رییس سازمان نظام مهندسی:

اعصاب و انرژی ما در یك سال قبل درگیر بود

اعصاب و انرژی ما در یك سال قبل درگیر بود

ارتباط با مشتری: رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینكه دولت از ظرفیت مهندسان استفاده نمی كند اظهار داشت: خوشحالم پس از حدود یك سال كه انرژی جامعه مهندسی اسیر موضوعات كم اهمیت بود، امروز صحبتهایی از جنس مهندسی و مواردی همچون مدیریت انرژی مطرح می نماییم.


به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، فرج الله رجبی در اولین همایش بین المللی مدیریت انرژی در ساختمان و فناوری های مرتبط اظهار نمود: در یك سال قبل ما اسیر موضوعات بسیار كم اهمیت تر و كم بارتری بودیم كه انرژی و اعصاب همه ما را چه داخل و چه بیرون سازمان درگیر كرد. خوشحالم كه امروز درباره موضوعی صحبت می نماییم كه از جنس مهندسی است و می توانیم بعنوان مهندسین كشور راهكار ارائه دهیم.
وی اضافه كرد: از دست اندركاران این همایش بخصوص سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تشكر می كنم و خوشحالم كه همكاران من در این حوزه از پایه گذاران خیلی از همایشها و مباحثی هستند كه مهندسی كشور با آن درگیر است. از كمیته ملی انرژی و همكاران خودم در شورای مركزی و هم وزارت راه و شهرسازی هم تشكر می كنم.
رجبی با اشاره به مقوله مدیریت انرژی اظهار داشت: اگر امروز وزرای نفت، نیرو، راه و شهرسازی حضور داشتند حدودا همه حرفهای مشابه می زدیم كه نشان می داد ما ظاهرا درد را خوب می فهمیم ولی از این مرحله به بعد اتفاق مهمی نمی افتد. همان آمارها نگران كننده و تهدیدآمیز دوباره تكرار می گردد و می بینیم كه همه زبانهای برانی در آمارهای موجود داریم ولی درباره حل معضل، اقدامات، خیلی كند است.
رییس سازمان نظام مهندسی بر اهمیت حكمرانی مطلوب تاكید و خاطرنشان كرد: نظام مسوولیتی انرژی و آب مشخص نمی باشد و نمی دانیم چه كسی مسوول است. نكته دیگر اینكه عادت كرده ایم از ظرفیتهای دولتی و حكومتی استفاده نماییم. مثلا در سیاست خارجی از ظرفیتهای غیردولتی استفاده نمی نماییم. در بحث انرژی هم همینطور است.
وی ادامه داد: امروز خوشحالیم كه سازمان نظام مهندسی همایشی را برگزار می نماید كه گوشه ای از بار دولت را بردارد ولی متاسفانه دولت از ظرفیتهای این سازمان استفاده نمی نماید. باید ظرفیتهای مردمی و ظرفیتهای بیرون از دولت استفاده گردد. اگر مقرر است بحث مدیریت آب، شهرهای هوشمند یا شركتهای دانش بنیان شكل بگیرد نمی توان صرفا به ظرفیتهای دولتی تكیه كرد. دولتی كه اینقدر سنگین است و بودجه ها صرف این بدنه می گردد. باید دولت بپذیرد كه برای حل معضلات اینچنینی به صورت جدی و اساسی و نگاه راهبردی استفاده نماید.
به قول رجبی، هنر وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی می تواند این باشد كه از نظریه پردازی به مرحله عملیاتی برسیم. درست است كه شاید هدررفت انرژی در جاهایی خیلی زیاد باشد ولی اگر بتوانیم در حوزه ساختمان، انرژی را مدیریت نماییم هم تولید فرهنگ كرده ایم و هم قدم های عملی برداشته ایم.
مصرف انرژی در ایران ۶.۲ برابر استاندارد جهانی است
همینطور در این نشست مدیر پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان اظهار داشت: میزان مصرف انرژی در ساختمانهای ایران ۶.۲ برابر استانداردهای جهانی است.
توكلی اظهار نمود: در دنیا حدود یك سوم مصرف انرژی و ۲۲ درصد انتشار گازهای گلخانه ای با استفاده از ساختمانها انجام می گردد. در ایران هم میزان مصرف انرژی در ایران حدود ۶.۲ برابر استانداردهای بین المللی است.
وی اضافه كرد: پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان، آگوست ۲۰۱۶ در ایران ابلاغ گردیده اما پیشرفت آن شاید بیش از ۱۰ درصد نیست. محل اجرای آن تهران است كه با همكاری دو ارگان بین المللی انجام می گردد.
توكلی، كاهش مصرف انرژی و كمك به محیط زیست سالم را از اهداف این پروژه عنوان و خاطرنشان كرد: كاهش ۲۵ درصدی مصرف انرژی در ساختماهای موجود و كاهش ۶۵ درصدی در ساختماهای جدید ۶۵ از اهداف ما است كه در بلندمدت به كاهش انتشار آلاینده ها منجر می گردد. در نهایت اینكه بتوانیم یك میلیون تن دی اكسید كربن كه با استفاده از ساختمانها تولید می گردد را كاهش دهیم.
مدیر پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان تصریح كرد: ۶۵ گروه ذی نفع را در این پروژه شناسایی كرده ایم كه از نظر همكاری بین بخشی در قالب كمیته راهبری در خدمتشان هستیم و تلاش كردیم از تمام ظرفیتها وامكاناتی كه دربقیه سازمانها وجود دارد برای اهداف پروژه استفاده نماییم.
وی خروجی های مورد انتظار پروژه را مدل كسب و كار شركتهای خدمات انرژی، اجرای پروژه های پایلوت، دستورالعملها و برنامه های آموزشی در رابطه با پروژه های پایلوت، تولید مركز آموزش حرفه ای مدیریت در ساختمان، برنامه های آگاهی بخشی عمومی، مكانیزمهای مالی پایدار بازار خمات انرژی عنوان نمود.
صرفه جویی كافی نیست مدیریت انرژی لازم است
رییس كمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران هم اظهار داشت: باید از رویكرد صرف در صرفه جویی به سمت نگاه مدیریتی در بخش انرژی برویم.
حیدر جهانبخش اظهار نمود: توسعه های نامتوازنی كه در شهرها بخصوص در سه چهار دهه اخیر رخ داد مساله ای را برای متولیان امور تولید كرد كه به چهار مساله اصلی محیط زیست، آب، هوا و انرژی مربوط می شد. آلودگی های ناشی از بهره گیری غلط از منابع انرژی و آلودگی های آب و هوا بر ناپایداری محیط زیست اثر داشت.
وی اضافه كرد: چالشهای زیست محیطی سبب شد صاحبنظران به این سمت سوق پیدا كنند كه مبحث استفاده بهینه از انرژی مورد توجه قرار گیرد. اصلی ترین راهكارها بر دو مبحث متمركز بود كه عبارتند از دو واژه صرفه جویی در مصرف انرژی و ذخیره سازی انرژی.
جهانبخش با اشاره به اینكه لازم است از این دو واژه عبور نماییم و تفكرمان به سمت مدیریت انرژی باشد به سه مبحث مهم در این زمینه اشاره و خاطرنشان كرد: یكی از موارد، اصول، سیاستها و قوانین است كه در این خصوص كمبودی نداریم. اما اینكه چرا ناكام هستیم به این دلیل است كه دو لایه را توجه نكردیم؛ یكی فرآیندها و دیگری فناوری هایی است كه باید در این زمینه شناسایی و در مقیاس كشور بومی سازی و كاربردی شود.
رییس كمیسیون انرژِی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خاطرنشان كرد: ما در كمیسیون انرژی به همراه سایر همكاران تلاش كردیم نگاهمان را از كاهش صرف مصرف انرژی به سمت مدیریت انرژِی ببریم. شاید ساختمانهایی اندك در كشور داشته باشیم كه مصرف انرژی آنها كم است ولی به بحث محیط زیست در آنها كمتر توجه شده باشد. ازاین رو لازم است سه لایه اصول، فرآیندها و تكنولوژی ها را با هم پیوند بدهیم.



1397/04/01
12:04:24
5.0 / 5
5493
تگهای خبر: استاندارد , تولید , جامعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری