اثرگذاری ناچیز تغییر نرخ بنزین بر بازار مسكن

اثرگذاری ناچیز تغییر نرخ بنزین بر بازار مسكن

به گزارش ارتباط با مشتری یك كارشناس با بیان این كه فاكتورهای ماهانه در بازار مسكن قابل اتكا نیست، اظهار داشت: بسیاری افراد تصور می كنند به میزان افزایش نرخ بنزین، قیمت سایر كالاها همچون مسكن نیز باید رشد كند؛ در صورتیكه بنزین سهم مشخصی از سبد خانوار دارد و شوك افزایش نرخ سوخت بر بازارها فقط یك دفعه رخ می دهد.


مهدی سلطان محمدی در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: با تغییر نرخ بنزین، فرضیه ای به جامعه القا شد كه گویی قیمت همه ی كالاها به همان میزان بالا می رود و شاهد تورم غیر قابل كنترل خواهیم بود. متاسفانه بعضی اقتصاددانان هم این مورد را مطرح نمودند در حالیكه فرضیه ی درستی نبود.
وی ادامه داد: بنزین سهم مشخصی از سبد خانوار را شامل می شود و به لحاظ منطقی می توان پیش بینی نمود كه اثر افزایش قیمت بر همه ی بازارها همچون بازار مسكن ناچیز باشد و همین اتفاق هم افتاد. افزایش قیمت بنزین به ۳۰۰۰ تومان تاثیر ۲ تا ۳ درصد در در شاخص تورم ایجاد كرد كه برای یك مرتبه اتفاق می افتد و محو می شود.
این كارشناس بازار مسكن با بیان این كه خیلی از مالكان از رونق بوجود آمده در آذرماه بهره برده و واحدهای خویش را به فروش رساندند اظهار داشت: ادراك و برداشت بخشی از جامعه این بود كه ما با یك تورم افسارگسیخته بعد از تغییر قیمت سوخت مواجه می شویم و این سبب شد كه خریداران به صرافت بیافتند كه پیش از گران شدن، خرید خویش را انجام دهند. بعضی فروشندگان هم كه فكر می كردند بازار به سمت ركود می رود از این رونق استفاده كردند و واحد خویش را فروختند. این سبب شد كه حجم معاملات بالا برود و قیمت ها مقداری اندكی افزایش یابد اما به نظر من این شرایط پایدار نخواهد بود و این طور نیست كه باردیگر شاهد رشد غیرقابل كنترل قیمت ها باشیم.
سلطان محمدی خاطرنشان كرد: چشم انداز بازار مسكن به لحاظ قیمت های اسمی، قوی نیست؛ مگر این كه تورم را لحاظ نماییم. ما در تحلیل ها بحث تورم را خارج می نماییم و قیمت های حقیقی را در نظر می گیریم.
رشد قیمت در منطقه ۱ ناشی تغییر تركیب بازار بود
وی درباره افزایش ۳۴ درصدی ماهیانه قیمت مسكن در منطقه یك تهران اظهار داشت: اولا تعداد معاملاتی كه در منطقه یك انجام می شود خیلی بالا نیست، پس مقایسه قیمت در دو ماه مختلف نمی تواند ملاك باشد. از جانب دیگر تغییر تركیب واحدهای فروش رفته باید مدنظر قرار گیرد. مشكل آماری كه مراكز ارائه می دهند این است كه اثر تغییر قیمت را در نظر نمی گیرد و میانگین را ملاك قرار می دهند. حال آن كه در یك ماه امكان دارد واحدهای ضعیف تر فروش رود و در ماه بعد واحدهای مرغوب تر فروخته شود. این به معنای افزایش قیمت نیست بلكه ناشی از تغییر سبد قیمت های بازار بوده است.
این كارشناس بازار مسكن افزود: در بیشتر كشورهای جهان اثر كیفیت را در تغییر شاخص قیمت لحاظ می كنند و در تحلیل خود، واحد فروش رفته را به واحد استاندارد تبدیل می كنند. بدین صورت كه بر مبنای امكاناتی كه واحدها دارند قیمت را تعدیل می كنند. ولی در شاخصهای ایران قیمت میانگین لحاظ می شود و بنابراین امكان دارد در شاخصهای ماهیانه نویزهایی را شاهد باشیم. تفاوت قیمت واحدها در منطقه یك تهران خیلی بالاست و از قضا فروشندگانی كه در بازار مسكن منطقه یك فعالیت می نمایند فروشندگان تحلیل گری هستند. خیلی از این افراد برداشتشان این بود كه در این شرایط باید بفروشند و با عنایت به این كه واحدهای مرغوب به فروش رفت در شاخص كلی قیمت تاثیر گذاشت.
به قول سلطان محمدی، در بازار مسكن قضاوت روی شاخصهای ماهیانه چندان قابل اتكا نیست و شاخصهای سه ماهه خروجی بهتری ارائه می دهد.
به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، آذرماه ۱۳۹۸ میانگین قیمت مسكن شهر تهران به ۱۳ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان در هر متر مربع رسید كه نسبت به ماه آبان ۶.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹.۹ درصد افزایش پیدا كرد. این نخستین رشد قابل توجه ماهانه از اردیبهشت ماه سال جاری تا كنون بوده است. بر مبنای اعلام دفتر مسكن هم چنین در آذرماه ۱۳۹۸ تعداد ۹۶۶۴ قرارداد خرید و فروش مسكن در تهران به امضا رسیده كه نسبت به ماه قبل ۱۳۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹ درصد افزایش نشان داده است.




منبع:

1398/10/15
19:28:28
5.0 / 5
3661
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری