در گفتگوی تفصیلی با مهر تشریح شد

چگونه جلوی هزاران میلیارد تومان اتلاف منابع گرفته شد؟

چگونه جلوی هزاران میلیارد تومان اتلاف منابع گرفته شد؟

به گزارش ارتباط با مشتری سخنگوی ستاد تبصره ۱۴ بودجه با تشریح دستاوردهای پایگاه اطلاعات ایرانی ها كه اتلاف منابع هزاران میلیارد تومانی را متوقف كرده است، از آمادگی دولت برای حذف یارانه نقدی سه دهك ثروتمند اطلاع داد.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، یارانه نقدی حدود ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت یارانه بگیر در شهریورماه قطع شد. قطع یارانه نقدی خانوارهای غیرنیازمند در چندین بودجه سنواتی و در چارچوب تبصره ۱۴ قوانین بودجه تكلیف شده بود، حتی در سال ۹۳ هم در یك مرحله یارانه نقدی برخی از خانوارها حذف شد اما مهمترین مانع بر سر راه دولت برای قطع یارانه غیرنیازمندان، فقدان بانك اطلاعات جامع از وضعیت درآمدی، دارایی، اقتصادی خانوارها بود و به همین دلیل، هر سال این تكلیف قانونی به تعویق می افتاد.
در نهایت از حدود سه سال مقدمات راه اندازی سامانه اطلاعات رفاه ایرانی ها توسط وزارت رفاه فراهم گردید و طی سه سال قبل با استخراج اطلاعات هزینه ای خانوارها، وزارت رفاه توانست بستر اطلاعاتی لازم برای حذف یارانه نقدی دهك های بالای درآمدی را فراهم كند؛ برهمین اساس در شهریوماه امسال، یارانه نقدی حدود ۷۰۰ هزار نفر قطع شد. البته امكان ثبت اعتراض برای كسانی كه به حذف یارانه نقدی خانوارشان اعتراض دارند، وجود دارد.
در همین زمینه حسین میرزایی، سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ بودجه ۹۸ در گفتگویی مشروح با خبرگزاری مهر، جزئیات آخرین وضعیت راه اندازی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانی ها بعنوان پایگاه داده متمركز جمع آوری اطلاعات خانوار، وضعیت درآمدی یارانه نقدی ثروتمندان، تراكنش های بانكی معترضان و علل اعتراض خانوارهای معترض را شرح داد كه متن كامل آن از نظرتان می گذرد:
- قبل از ورود به جزئیات آماری از آخرین وضعیت یارانه بگیران ثروتمند، نحوه استخراج اطلاعات خانوار را توضیح دهید.
بله. قبل از هر چیز باید به این نكته دقت كنیم كه متاسفانه حاكمیت، ابزار تخصیص هوشمندانه منابع را در اختیار ندارد؛ بعنوان مثال در دوره های اول كه سبد حمایت غذایی عرضه می شد بخش قابل توجهی از این اقلام در اختیار افرادی قرار می گرفت كه جزو دهك های نیازمند نبودند. مثلا فردی تحت پوشش بهزیستی كه ۷۵ خودروی وارداتی تحت مالكیت داشت، سبد حمایت كالایی دریافت می كرد. این سوال مطرح می شد كه آیا این خودرو ها توسط خود شخص وارد شده یا با سوءاستفاد از هویت این شخص و كارت بازرگانی اجاره ای توسط افراد دیگری وارد شده است.
از دست مصادیق بسیار مختلف است؛ بنابراین و به جهت اینكه حاكمیت، ابزار هوشمند داده ای در اختیار داشته باشد، راه اندازی و سواركردن داده بر روی سامانه اطلاعات رفاه ایرانی ها را در سال ۱۳۹۳ آغاز كردیم. در همان زمان با معرفی نامه آقای ربیعی وزیر وقت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، یكماه فقط به دستگاه های اجرایی رجوع می كردیم تا آنها را درباره ضرورت ایجاد یك پایگاه داده مرجع و واحد در حوزه شناسنامه اقتصادی و اجتماعی شهروندان توجیه نماییم كه همین فرآیند توجیه دستگاه ها، یكماه زمان برد.
در گام بعد یكسری اطلاعات مردم همچون اطلاعات سفرهای خارجی، خودرو، قبوض آب و برق و گاز، اطلاعات مربوط به وكلا، پزشكان، اعضای هیأت علمی، تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح، صندوق بازنشستگی كشوری، بیمه مركزی و... را استخراج كردیم. در آن زمان هیچ پایگاه اطلاعات مرجعی در كشور وجود نداشت و بعد از استخراج این اطلاعات از دستگاه های مختلف به این نتیجه رسیدیم كه در تخصیص سبد كالا یا هر خدماتی به جامعه، خطاهای چشم گیر و قابل توجهی وجود دارد.
بنابراین راه اندازی یك پایگاه داده و اطلاعات ضروری به نظر می رسید؛ پایگاه داده ای كه این امكانات را در اختیار سیاست گذار و حاكمیت قرار دهد: تخصیص هوشمندانه، پایش هوشمندانه و لایه كنترل برای اصلاح این حلقه. كه البته نظام بازخورد و اصلاح را هم همگام باید به صورت دائم اجرا می كردیم كه در این راستا پایگاه اطلاعات رفاه ایرانی ها افتتاح شد.

- دقیقا چه اطلاعاتی از خانوارهای ایرانی تابحال بر روی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانی ها بارگذاری شده است؟
در این پایگاه اطلاعات، وضعیت رفاهی شهروندان شامل اینكه چه خدماتی نیاز دارند و چه خدماتی دریافت كرده اند بارگذاری شده است. در این پایگاه، اطلاعات بیمه ای، حقوق كاركنان دولت و كاركنان تحت پوشش قانون كار، اطلاعات مربوط به رتبه اعتباری افراد در بانك ها، اطلاعات اصناف، اطلاعات مربوط به كد پستی افراد، اطلاعات سازمان امور مالیاتی و برخی دیگر از اطلاعات بارگذاری شده و به صورت دوره ای بروزرسانی می شود.
در فرایند راه اندازی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانی ها و بارگذاری اطلاعات، به نمونه های جالبی برخورد كردیم. بعنوان مثال زمانی كه اطلاعات بیمه های درمانی بارگذاری شد، ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر افرادی را مشاهده كردیم كه دارای دو دفترچه بیمه درمانی بودند؛ افرادی كه همزمان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت بودند؛ كه اطلاعات آنها را به سازمان بیمه سلامت عرضه دادیم و بیمه سلامت ۴ میلیون نفر از این افراد قطع شد.
همچنین اطلاعات مربوط به بیماران خاص، مستمری بگیران بهزیستی، افراد تحت پوشش كمیته امداد امام (ره) و حتی كارگران خارجی شاغل در ایران در پایگاه داده مدام به روز می شوند. البته كارگران خارجی به شرط استحقاق، یارانه دریافت خواهند كرد اما در غیر این صورت یارانه آنها قطع می شود.
به این ترتیب در نظر داریم تمام اطلاعات افراد را در این پایگاه داده به صورت متمركز داشته باشیم. در یك مرحله از تمام دستگاه ها اطلاعات لازم به صورت دستی گرفته شده است اما به دنبال این هستیم برای استخراج اطلاعات و به روز رسانی آنها افراد بدهكار مالیاتی، افراد بداعتبار در نظام بانكی و اطلاعات مختلف را به صورت برخط از دستگاه ها دریافت نماییم.
زمانی كه اطلاعات بیمه های درمانی بارگذاری شد، ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر افرادی را مشاهده كردیم كه دارای دو دفترچه بیمه درمانی بودند؛ افرادی كه همزمان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت بودند؛ كه اطلاعات آنها را به سازمان بیمه سلامت عرضه دادیم و بیمه سلامت ۴ میلیون نفر از این افراد قطع شد
- در فرآیند دریافت اطلاعات از دستگاهها و بارگذاری آن بر روی پایگاه با مقاومت و مخالفتی هم مواجه بودید؟
مشكل عمده ما در حوزه اصلاح فرایندها و اطلاعات در سازمان های دیگر بود. بعنوان مثال ۵۰ درصد مناطق جغرافیایی كه شناسایی كرده بودیم اصلا كد پستی نداشتند.
آنچه مطلوب ما بود، انطباق كد پستی و كد ملی بر یكدیگر است تا به این برسیم كه محل یا محل های سكونت هر فرد مشخص باشد كه اینچنین نبود و در فرایند راه اندازی پایگاه، با مشكلاتی مواجه شدیم؛ یا كد پستی وجود نداشت یا كد پستی به نام سازنده بود و این ملك واگذار شده بود اما كد پستی هچنان به نام فرد سازنده بود. یعنی این اطلاعات به روز نشده بودند. خوشبختانه و به تدریج اتفاقات خوبی در حوزه تكمیل بانك اطلاعات رفاه ایرانی ها در حال انجام می باشد و از مسیرهای مختلف در این گام حركت كردیم كه كدپستی به كد ملی افراد متصل شوند.
متاسفانه به علت اینكه اطلاعات كامل و دقیقی وجود ندارد در تخصیص خدمات به شهروندان و هر نوع خدمتی با مشكل مواجه می شویم و هر زمان كه بخواهیم یك كار جدی در این زمینه انجام دهیم یكسری از آقایان اعلام می كنند اطلاعات مردم محرمانه است. اما به هر ترتیب، در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، تمام اطلاعات افراد مدام به روزرسانی می شود.
راه اندازی پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی در مراحل نهایی
پایگاه اطلاعات رفاه ایرانی ها در واقع پایگاه اطلاعات اشخاص حقیقی است. طی تفاهم نامه با وزارت صنعت كه در مراحل نهایی قرار دارد، پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی را هم راه اندازی خواهیم كرد كه اگر این پایگاه راه اندازی شود استخراج اطلاعات جامع تر خواهد بود.
پایگاه اطلاعات رفاه ایرانی ها در واقع پایگاه اطلاعات اشخاص حقیقی است. طی تفاهم نامه با وزارت صنعت كه در مراحل نهایی قرار دارد، پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی را هم راه اندازی خواهیم كرد كه اگر این پایگاه راه اندازی شود استخراج اطلاعات جامع تر خواهد بود
متاسفانه وقتی بحث راه اندازی «پایگاه اطلاعات ایرانیان» به میان آمد انتقادات بسیاری شد، ما از نماینده مجلس انتظار داریم در جهت شفافیت حمایت كند اما گاها شاهد بودیم نمایندگان بدون اطلاع از فرآیند اعلام می كردند كه اطلاعات این پایگاه قابلیت اتكا ندارد.
- در گام شناسایی، اقشار خاصی را شناسایی شدند؟
گام نخست قبل از شناسایی و ورود به قضیه قطع یارانه نقدی، فراهم كردن همین ابزار هوشمندانه تخصیص بود كه خوشبختانه زیرساخت لازم برای شناسایی یا ابزار تخصیص هوشمندانه منابع و امكانات كشور را در سطح خدمات رفاهی، حمایتی و خدمات اجتماعی فراهم كردیم. البته این سامانه می تواند خیلی كامل تر باشد اما زیرساخت فراهم گشته است. مطلوب ما این است هر اتفاق در حوزه اطلاعات خانوار به صورت برخط و آنلاین ثبت گردد. ضمن اینكه یك پروفایلی ایجاد شود تا حتی مردم به اطلاعات ثبتی خود دسترسی داشته باشند.
اما در جریان راه اندازی پایگاه و با ثبت اطلاعات بیمه ای، مشخص شد كه از ۱.۲ میلیون نفری كه بیمه كارگران ساختمانی هستند، ۳۲۰ هزار اصلا كارگر نیستند و نمایشگاه دار و طلا فروش و غیره هستند. این افراد سالانه یكهزار میلیارد تومان بار مالی برای دولت داشتند كه با شناسایی و قطع بیمه آنها، ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال صرفه جویی برای دولت صورت گرفت.

علاوه بر این ۳۰۰ هزار خانوار ثروتمند شناسایی شدند كه فاقد كد مالیاتی بودند یعنی در این خانوارها حتی یك نفر از اعضا هم پرداخت مالیات نداشت؛ كه این افراد به سازمان امور مالیاتی معرفی گشتند.
در جریان راه اندازی پایگاه و با ثبت اطلاعات بیمه ای، مشخص شد كه از ۱.۲ میلیون نفری كه بیمه كارگران ساختمانی هستند، ۳۲۰ هزار اصلا كارگر نیستند و نمایشگاه دار و طلا فروش و غیره هستند. با شناسایی و قطع بیمه آنها، ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال صرفه جویی برای دولت انجام شد
هر كدام از بانكهای اطلاعاتی بر اساس دارایی و درآمد – هزینه یك ضریب اهمیتی در شناسایی وضعیت درآمدی و دارایی افراد دارند كه ما با دعوت از گروه كارشناسان مختلف، از سه سال قبل و همزمان با راه اندازی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانی ها آغاز به شناسایی اقشار مختلف كردیم.
- طبق تكلیف قانون بودجه، دولت مكلف است یارانه سه دهك را حذف كند در حالیكه الان فقط یارانه ۷۰۰هزار نفر قطع شده است؛ قطع یارانه سه دهك چه زمانی كلید خواهد خورد؟
در سال ۹۳ برای قطع یارانه نقدی سه معیار خودروی بالای ۷۰ میلیون تومان، ملك با ارزش ۷۰۰ میلیون تومان و انجام بیشتر از ۳ سفر خارجی را در نظر گرفته بودیم كه یك روال و گزارش گیری ساده بود و اگر این سه شرط برقرار بود یارانه نقدی خانوار قطع می شد اما در حذف یارانه ۷۰۰ هزار نفری كه اواخر شهریورما امسال انجام شد، ما برای هر كدام از بانكهای اطلاعاتی یك ضریبی قائل شدیم و با جمع ضرایب بانك های مختلف اطلاعاتی شامل خودرو، مسكن، وضعیت حقوقی و غیره وجمع زدن این ضرایب با هم، سه دهك بالای درآمدی جامعه را شناسایی كردیم. یعنی هم اكنون ما سه دهك بالای درآمدی را برای قطع یارانه نقدی شناسایی كرده ایم. اما تصمیم گرفتیم این اقدام را تست بزنیم. و بدین منظور و برای نمونه فعلا یارانه نقدی ۱۶۲ هزار خانوار قطع شد. تا احیانا اگر در فرآیند اجرا، خطای احتمالی وجود دارد، خطاها و ایرادات را برطرف نماییم. الان خانواده هایی كه یارانه شان قطع شده، فرصت برای اعتراض دارند، در انتها زمانی كه اعتراضات جمع بندی و رسیدگی شد، امادگی داریم نسبت به قطع یارانه نقدی سه دهك بالای درآمدی اقدام نماییم.
فقط ۶ درصد از ۷۰۰ هزار نفر به قطع یارانه معترض بودند
دقت در شناسایی مشمولان قطع یارانه نقدی با استفاده از داده های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانی ها به قدری بود كه از حدود ۷۰۰ هزار نفری كه یارانه نقدی آنها قطع شده است، فقط ۶ درصد، پس از مشاهده وضعیت تراكنش خود در سامانه «یارانه ۱۰» اعتراض كردند در حالیكه پیشبینی ما ثبت حدود ۴۵ درصد اعتراض بود.
علاوه بر این ۳۰۰ هزار خانوار ثروتمند شناسایی شدند كه فاقد كد مالیاتی بودند یعنی در این خانوارها حتی یك نفر از اعضا هم پرداخت مالیات نداشت؛ كه این افراد به سازمان امور مالیاتی عرضه شدند
نكته مهمی كه وجود دارد این است كه در ساختار خانوار ملاحظات را رعایت نمی كنیم؛ بعنوان مثال فردی ۱۰ سال است كه ازدواج كرده اما در گزارشات آماری خانوار تحت پوشش پدر و مادر خود قرار دارد. هر گونه تغییر در ساختار خانوار همچون تولد، ازدواج، طلاق یا فوت باید بلافاصله در بانكهای اطلاعاتی ثبت شوند. این ساختار معیوب سبب شده تا ۴۰ هزار فوتی در كمیته امداد و بهزیستی شناسایی نماییم كه فوت آنها ثبت نشده است. ازاین رو ساختار خانواده در در دستگاههای متولی، به روزرسانی نمی شد كه البته در حاضر ترغیب شده اند این كار را انجام دهند.
-پیش بینی می كنید قطع یارانه نقدی سه دهك بالای جامعه چه زمانی كلید بخورد؟
واقعیت این است كه ما به لحاظ فنی آمادگی این كار را داریم اما در این خصوص دولت و مشخصا هیأت دولت باید تصمیم گیری كند. هم اكنون نتایج اجرای اولین مرحله قطع یارانه نقدی در حال گزارش گیری و تحویل به دولت می باشد.
تمام تلاش ما این است كه تا آخر مهرماه پرونده اعتراض ها بسته شود. لازم می دانم بار دیگر فرآیند نحوه ثبت اعتراض را توضیح دهم. سرپرست خانوار در صورت اعتراض به قطع یارانه نقدی باید به دفتر پیشخوان دولت رجوع كند، در آنجا، اجازه دسترسی به تراكنش های بانكی از فرد دریافت و از راه كد ملی، اطلاعات بانكی فرد از وب سرویس بانك مركزی استخراج می شود.
پس از اینكه درخواست متقاضی در دفتر پیشخوان به ثبت رسید یك كدرهگیری به سرپرست خانوار پیامك می شود و «۴۸ ساعت بعد از دریافت پیامك» می توانند با رفتن به سامانه yaraneh۱۰.mcls.gov.ir تراكنش های بانكی خویش را مشاهده كنند. این افراد بعد از مشاهده تراكنش های بانكی خود اگر این تراكنش مورد پذیرش آنها بود كه از راه سیستم، گزینه انصراف از دریافت یارانه نقدی را انتخاب می كنند و اگر به تراكنش های بانكی گزارش شده اعتراض داشتند، می توانند اعتراض خویش را ثبت كنند.
۴۷ درصد از معترضان مسئولیت تراكنش های بانكی خویش را نپذیرفتند
حدود ۴۷ درصد از سرپرستان خانوار معترض بعد از مشاهده تراكنش های بانكی خود در سامانه، مسئولیت همه یا بخشی از تراكنش بانكی خویش را نپذیرفتند. همینطور ۴.۵ درصد اعلام نمودند كه اطلاعات تراكنش های بانكی آنها ناردست است. حدود ۱۱ درصد هم اعلام نمودند كه تراكنش دلیل درآمد و تمكن مالی نیست- واكنش و توجیه خانوارهای معترض به قطع یارانه نقدی عموما حول چه مواردی بود؟
بر اساس آخرین گزارش گیری حدود ۴۷ درصد از سرپرستان خانوار معترض بعد از مشاهده تراكنش های بانكی خود در سامانه، مسئولیت همه یا بخشی از تراكنش بانكی خویش را نپذیرفتند. به عبارتی معتقد بودند كه این تراكنش ها مربوط به آنها نیست و علل گوناگونی را هم مطرح می كردند.
- مثلا چه دلایلی ؟
یكی از پیام ها به این شرح بود: «اینجانب.... كارمند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی می باشم و یكسال حساب اینجانب در دست شخص دیگری بوده است. هم اكنون چند ماهی است كه با این حساب كار نكرده است و بنده كارمند شركتم. یارانه من را حذف نكنید.» این به هیچ وجه قابل توجیه نیست كه فردی مسئولیت تراكنش خویش را نمی پذیرد.»
یكی از افراد ساكن در روستا دلیل مشابه داشت كه بررسی كردیم وی مالك سه خودرو بود و سال قبل ۵ میلیارد تومان گردش مالی داشت. متوسط هزینه كرد ماهیانه وی هم حدود ۲۱ میلیون تومان بود.
یك مورد دیگر اعلام كرده: «تراكنش های مالی مربوط به مغاره ای است كه بنده و دو نفر دیگه در آن كار می نماییم. بنده مسئول مالی و خرید و فروش فروشگاه هستم و حقوق دریافتی بنده ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می باشد. من یك خانواده ۴ نفره دارم و از نظر مالی گرفتارم. لطف كنید یارانه من را حذف نكنید». در مورد این نوع موارد باید گفت به لحاظ قانونی كارت بانكی حقوقی باید به نام مدیرعامل باشد نه شخص. اینكه كارت بانكی به نام شخص باشد و تراكنش های فروشگاه از راه كارت شخصی صورت گیرد قابل پذیرش نمی تواند باشد.
یكی از معترضان در شرح اعتراض خود نوشته است: «من مجبورم تراكنش صوری برای دوستم بزنم. دوستم كارتخوان گرفته و اگر تراكنش نزند كارتخوان او را می گیرند.» كه این دلیل موجهی نیست.»
همچنین ۴.۵ درصد اعلام نمودند كه اطلاعات تراكنش های بانكی آنها نادرست است. حدود ۱۱ درصد هم اعلام نمودند كه تراكنش دلیل درآمد و تمكن مالی نیست.


قطع یارانه اجاره نشینان بالاشهر
- به نظر می آید تراكنش مالی معیاری برای درآمد و توان مالی خانوار نباشد.
بله اما ما جابجایی وجه، واریز حساب به حساب یا برداشت نقدی را در بررسی تراكنش های بانكی لحاظ نكردیم. بر مبنای اعلام بانك مركزی اگر درآمد ماهیانه خانوار ۴ نفره ۸.۸ میلیون تومان باشد این خانوار در دهك هشتم و درآمد بالای آن هم در دهك های درآمدی نهم و دهم قرار می گیرند. در حالیكه ما در فرآیند بررسی تراكنش های بانكی پس انداز، حساب نقدی، پرداخت اقساط و... را در نظر نگرفتیم بلكه تراكنش هایی كه بابت خرید كالا، خدمات یا محصولی صورت می گیرند لحاظ شده كه نشاندهنده میزان توان مالی فرد است. ما حتی اجاره بهای منزل را لحاظ نكردیم. البته یارانه اجاره نشینان مناطق لوكس تهران قطع می شود.
معیار ما برای سنجش وضع مالی، «هزینه خانوار» است نه «درآمد»
معیار ما برای قطع یارانه نقدی یك خانوار ۴ نفره «هزینه» ماهیانه ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است كه با این تعریف یك خانوار بطور قطع بیشتر از این میزان «درآمد» دارد. یكی از متقاضیان اعلام نموده «هزینه های فوق بابت تعمیرات منازل و بازسازی آن بوده است. اینجانب بازنشسته فرهنگی هستم.» این هزینه ها هم دلالت بر مالكیت مسكن دارد و هم نشاندهنده توانایی تعمیرات منزل دارد. حتی اگر فرد تسهیلات هم گرفته باشد بطور قطع پشتوانه بازپرداخت تسهیلات را داشته است.
آیا در میان مشمولان قطع یارانه، ثروتمندانی هستند كه به رغم گردش مالی بالا اما باز هم اعتراض خویش را ثبت كردند؟
بله افراد بسیاری هستند كه به رغم تمكن مالی و گردش مالی بالا اما اعتراض خویش را ثبت كردند.
چند نمونه بفرمایید.
فردی داشتیم كه بساز و بفروش بود كه یارانه وی قطع شده است. این فرد ۲۰ میلیارد تومان واریز وجه پارسال داشته و متوسط گردش مالی ماهیانه وی ۲۰۰ میلیون تومان بوده است. یكی دیگر از معترضان كارخانه دار است كه واریز سالیانه بالای ۲۰ میلیارد تومان و متوسط گردش مالی وی در ماه یك میلیارد تومان بوده است.
با قطع یارانه نقدی چقدر در منابع صرفه جویی می شود؟
اگر سه دهك حذف شوند تا آخر سال حدود ۷ هزار میلیارد تومان در منابع صرفه جویی می شود و در سال هم حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است.
محل هزینه این منابع مشخص شده است؟
در بحث هزینه كردها، فعلا با تایید معاون اول مقرر است منابع حاصل از قطع یارانه نقدی در اولین مرحله در چارچوب خدمات حمایتی و تخفیفات بیمه ای برای معلولان هزینه شود. اما در مورد صرفه جویی منابع در مراحل بعدی باید تصمیم گیری شود.
و نكته پایانی؟
انتظار ما این است كه نمایندگان مجلس، دستگاه های نظامی، انتظامی و امنیتی و همه دستگاه هایی كه به نحوی می توانند كمك كنند، حمایت لازم را داشته باشند تا یكبار برای همیشه اطلاعات و شناسنامه اقتصادی و اجتماعی افراد را یكپارچه نماییم و اطلاعات افراد شامل اشخاص حقیقی و حقوقی بر روی كد ملی افراد ثبت گردد.
گفتگو: محمد جندقی- سمیه رسولی

1398/07/16
15:05:57
5.0 / 5
11
تگهای خبر: اجتماعی , اقتصاد , بانك , بودجه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری