در گزارش ارتباط با مشتری اعلام شد

۴۲ درصد جمعیت فعال كشور بیكارند یا اشتغال ناقص دارند

۴۲ درصد جمعیت فعال كشور بیكارند یا اشتغال ناقص دارند

ارتباط با مشتری: مسئول كمیسیون های اتاق تعاون ایران با اشاره به اینكه 42 درصد افراد فعال جامعه یا بیكار هستند و یا اینكه اشتغال ناقص دارند، اظهار داشت: این آمار نشان داده است بطور بهره ور از نیروی كار استفاده نشده است.



رضا وفایی یگانه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نیروی كار مهم ترین عامل رشد اقتصادی می باشد و تغییرات تكنولوژی به دنبال استفاده بهینه تر از این عامل مهم تولیدی است در طول زمان بشر خیلی از كارها را به ماشین سپرده و فرصت بیشتری به انسان جهت نوآوری و خلاقیت داده است.
وی افزود: بر این اساس، سطح بهره وری نیروی كار (كارایی و اثربخشی) در دنیا بطور فزاینده ای در حال افزایش می باشد. این مساله در سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی كشور نیز بطور ویژه مورد تاكید قرار گرفته است. همچون بر تأمین شرایط و فعال سازی كلیه امكانات و منابع مالی و سرمایه های انسانی و علمی كشور به منظور توسعه كارآفرینی و به حداكثر رساندن مشاركت آحاد جامعه در فعالیت های اقتصادی، پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده سازی و ساماندهی نظام ملی نوآوری و محور قراردادن رشد بهره وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید و توانمندسازی نیروی كار تاكید گردیده است.
مسئول امور كمیسیون های اتاق تعاون ایران افزود: در چند دهه گذشته در كشورمان نیز سرمایه گذاری زیادی جهت توانمند سازی نیروی كار كشور با اهدافی همچون ارتقای بهره وری سرمایه های انسانی صورت گرفته است اما آمارها حاكی از این مساله است كه بازار كار به قدر كفایت از این سرمایه عظیم بهره نبرده است.
وفایی یگانه اضافه كرد: برمبنای آخرین گزارش طرح آمارگیری نیروی كار مركز آمار ایران، در فصل بهار سال ۱۳۹۸ نرخ مشاركت اقتصادی نیروی كار كشور (نسبت جمعیت فعال ده ساله و بیشتر به كل جمعیت ۱۰ سال به بالا) معادل ۴۰.۶ درصد بوده است. این نرخ برای مردان ۶۵ درصد و برای بانوان ۱۶.۱ بوده است.
به گفته این مقام مسئول، نرخ مشاركت اقتصادی نیروی كار نخستین شاخص آگهی دهنده در بازار كار كشور است كه بیان كننده عدم انگیزه سرمایه های انسانی جهت ورود به بازار كار است. در خیلی از موارد پایین بودن این شاخص منجر به پایین نشان دادن نرخ بیكاری شده است؛ به عبارتی كاهش نرخ بیكاری صرفاً به خاطر عدم تقاضای نیروی كار به بازار كار است نه به واسطه شاغل شدن افراد.
وی افزود: شاخص آگهی دهنده بعدی، سهم فارغ التحصیل آموزش عالی از جمعیت بیكاران است. طبق گزارش مركز آمار معادل ۴۰.۳ درصد (۱.۱۹۰ میلیون نفر) از بیكاران كشور دارای تحصیلات عالی هستند و نظام آموزشی كشور سرمایه گذاری زیادی جهت توانمند سازی آنها داشته است اما بازار كار از آنها بهره مندی كافی نبرده است؛ نكته قابل تأمل تر اینكه در میان ۹۳۲ هزار نفر بانوان بیكار معادل ۶۵ درصد دارای تحصیلات عالی هستند.
این مقام مسئول با اشاره به اینكه از نظر اقتصادی نرخ بیكاری در كنار شاخص سهم اشتغال ناقص (نسبتی از افراد شاغل كه كمتر از ۴۴ ساعت در هفته كار می كنند و خواستار كار بیشتری هستند) تصویر بهتری از وضعیت بیكاری در بازار كار را نشان می دهد، اظهار داشت: در فصل بهار سال ۱۳۹۸ سهم اشتغال ناقص ۱۰ درصد بوده است كه به عبارتی حدود ۱۹.۷ درصد از كل جمعیت فعال كشور یا بیكار بودند یا اینكه به رغم اشتغال در بازار كار، اما خواستار كار بیشتری هستند؛ همین طور برمبنای آمار تعداد افراد شاغل با ۴۴ ساعت كار در هفته (اشتغال متعارف) معادل ۱۵.۸۳۵ میلیون نفر بوده است كه چنانچه این افراد را صرفاً شاغل واقعی محسوب نماییم معادل ۴۲ درصد افراد فعال جامعه، یا بیكار هستند و یا اینكه اشتغال ناقص داشتند. این مساله نیز نشان داده است كه بطور بهره ور از نیروی كار جامعه استفاده نشده است.
وفایی یگانه افزود: برمبنای آمار سازمان ملی بهره وری آسیا در سال ۲۰۱۶ سطح بهره وری نیروی كار كشور ژاپن ۳.۷۶ برابر، كشور كره ۲.۴۵ برابر، استرالیا ۵.۲ برابر، هنگ گنگ ۴.۲۳ برابر، كویت ۳ برابر، عمان ۱.۵۵ برابر و كشور تركیه ۱.۵ برابر كشورمان بوده است در صورتیكه فاكتورهای سرمایه های انسانی كشور از خیلی از كشورهای مذكور بالاتر است.
وی اظهار داشت: بدین جهت می طلبد سیاستگذاران بازار كار جهت عملیاتی شدن اهداف سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی نسبت به فاكتورهای بازار كار و نحوه استفاده كارا و اثربخش از سرمایه های انسانی حساسیت بیشتری داشته باشند.


منبع:

1398/04/28
11:16:54
5.0 / 5
4622
تگهای خبر: آموزش , اشتغال , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری