در گزارش ارتباط با مشتری مطرح شد؛

مشاغل در معرض ریزش نیرو معرفی می گردند

مشاغل در معرض ریزش نیرو معرفی می گردند

ارتباط با مشتری: مدیر كل توسعه كارآفرینی وزارت كار با اشاره به پیدایش مشاغل جدید در دنیا از برنامه این وزارتخانه برای معرفی مشاغل سنتی در معرض ریزش نیرو و معرفی مشاغل جدید آگاهی داد.



رحیم سرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به لزوم توجه به «مشاغل آینده» و سیاست گذاری در این زمینه گفت: خردادماه امسال صدمین سالگرد تأسیس سازمان بین المللی كار (ILO) است و این سازمان محور اصلی كنفرانس سال ۲۰۱۹ را «آینده كار» نام گذاری كرده است.
وی، تغییرات تكنولوژیك، آب و هوایی، جمعیتی و دموگرافیك را از عوامل مؤثر در تغییر مشاغل طی دهه های آینده عنوان نمود و اضافه كرد: این عوامل باعث شده تا در شكل كار، انواع قوانین و مقررات و حمایت های اجتماعیِ مترتب بر مشاغل جدید، تغییر ایجاد شود.
مدیر كل توسعه كارآفرینی وزارت كار، با اشاره به اینكه امروز در كسب و كارهای پلتفرمی، دیگر رابطه كارگری و كارفرمایی نمی توان تعریف كرد، افزود: از مصادیق آن می توان به تاكسی های اینترنتی اشاره نمود، بدین سبب قوانین این نوع كسب و كارها و همین طور نحوه حمایت های اجتماعی از این كسب و كارها باز باید تغییر كند.
سرهنگی با تاكید بر ضرورت تغییر نگاه به كار در آینده اظهار داشت: استراتژی برای ایجاد مشاغل جدید در دنیا یك رویكرد «انسان محوری» است به این نحو كه با پیدایش مشاغل جدید و تغییرات تكنولوژیكی، آب و هوایی، جمعیتی و دموگرافیكی شأنیت انسان مضمحل نشود.
این مقام مسئول در وزارت كار، با اشاره به اینكه امروز در دنیا برای پیشگیری از زیر سوال رفتن شأنیت انسان با ظهور مشاغل جدید، سه رویكرد مدنظر قرار گرفته است، اظهار داشت: نخست اینكه همزمان با «توسعه فناوری»، توانمندی ها و مهارت های انسانی باز تقویت شوند تا با تغییرات جدید شاهد ریزش شغل نباشیم. با این رویكرد افراد موظف می باشند مادام العمر توانمندی های جدید بیاموزند، به این معنا كه كارفرمایان و كارگاه ها باز موظف می باشند نمایش سلسله آموزش های سالانه در مورد مشاغل جدید در حرفه خودرا برای كاركنان پیش بینی كنند.
مدیركل توسعه كارآفرینی وزارت كار با اشاره به اینكه در مشاغل جدید، جوانان و بانوان باید بیشتر از سایر كاركنان و اقشار جامعه مورد توجه آموزش های نوین برای «آینده كار» قرار گیرند، اظهار داشت: در دنیا بر این باورند به جهت اینكه این اقشار بتوانند سریع تر خودرا با شرایط و فناوری های روز مطابقت دهند، بهتر است به اصطلاح به آنها یادگیریِ «چگونه یادگرفتن» را بیاموزیم. به این معنا كه اگر یك فرد یاد بگیرد كه یك «انسان یادگیرنده» باشد هر چقدر سرعت رشد تغییرات بالا باشد، این فرد بیكار نخواهد شد.
وی اظهار داشت: با پیدایش مشاغل جدید، مشاغلی كه بیشتر از هر چیز در معرض خطر قرار می گیرند عمدتاً مشاغل غیررسمی، خرد و خوداشتغالی هستند. به سبب اینكه این گروه از شاغلان، برنامه آموزش مدونی برای خود ندارند بدین سبب با كوچك ترین تغییرات در ساختار كار و نوع توانمندی ها، مهارت این افراد باز پاسخگوی مشاغل جدید نخواهد بود.
سرهنگی با تاكید بر اینكه در اینجا دولت باید برنامه های آموزشی جدید را به صورت بلاعوض در حوزه مشاغل جدید در اختیار عموم قرار دهد، اظهار داشت: رویكرد دوم در دنیا باز همگام با مشاغل جدید، حمایت های اجتماعی است. وقتی نوع مشاغل تغییر می كنند ما ناگزیریم حمایت ها و قوانین كار متناسب با ماهیت این مشاغل را سیاست گذاری نماییم.
مدیركل توسعه كارآفرینی وزارت كار، با اشاره به اینكه برای نهادسازی كار آینده، در بعضی مشاغل با ملاحظه پیشگیری از ریزش نیروی كار باید از تكنولوژی های نوین برای توسعه «كار شایسته» استفاده نمائیم، اظهار داشت: بعنوان مثال با بهره گیری از تكنولوژی های جدید می توانیم كارگر را از مشاغل كثیف مانند جمع آوری زباله و مشاغل پرخطر برای كاهش زیان به نیروی انسانی حذف و صنایع رباتیك را جایگزین نماییم و این كارگران در مشاغل دیگر به كار گرفته شوند تا كار آینده مبتنی بر كار شایسته باشد.
وی اظهار داشت: رویكرد سوم باز در امتداد «آینده كار»، سرمایه گذاری در «كار شایسته» و توجه به اشتغال و اقتصاد روستایی است.
استقرار نظام معرفی مشاغل سنتی و جدید
سرهنگی درباره برنامه و استراتژی های وزارت كار به دستگاه سیاست گذار اشتغال در حوزه «آینده كار» اظهار داشت: در این خصوص هفته گذشته همایش ملی آینده كار انجام شد و درانتها این همایش بیانیه و یكسری فرایندهای اجرایی تعریف شد كه می توانیم این سیاست ها را از وزارت كار آغاز كنیم؛ یكی از این اقدامات، استقرار نظام جامع تعدیل باز كار (LMIA) بود كه این سامانه ضمن معرفی مشاغل در معرض ریزش، مشاغل جدید را باز معرفی می كند.
این مقام مسئول اضافه كرد: پیشنهادی در این راستا نمایش شد كه یك واحد سازمانی در معاونت روابط كار وزارت كار تشكیل گردد تا قوانین و مقررات و حمایت های اجتماعی را برای مشاغل جدید تدوین كند. استقرار چنین ساختاری در معاونت روابط كار كه به بحث های قانون كار و تأمین اجتماعی می پردازد، می تواند گام مهمی در این راستا باشد.
وی اضافه كرد: همین طور در امتداد یادگیری «چگونه یادگرفتن» و آموزش های كارآفرینی، برای نوجوانان باشگاه كارآفرینان نوجوان را راه اندازی كردیم كه از یكسال پیش به صورت آزمایشی در چند استان تأسیس شد. در این باشگاه نوجوانان توانمندی های نرم همچون كار تیمی، مشاغل جدید و یادگیری چگونه آموختن را می اموزند و انسان های نوآوری خواهند شد كه می توانند متناسب با مشاغل جدید در آینده منعطف باشند.
مدیركل توسعه كارآفرینی وزارت كار با اشاره به اینكه بعضی از سیاست ها و الزامات «كار آینده» در سند ملی كار شایسته پیش بینی شده است، اظهار داشت: در این سند به بحث تغییرات بازار كار توجه شده، اما برای عملیاتی شدن بالقطع به یك عزم بین دستگاهی و ملی نیاز دارد كه شاید در این گذار تغییرات، كشور ما با نیروی جوانی كه دارد می تواند نسبت به سایر كشورها سرعت بگیرد.


منبع:

1398/02/18
18:05:41
5.0 / 5
3976
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری