام می دهند. بیشتر پروازهای ما از تهران و یا سایر فرودگاه های دیگر می آیند که علت تاخیر بیشتر پروازهای در نیمه دوم سال به سبب شرایط نامطلوب آب وهوایی است.

وی افزود: علت تاخیرها در نیمه نخست سال نیز به سبب مشکلاتی است که برای ایرلاین ها صورت می گیرد و هواپیماها گرفتار نقص فنی می شوند. تعدادی از هواپیما که محل خوابشان در مشهد است یک هواپیمای استنبای دارند. تعدادی از هواپیماها که محل خوابشان شهر دیگری است و تا آن زمان که هواپیمای دیگر جایگزین شود، حداقل ۵ تا ۶ ساعت زمان می برد.

مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی درباب وضعیت نامناسب ترمینال خارجی فرودگاه مشهد اظهار داشت: فرودگاه ترمینال خارجی برای روزی ۲ تا ۳ پرواز تعبیه شده و شکل و شمایل ترمینال ضعف دارد. ترمینال خارجی در شأن زوار نیست. برنامه داریم که حداقل ۴۰ هزار متر مربع یک ترمینال خارجی دیگر حدفاصل ترمینال ۱ و ۲ ایجاد نماییم.

وی درباب علت ترکیدگی لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد اشاره کرد: بررسی هایی که انجام شد سازمان هواپیمایی ورود کرد و تقریباً ۹۰ درصد علل ترکیدگی لاستیک به سبب تجهیزات هواپیماها بود و ایراداتی نیز به رنگ های باند فرودگاه مشهد گرفته شد. طی ۲ ماه که درحال برنامه ریزی برای اصلاح رنگ بودیم هیچ ترکیدگی لاستیکی انجام نشد. وقتی اصلاح رنگ ها را هم انجام دادیم باز هم ترکیدگی لاستیک در هفته گذشته داشتیم که سازمان هواپیمایی کشوری دلیل آنرا نقص فنی هواپیما اعلام نمود.




1401/08/27
14:26:19
0.0 / 5
219
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری