توهم بنزینی در بازار مسكن بعلاوه قیمت

توهم بنزینی در بازار مسكن بعلاوه قیمت

به گزارش ارتباط با مشتری نخستین واكنش گروهی از مالكان به تغییر نرخ بنزین به شكل برداشتن تخفیف از واحدهای آماده فروش بروز كرد اما افزایش قیمت در سطح كلی ایجاد نشده است.


به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، تلاش برخی مالكان برای ایجاد جو روانی در بازار مسكن ناشی از تغییر نرخ بنزین با كمبود تقاضا به هدف مورد نظر نرسید. واسطه های ملكی از نوعی جنب وجوش برای ایجاد توهم قیمتی در بازار مسكن طی یك ماه اخیر خبر می دهند. معاملات هم به صورت محسوسی افزایش یافته اما كانون خرید و فروش در دامنه قیمتی ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان ارزیابی می شود. این دامنه سطح توان متقاضیان واقعی است، بنابراین هنوز نوسان گیران برای ورود به بازار متقاعد نشده اند.
علیرغم این كه سفته بازان معمولا بر موج های كوتاه مدت بازار مسكن سوارمی شوند، چشم انداز بازار شب عید با عنایت به ظرفیت كنونی و تحلیل آینده، صعودی نیست. شوك اولیه ناشی از افزایش نرخ بنزین به ۳۰۰۰ تومان به شكل افزایش تقاضای خرید در بازار مسكن نمود پیدا كرد. با این وجود اصلاح قیمت ملك به شكلی كه در دو سال قبل مشاهده شد صورت نگرفت. البته برخی فروشندگان فایل های با تخفیف، قیمت خویش را به سطح میانگین منطقه ای رسانده اند. بدین شكل كه طی یك ماه اخیر از تعداد فایل های زیر قیمت كاسته شده اما هنوز تعداد واحدهای عرضه شده حتی در این نوع فایل ها بیشتر از تقاضا است.
یكی از مشاوران املاك واقع در منطقه تهرانپارس می گوید: از تیرماه به بعد قیمت ها متری ۳ میلیون تومان كاهش پیدا كرد. تا این كه با تغییر قیمت بنزین، تعداد معاملات افزایش پیدا كرد و بنابراین برخی فروشندگان، قیمت پیشنهادی خویش را متری یك میلیون تومان بالا بردند. اما آن طور كه باید و شاید مشتری نیست. درست است كه تعداد قرادادها افزایش یافته اما هنوز ركود در بازار سنگینی می كند. البته اغلب فایل های زیر قیمت، مشكل دار هستند. مثلا طبقه چهارم بدون آسانسور با تخفیف ارائه می شود و در دو سه هفته اخیر این قبیل فایل ها هیچ نوع افزایش قیمتی نداشته اند اما مشتریان بیشتر به دنبال واحدهای مرغوب فول امكانات می گردند. حدودا وارد بازار شب عید شده ایم و با عنایت به نگرانی از افزایش قیمت در حد نرخ تورم در سال آینده معاملات تا ۱۵ اسفند انجام می شود اما نقدینگی متقاضیان هم پایین است و بنابراین نمی توان انتظار داشت بازار به صورت كامل از ركود بیرون برود.
وی افزود: یك نگرانی هم در فروشندگان دیده می شود كه می خواهند ملك خویش را تا پیش از آخر سال بفروشند. ازاین رو تعادلی در بازار برقرار شده و نمی توان گفت شوك گرانی وجود دارد. با عنایت به جهش سنگین قیمت طی دو سال قبل رشد افسارگسیخته قیمت بسیار بعید است.
قیمت پیشنهادی مسكن در تهران در روز ۳۰ آذرماه ۹۸ محله متراژ سن و امكانات قیمت(تومان) پونك ۵۲ ۶ سال، پاركینگ، انباری، اسانسور (امكانات كامل) ۸۶۰ میلیون سهروردی ۴۳ ۷ سال، ط اول، انباری ۵۲۰ میلیون امام حسین (ع) ۴۵ ۱۶ سال، فاقد امكانات ۳۴۰ میلیون وحیدیه ۵۳ ۵ سال، ط چهارم، بدون آسانسور ۴۵۰ میلیون مجیدیه ۶۰ ۲ سال، امكانات كامل ۶۸۵ میلیون جیحون ۴۲ ۶ سال، امكانات كامل ۴۳۰ میلیون تهرانپارس پروین ۶۰ ۶ سال، امكانات كامل ۷۴۰ میلیون حكیمیه ۵۷ ۱۰ سال، امكانات كامل ۵۵۵ میلیون بریانك ۳۸ ۱۸ سال، ط اول، انباری ۲۷۰ میلیون رونق نسبی بازار مسكن ناشی از شش متغیر، فضا را برای فروش تعداد اندكی از واحدهای خالی مهیا كرده اما هنوز حجم عرضه بسیار بیشتر از تقاضا است. در این شرایط، فروش آپارتمانهای كلید نخورده به منظور دستیابی به نقدینگی بلوكه شده برای مالكان اهمیت بیشتری نسبت به افزایش ناچیز قیمت دارد. سازندگان خوش فكر از رونق فعلی كه آنرا پیش درآمد بازار شب عید می دانند در جهت دسترسی به نقدینگی به منظور تعریف پروژه بعدی استفاده می نمایند. بنابراین برنامه ای برای افزایش قیمت ندارند. معدود افرادی هم كه برخی از فایل های خویش را با هدف غلبه بر انتظارات تورمی از دفاتر خارج كرده اند بخش دیگر را برای فروش، عرضه نموده اند.
از جانب دیگر اعلام خبر راه اندازی سامانه املاك و اسكان تا آخر سال جاری با هدف دریافت مالیات از خانه های خالی، نگرانی بابت عدم فروش آپارتمان ها را تشدید كرده و مالكان خانه های چند سال ساخت آنها را از الان عرضه نموده اند.
با نزدیك شدن به ماه های پایانی سال، چهار متغیر بیرونی و یك عامل داخلی تقاضا برای خرید ملك را در شهر تهران افزایش داده است. فعالان بازار املاك می گویند تغییر قیمت بنزین، افزایش نرخ ارز، رشد قیمت كالاها همچون خودرو، ثبات بازارهای رقیب مثل بورس منجر به افزایش تعداد معاملات شده است.
از جانب دیگر تغییر قیمت بنزین، تغییر قیمت آهن آلات و دستمزد را به دنبال داشته است. در این شرایط خریداران آینده نگر وارد بازار شده اند. آمار اتحادیه املاك نشان داده است در نیمه اول آذرماه معاملات در تهران ۱۸۱ درصد و در كل كشور ۷۲ درصد افزایش پیدا كرده است. تحرك بازار مسكن و همینطور افزایش قیمت بنزین سبب شده تا مالكان از دادن تخفیف اجتناب كنند. این رفتار طرف عرضه امكان دارد روند كاهشی قیمت مسكن را متوقف نماید. آمار بانك مركزی نشان داده است طی چهار ماه گذشته قیمت مسكن در شهر تهران ۶.۶ درصد كاهش یافته است.
با این وجود واسطه های ملكی عنوان می كنند طی حدود ۲۰ روز گذشته تعداد فایل های نوساز در دفاتر املاك كاهش یافته است. برخی سازندگان با این تصور كه متغیرهای بیرونی بر قیمت ملك اثر خواهد گذاشت حدود ۳۰ درصد آپارتمان های خویش را از بازار خارج كرده اند و فروش آنها را برای غلبه بر انتظارات تورمی به حالت تعلیق درآوردند.
در شرایط فعلی، كارشناسان معتقدند كه هر دو طرف عرضه و تقاضا در بازار مسكن به درك مشترك رسیده اند. از یك طرف مالكان به این نتیجه رسیده اند كه ظرفیتی برای رشد قیمت وجود ندارد. خریداران هم می دانند كه نمی توان انتظار ریزش شدید قیمت را داشت. آبان ماه ۱۳۹۸ هرچند معدل كلی قیمت مسكن شهر تهران دو درصد نسبت به ماه پیش از آن كاهش داشته اما جزئیات گویای آن می باشد كه قیمت در ۱۵ منطقه نیمه جنوبی و پرتقاضای شرق و غرب، رشد یافت اما با عنایت به افت نسبتا زیاد قیمت ها در مناطق ۱، ۲، ۳، ۶، ۸، ۱۱ و ۲۰ میانگین كل دو درصد كاهش نشان داد.
بیت الله ستاریان، كارشناس بازار مسكن به ایسنا می گوید: روند افزایش معاملات مسكن تا آخر سال ادامه می یابد و علیرغم این كه پیشبینی می كردیم اوایل سال آینده مسكن وارد ركود شود تغییر نرخ بنزین احیانا از ركود سال آینده هم جلوگیری خواهد نمود.
وی درباره پیشبینی بازار مسكن در ماه های آینده اظهار داشت: افزایش یك تا دو درصدی قیمت در كنار رشد معاملات را خواهیم داشت. ریزنوسانات ماهیانه، طبیعی است اما جهش قیمت اتفاق نمی افتد. البته افزایش یك تا دو درصدی قیمت برای بخش مسكن مفید است؛ چون كه بازده و انگیزه سرمایه گذاری را بالا می برد.



1398/10/01
11:19:59
5.0 / 5
1249
تگهای خبر: بازار , بانك , پاركینگ , تورم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری