قیمت های عجیب و غریب در بازار لاستیك

قیمت های عجیب و غریب در بازار لاستیك

ارتباط با مشتری: در حالی مجوز افزایش ۹ درصد انواع لاستیك به صورت پلكانی از خردادماه سال جاری صادر شده، اما انواع لاستیك خودروهای سنگین در سطح بازار با قیمتی بیش از سه برابر و لاستیك خودروهای سبك با افزایشی ۵۰ تا ۶۰ درصدی نسبت به نرخ مصوب به فروش می رسند.


مصطفی تنها - سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر - در گفت وگو با ایسنا، در مورد افزایش چندبرابری قیمت انواع تایر همچون تایر خودروهای سنگین در بازار، بیان كرد: از سال ۱۳۹۳ تا آخر سال ۱۳۹۶ انواع تایر رشد قیمتی نداشتند و در اواخر سال قبل بود كه با عرضه مدارك به سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان افزایش پلكانی قیمت انواع تایر تا ۹ درصد و به صورت پلكانی از خردادماه سال جاری در دستور كار قرار گرفت.

وی افزود: این افزایش قیمت تنها افزایشی بود كه از سال ۱۳۹۳ تا خردادماه سال ۱۳۹۷ مدنظر قرار گرفت و هر تولیدكننده ای كه كالای خویش را گران تر از نرخ مصوب بفروشد، مرتب جرم شده است.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با انتقاد از وضعیت عرضه انواع لاستیك در بازار و اتفاقات و نابه سامانی های به وجود آمده در سطح فروش این محصولات، بیان كرد: طبق شنیده ها دو حلقه لاستیك خودرو سنگین كه قیمتی در حدود دو میلیون تومان دارد در بازار به قیمتی بیش از ۲.۵ تا سه برابر به فروش می رسد و در مورد لاستیك های سبك هم باید تصریح كرد كه شاهد فروش بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصدی محصولات نسبت به نرخ مصوب هستیم.

تنها اضافه كرد: آنچه كه باید به آن اشاره نمود این است كه تولید كنندگان صنعت تایر نقش و نفعی در اتفاقات بازار ندارند و حتی گرانی های مربوطه به ضرر آنها تمام خواهد شد و متاسفانه سود بسیار زیاد این اتفاق به جیب دلالان و واسطه گران در سطح عرضه می رسد و ما نمی دانیم چگونه چنین اتفاقی رخ می دهد!

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به این كه تحولات مختلفی در سیستم توزیع تایر به وجود آمده است، اظهار داشت: در بازار انواع تایر وارداتی و تولید داخل وجود دارد، اما با قیمت های باور نكردنی خرید و فروش می گردد و ما نمی دانیم منشا فساد در این راستا كجاست و چگونه چنین اتفاقی پیش می آید؟

تنها با بیان این كه طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار همه تولیدكنندگان لاستیك خودروهای سنگین موظف می باشند محصولات خویش را صرفا به نمایندگان معرفی شده از جانب ادارات راهداری منطقه به فروش برسانند، اظهار نمود: هیچ تولیدكننده ای حق فروش مستقیم را ندارد و نمایندگان معرفی شده تحت كنترل و نظارت راهداری ها قرار دارند.

وی افزود: قبل از این شرایط اینگونه بود كه اگر طی مدت ۱۰ روز سهمیه ارسال شده به نمایندگی فروخته نمی شد نماینده این اختیار را داشت كه در جهت فروش اقدام نماید، اما هم اكنون و با عنایت به شرایط پیش آمده در بازار این اختیار سلب شده و فروش صرفا باید به معرفی شدگان ادارات راهداری صورت پذیرد.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر تسریع این كه فضای توزیع صنعت لاستیك با مشكل مواجه می باشد، اظهار داشت: به تازگی از جانب معاون اول ریاست جمهوری كاهش تعرفه واردات لاستیك خودروهای سنگین به گمركات كشور ابلاغ گردید و برپایه آن تعرفه واردات لاستیك خودروهای سنگین باری و اتوبوسی به پنج درصد كاهش پیدا كرد تا شاهد كاهش ۲۱ درصدی تعرفه این این محصولات در بازار باشیم.

تنها افزود: تصور ما بر این است كه حتی چنین تصمیمی هم موفق نخواهد بود، چون كه سازوكار شبكه توزیع به گونه ای است كه قیمت ها را خودش تنظیم می كند و به سویی كه دوست دارد خواهد برد.

وی همینطور در پاسخ به سوالی در خصوص این كه چه نهادی موظف است در جهت كنترل عرضه تایر در سطح بازار اقدام نماید، اظهار نمود: مساله ای مشخص این است كاری از دست تولیدكننده بر نمی آید و تشكیلات و ساختاری كه ردیف بودجه دارند و حقوق بگیر هستند باید به شبكه توزیع نظارت كنند.

به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، این روزها شاهد نابه سامانی در بازار عرضه انواع تایر بخصوص تایرهای سنگین هستیم و شرایط به گونه ای پیش رفته كه اعتراض شدید كامیون داران را در این راستا به همراه داشته است، هرچند كه سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر اعتقاد دارد كه اعتراض كامیون داران صرفا مربوط به افزایش قیمت تایر نیست و به افزایش قیمت در بخش های مختلف مربوط می گردد.






1397/07/04
22:29:19
5.0 / 5
56
تگهای خبر: بودجه , تولید , صنعت , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری