گزارش ارتباط با مشتری

اشتغال زایی با امكانات روستایی

اشتغال زایی با امكانات روستایی

ارتباط با مشتری: طرح هر روستا، یك محصول منطبق بر ایجاد اشتغال با استفاده از ظرفیت های مناطق روستایی است كه تابحال 160 محصول در 160 روستای كشور شناسایی شده است.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، هم اكنون جمعیت شاغل مناطق روستایی كشور به استناد آخرین گزارش مركزی آمار ایران در تابستان بالغ بر ۶ میلیون و ۶۴۴ هزار نفر است. همین طور جمعیت بیكار روستاییان ۴۶۶ هزار نفر است. نسبت اشتغال در مناطق روستایی در تابستان امسال نسبت به تابستان سال قبل حدود یك درصد رشد و نرخ بیكاری نیز ۱.۱ درصد كاهش داشته است.
شناخت مزیت روستاها و مناطق عشایری اولین اولویت برای توسعه كسب و كار در این مناطق است، موضوعی كه در چارچوب طرح های مختلف اشتغالی دولت همچون برنامه اشتغال روستایی نیز به آن تاكید گردیده است. در رویكردهای جدید توسعه اشتغال در مناطق روستایی، شناسایی مزیت های آن منطقه و هدایت سیاست ها و منابع در این راستا اولویت دولت و دستگاه های سیاست گذار قرار گرفته است.
در عین حال روستا یكی از مهمترین پایگاه های تولید و رفع نیازهای اساسی جامعه است، بدین سبب تقویت زمینه ها و توانایی های جامعه روستایی می تواند منجر به پویایی اقتصاد كشور شود. ضمن اینكه توجه به این مناطق خصوصاً روستاهای كانونی می تواند تأثیر قابل توجهی در فاكتورهای كلان اقتصادی همچون رشد اشتغال و كاهش فقر داشته باشد.
یكی از برنامه ها برای تقویت اقتصاد و اشتغال روستاییان، اجرای طرح «هر روستا یك محصول» است كه طی چند سال قبل اجرای آن كلید خورده و تا امروز در ۱۶۰ روستای كشور در استان های مختلف مزیت ها و محصولات استراتژیك شناسایی شده است.
در طرح هر روستا یك محصول، منظور از مزیت روستا درك دقیق فعالان روستایی از مزیت رقابتی هر روستا و تبیین اینكه هر روستا واجد چه مزیت های رقابتی خاصی بعنوان منبعی برای تولید و ارزش آفرینی است، این قبیل مزیت ها می تواند زمینه ساز رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار در روستا باشد.
در قالب این طرح برای توسعه كسب و كار روستای هدف، ظرفیت سازی می شود، به این معنا كه طی آن افراد، گروه های محلی، نهادهای دولتی و بخش خصوصی مسئولیت های جدیدی در راه رفع مشكلاتی مانند رونق تولید و ایجاد اشتغال بر عهده می گیرند.
روستاهای هدف، كلیه مناطق روستایی كشور هستند كه دارای مزیت های مختلف رقابتی و تولیدی بوده و با تكمیل زنجیره تولید یك محصول خاص، امكان صادرات به دیگر مناطق كشور و سایر كشورها وجود داشته باشد.
روستای بادام زمینی
یكی از روستاهایی كه طرح یك روستا، یك محصول در آن اجرا شده، روستای برندق در استان اردبیل است كه به نام روستای بادام زمینی مشهور است. ساكنان این روستا واقع در منطقه كوهستانی خلخال به كار كشاورزی، باغداری و دامداری مشغولند. برندق با جمعیت ۱۳۰۰ نفری نزدیك به ۴۰۰ خانواده روستایی را در خود جای داده است.
چهار سال پیش یعنی در سال ۹۴ در روزهایی كه صندوق كارآفرینی امید ایجاد و توسعه مشاغل خرد و كوچك را آغاز كرد، نخستین درخواست كشت و پرورش بادام زمینی از روستای برندق به صندوق رسید.

مطابق این درخواست، بررسی ظرفیت های منطقه ای از جهت آب و هوا، بررسی توانمندی های نیروی انسانی منطقه برای پرورش بادام زمینی، بررسی بازار فروش محصول و روش های فرآوری و بسته بندی بادام در دستور كار قرار گرفت و نخستین گام گفتگو و مكاتبه با جهاد كشاورزی استان اردبیل و شهرستان خلخال برای اعلام نظر درباب وضعیت جوی و آمادگی زمین های روستا برای كشت بادام زمینی برداشته شد.
صندوق كارآفرینی امید تابحال قریب به ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه در چارچوب ۱۰۷ پرونده تسهیلاتی در این روستا پرداخت كرده است كه در نتیجه ۱۲۸ نفر اشتغال به وجود آمد و امروز نام روستای برندق بعنوان روستای بادام زمینی و روستای بدون بیكار در بین همه روستاهای استان می درخشد.
روستای سارمران
روستای سارمران از روستاهای استان خراسان شمالی است. این روستا در سال ۸۸ تنها دارای دو واحد سنتی كشت گلخانه ای خیار با ظرفیت بسیار محدود بود. طرح دهكده كشت گلخانه ای در سال ۹۳ به تصویب صندوق كارآفرینی امید رسید و بلافاصله عملیات ساخت گلخانه ها شروع شد.
طرح دهكده كشت گلخانه ای خیار در اسفند ماه ۹۳ در این روستا راه اندازی شد و با حمایت های صندوق، علاوه بر ایجاد ۱۱۵ فرصت شغلی جدید، موجب افزایش ظرفیت تولید خیار به ۶۵۰ تن در سال شده است.
در حال حاضر طرح دهكده كشت خیار گلخانه ای روستای سارمران دارای ۱۳ واحد خانگی و یك واحد صنعتی است. اجرای طرح دهكده خیار روستای سارمران و ساخت واحدهای جدید گلخانه ای منجر به مهاجرت معكوس ساكنان قدیم روستا از شهرهای تهران، كرج و ورامین شد.
مبلغ كل سرمایه گذاری برای ایجاد طرح گلخانه در این روستا ۶ میلیارد ریال است كه از این میزان مبلغ ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال توسط ۱۴ فقره تسهیلات قرض الحسنه صندوق كارآفرینی امید، تأمین اعتبار شده است.
حمایت از طرح كشت، بسته بندی و توزیع خیار باعث شده است بازار این محصول علاوه بر استان خراسان شمالی، استان گلستان و شهرهای مشهد، سبزوار و بجنورد را در بر گیرد.
روستای هنرمندان مجسمه ساز
اما روستای مافی كندی در استان آذربایجان غربی به یكی از قطب های تولید مجسمه و مصنوعات پلی استری در سطح كشور تبدیل گشته است. این روستا دارای ۲۲۰ خانوار و نزدیك هزار نفر جمعیت دارد. هنر اهالی این روستا از سال های قبل ساخت مجسمه های پلی استری بوده است. مجسمه هایی با اشكال مختلف و عمدتاً در رنگ های سفید و قهوه ای و اخیراً هم با رنگ هایی كه طبیعت اشكال را نمایان تر می سازد.
ورود صندوق كارآفرینی امید به روستای مافی كندی به سال ۹۴ و انعقاد تفاهم نامه پشتیبان بر می گردد. بر طبق این تفاهم نامه ابتدا مبلغ یك میلیارد ریال به شخص پشتیبان تسهیلات پرداخت گردید تا نسبت به تأمین مواد اولیه اقدام نماید.

مرحله دوم پشتیبانی از تولید مجسمه های روستای مافی كندی به پشتیبانی از تولیدكنندگان خانگی مجسمه بر می گردد كه با معرفی پشتیبان از ۳۰ نفر تولیدكننده هر یك مبلغ یكصد میلیون ریال حمایت صورت گرفت.
با گسترش كارهای پشتیبان و خانواده هایی كه در كار تهیه مجسمه ها هستند تولید مجسمه های پلی استری در روستا رونق بیشتری گرفت و در سال ۹۵ نیز ۱۳ فقره تسهیلات برای تولید مجسمه به اهالی این روستا پرداخت شده است كه همچنان پشتیبان این طرح مسئول تأمین مواد اولیه و فروش محصولات است.
اما پروسه اجرای طرح نیز چرخه ای متشكل از مجموعه فرایندهایی شامل شناسایی مزیت های رقابتی و تولیدی یك محصول یا خدمت در مناطق روستایی، تكمیل زنجیره تولید محصول، ساماندهی كسب و كارها، تأمین مالی خرد، راه اندازی كسب و كارهای خرد و كوچك، تولید محصول و توسعه خدمات بازاریابی و نظارت است كه از مرحله شناسایی ظرفیت ها و مزیت های رقابتی روستا آغاز و برمبنای اولویت ها نسبت به ساماندهی كسب و كارها شامل ایجاد و تقویت زنجیره تأمین، تولید و فروش، شبكه سازی بین فعالان، بهبود ظرفیت های طراحی، راه اندازی واحدهای فراوری و بسته بندی با استفاده از ظرفیت افراد، گروه های محلی، نهادهای دولتی، بخش خصوصی و كسب و كارهای فعال روستایی اقدام می شود.
منابع تأمین مالی طرح هر روستا یك محصول
سرمایه مورد نیاز جهت راه اندازی كسب و كارها و پیاده سازی طرح هر روستا یك محصول، از محل های تسهیلات صندوق كارآفرینی امید، صندوق توسعه ملی، منابع معاونت سرمایه گذاری توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، صندوق های خرد محلی هر روستا، آورده شخص متقاضی روستایی، منابع خیریه های محلی و اشتغال زا و همین طور منابع سایر دستگاه های اجرایی طرف تفاهم در حوزه روستایی تأمین می شود.
نحوه پذیرش درخواست متقاضیان
اشخاص حقیقی و حقوقی كه در بررسی های میدانی صندوق كارآفرینی امید در سطح جامعه و در رویدادهای مختلف علمی و اقتصادی مانند نمایشگاه ها، گردهمایی ها، معرفی از طرف مسئولان و اتحادیه ها و انجمن ها، بازگشت حضوری به دفاتر صندوق، مصاحبه چهره به چهره در سطح صنعت، كسب و كار، بازار و غیره شناسایی و استعدادیابی می شوند.
مدل های پرداخت تسهیلات به كسب و كارها در طرح هر روستا یك محصول
طرح های كسب و كار هر روستا یك محصول بسته به نوع طرح، نحوه تأمین مواد اولیه، نحوه تولید، نحوه برون سپاری، نحوه بازاریابی و فروش و سایر پارامترها می توانند به یكی از روش های زیر مورد حمایت مالی صندوق كارآفرینی امید قرار گیرند.
حالت اول: تسهیلات فقط به مجریان اصلی طرح پرداخت گردد و افراد تحت پوشش آنان بی نیاز از حمایت مالی باشند. بعنوان مثال، در طرح هایی نظیر تولیدات گلخانه ای و یا مجموعه استخرهای پرورش آبزیان و غیره، معمولاً افراد زیادی در این طرح ها مشغول فعالیت هستند اما هزینه های اصلی نظیر ایجاد زیرساخت، تأمین مواد اولیه، تجهیز كارگاهی، خرید وسیله حمل و نقل و غیره به عهده مجریان طرح است و افراد زیرمجموعه نیازی به حمایت مالی ندارند.
حالت دوم: تسهیلات فقط به افراد زیرمجموعه پرداخت شده و مجریان اصلی بی نیاز از حمایت مالی هستند. بعنوان مثال، در این حالت صاحب كسب و كاری كه تقاضا برای محصولات با نام و نشان و او (فارغ از اینكه برند ثبت شده داشته باشد) بیشتر از عرضه آن بوده و تمایلی برای توسعه تولید درون كارگاهی خود نداشته باشد اما از برون سپاری تولید به جهت كاهش قیمت تمام شده یا برون سپاری فروش استقبال كند.
حالت سوم: تسهیلات هم به مجری طرح و هم به افراد زیر مجموعه طرح كسب و كار پرداخت می شود. در این حالت نیز، بعنوان مثال تولیدكننده ای كه جهت توسعه فروش و تولید خود نیاز به تأمین مواد اولیه در حجم بالا و ارتقای سیستم تولید و بازاریابی داشته و برای كاهش قیمت تمام شده محصولات خود، افزایش تولید با شیوه تولید بدون كارخانه و تولید غیرمتمركز را با توسعه واحدهای تحت پوشش روستایی با عشایری هدفگذاری می نماید.


منبع:

1398/10/07
20:42:56
5.0 / 5
2998
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری