در یك مطالعه دانشگاهی تاكید شد

لزوم استفاده بیمارستان ها از آخرین استانداردهای ارتقاءدهنده سلامت

لزوم استفاده بیمارستان ها از آخرین استانداردهای ارتقاءدهنده سلامت

ارتباط با مشتری: ارتقای منظم استانداردهای بیمارستانی، نقشی ویژه در رسیدن به کارایی بالا در رسیدگی به سلامت عموم مردم در این سازمان های سلامت دارد. پژوهشگران کشور در این خصوص، آخرین استانداردهای بیمارستان های موسوم به ارتقاء دهنده سلامت را بررسی نموده اند.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، ارتقای سلامت شامل روند توانمندسازی افراد در راستای افزایش کنترل روی ارتقای سلامتی شان است. یک فرد یا گروه برای دستیابی به سلامت کامل فیزیکی، روانی و اجتماعی باید توانایی شناسایی و درک آرزوها و ارضای نیازها و تغییر و تعامل با محیط را داشته باشد. بدین سبب سلامت به عنوان منبع زندگی روزمره درنظرگرفته می شود و نه به عنوان هدف زندگی. سلامت، مفهومی مثبت است که بر منابع اجتماعی و فردی همانند ظرفیتهای فیزیکی تاکید می ورزد. پس ارتقای سلامت فقط مسئولیت بخش سلامتی نیست و به فراتر از شیوه زندگی سالم یعنی به سمت سلامت سوق پیدا می کند.

بنا بر گفته های صاحب نظران، بیمارستان ها نقش مهمی را در ارتقای سلامت، پیش گیری از بیماریها وتامین خدمات بازتوانی ایفا می کنند. تعدادی از این فعالیت ها یک جزء لازم از کار بیمارستان بوده اند، با اینحال شیوع درحال افزایش بیماریهای در رابطه با شیوه زندگی و مزمن، نیازمند چشم اندازی وسیع تر و تامین سیستماتیک کارهایی چون آموزش درمان، راهبردهایی برای ارتباطات مؤثر جهت توانمندسازی بیماران برای قبول یک نقش فعال در مدیریت بیماریهای مزمن و یا مشاوره های تشویق کننده است. در این خصوص، رویکرد غالب در مدیریت کیفیت بیمارستان ها ازطریق تنظیم استانداردهای خدمات است.

گروهی سه نفره از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی همدان و دانشگاه علوم پزشکی ایران در نامه ای به سردبیر فصلنامه علمی و پژوهشی «آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران» که توسط انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران منتشر می شود، آخرین استانداردهای بیمارستان های ارتقاء دهنده سلامت را یاد شده قرار داده اند.

به گفته محمدعلی سیف ربیعی، پژوهشگر گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان و همکارانش، «پس ازشناسایی نیاز به استانداردهای ارتقای سلامت در بیمارستان ها، سازمان جهانی سلامت، کارگروهی را در نهمین کنفرانس بین المللی بیمارستان های ارتقاءدهنده سلامت در کپنهاگ دانمارک درماه مه سال ۲۰۰۱ تشکیل داد. ازآن زمان به بعد چندین کارگروه و شبکه کشوری روی تدوین این استانداردها کار کرده اند».

این پژوهشگران می گویند: «در نتیجه این اقدامات، پنج استاندارد مرکزی قابل استفاده در تمام بیمارستان ها تدوین شد. درسال ۲۰۰۴ میلادی ۵ استاندارد و ۶۸ سنجه اندازه گیری برای خودارزیابی بیمارستان های ارتقاءدهنده سلامت ازسوی سازمان جهانی سلامت منتشر گردید. سپس برای تسهیل در روند خودارزیابی بیمارستان های ارتقاءدهنده سلامت و باتوجه به بازخوردهای دریافت شده، سنجه های اندازه گیری تعدیل شده به ۴۰ سنجه در همان ۵ استاندارد تغییر یافت».

طبق اطلاعات ارائه شده در این تحقیق، استانداردهای فوق و استانداردهای فرعی به زبان فارسی ترجمه شدند و برای خودارزیابی و بررسی در بیمارستان های مختلفی همچون در استان آذربایجان شرقی و همدان مورد استفاده قرار گرفتند.

سیف ربیعی و همکارانش اظهار کرده اند: «مجموعه فعلی استانداردهای بیمارستان های ارتقاءدهنده سلامت یا به اختصار HPH در سال ۲۰۲۰، بعد از بازبینی به ۵ استاندارد و ۱۸ استاندارد فرعی تبدیل شدند که با استراتژی جدید جهانی اینگونه بیمارستان ها برای سالهای ۲۰۲۵-۲۰۲۱ هماهنگ است و با اصول خط مشی جهانی بهداشت فعلی نیز همسو است».

به بیان این پژوهشگران، «این استانداردها نتیجه کار قابل توجه گروههای کاری مختلف در سالهای قبل است. این سند حالا حاوی مجموعه ای جامع از استانداردها است که با بهره گیری از آن، بیمارستان های ارتقاءدهنده سلامت و سایر مراکز خدمات سلامت قادر به ارزیابی عملکرد خود خواهند بود».

هدف اصلی این راهنمای استاندارد بیمارستان های ارتقاءدهنده سلامت، تشویق تفکر، شناسایی زمینه های بهبود و شروع فرآیندهای بهبود مستمر است. ضمنا باید اشاره نمود اکنون این استانداردها به زبان فارسی ترجمه شده و در وب سایت شبکه بیمارستان های ارتقاءدهنده سلامت سازمان جهانی بهداشت جهت استفاده در خودارزیابی بیمارستان های ایرانی در دسترس هستند.





منبع:

1402/10/22
14:25:08
0.0 / 5
219
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , استاندارد , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری