در گفت وگو با ارتباط با مشتری اعلام شد

جانمایی زلزله كیلان استان تهران در امتداد گسل قصرفیروزه، ثبت 841 زمین لرزه بالای 2 و نیم در 13 سال

جانمایی زلزله كیلان استان تهران در امتداد گسل قصرفیروزه، ثبت 841 زمین لرزه بالای 2 و نیم در 13 سال

به گزارش ارتباط با مشتری مدیر بخش زلزله مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با اشاره به اینكه زلزله امروز كیلان استان تهران در 60 كیلومتری شرق تهران و 20 كیلومتری ایوانكی رخ داده است، اظهار داشت: این زمین لرزه در امتداد شرقی گسل ˮقصر فیروزهˮ و در امتداد غربی گسل ˮسمنانˮ و بین گسل ˮحصاربنˮ در شمال و ˮایوانكیˮ بوده كه یك زون فعال تكتونیكی به حساب می آید.


به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، در ساعت ۳ و ۵۸ دقیقه و ۱۲ ثانیه روز پنج شنبه، ۳ مرداد ماه زلزله ای به بزرگی ۳ در ۸ كیلومتری "كیلان" استان تهران در ۳۵.۴۹ عرض و ۵۲.۲۱۸ طول جغرافیایی و در عمق ۹ كیلومتری رخ داد. این زمین لرزه خرد، از طرف شرقی تهران و ۶۰ كیلومتر از شهر دماوند ۲۹ كیلومتر فاصله داشته و در ۲۰ كیلومتری شمال شرق ایوانكی جانمایی شده است.


دكتر علی بیت اللهی، مدیر مركز زلزله مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی در گفت و گو با ایسنا، اظهار كرد: این زلزله در امتداد شرقی گسل "قصر فیروزه" و در امتداد غربی گسل "سمنان"، بین گسل "حصاربن" در شمال و "ایوانكی" در جنوب در یك زون فعال تكتونیكی قرار می گیرد. بدین جهت اهمیت وقوع خرد لرزه ها خصوصاً در اطراف كلان شهرها و بطور ویژه در اطراف شهر تهران، واضح است و وقوع خرد لرزه ها، معرف وجود تنش های مستمر تكتونیكی در امتدادهایی است كه گاه تا حوزه های شهری گستردگی دارند.
وی با تاكید بر لزوم مطالعات بیشتر در زمینه جنبایی این منطقه، اظهار داشت: در مدت یك ماه گذشته در شعاع ۵۰ كیلومتری رومركز زلزله ۳ كیلان استان تهران، ۱۸ خردلرزه ثبت شده است كه معرف جنبایی گسل های محدوده رومركزی و اطراف آن است. این فعالیت های لرزه ای در جنوب ناحیه رومركزی و در امتداد گسل "ایوانكی" نمایان تر است.



خردلرزه های یك ماه اخیر شعاع ۵۰ كیلومتری رومركز زلزله ۳ كیلان
وی اشاره كرد: از سال ۲۰۰۶ تا حال حاضر (۲۰۱۹-۰۷-۲۴)، در مدت ۱۳ سال اخیر، در چهارگوش به فاصله تقریبی ۱۰۰ كیلومتری اطراف رومركز زلزله كیلان، ۸۴۱ زمین لرزه بالای ۲.۵ رخ داده است. بزرگترین آن زلزله ۲۰۱۲ با بزرگی ۵ در محدوده شمال شرق ناحیه، بین "شیرگاه" و "گلوگاه" استان مازندران بوده است.



زمین لرزه های ۱۳ ساله اخیر در چهارگوش ۲ در ۲ درجه به مركزیت رومركز زلزله امروز كیلان
مدیر بخش زلزله مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با تاكید بر اینكه زلزله های دستگاهی بزرگتر از ۵ و كوچكتر از ۵ نیز در اطراف رومركز زلزله ۳ كیلان رخ داده است، اظهار نمود: از ۵۶ زمین لرزه دستگاهی ثبت شده در ۱۰۰ كیلومتری اطراف زمین لرزه كیلان، ۱۳ زلزله با بزرگی بالای ۵ بوده است. همین طور رخداد زلزله های تاریخی نیز در اطراف رومركز زلزله كیلان، معرف پتانسیل لرزه خیزی بالای منطقه است.



زلزله های دستگاهی اطراف رومركز زلزله ۳ كیلان، زمین لرزه های بالای ۵ با رنگ قرمز نشان داده شده است
عضو هیات علمی مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی، اهمیت توجه به رخداد زمین لرزه كیلان استان تهران را به سبب قرارگیری آن در مجاورت مراكز جمعیتی بزرگ خصوصاً استان تهران دانست و اشاره كرد: تهران در فاصله ۶۰ كیلومتری رومركز زلزله واقع شده است. علاوه بر آن در شعاع ۵۰ كیلومتری اطراف رومركز زلزله ۱۷ شهر با جمعیت بیشتر از ۶۵۰ هزار نفر قرار دارد كه از آن جمله می توان به شهرهای "پاكدشت"، "بومهن" و "پردیس" اشاره نمود.
بگفته وی، برمبنای آمار مركز آمار تعداد ۳۶۳ آبادی در فاصله ۵۰ كیلومتری اطراف رومركز زلزله كیلان توزیع یافته اند كه جمعیتی در حدود ۲۰۲ هزار نفر را در ۵۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسكونی در خود جای داده اند و از این تعداد حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ واحد از نوع فاقد اسكلت است كه در مقابل رخدادهای بزرگتر لرزه ای فاقد مقاومت كیفی لازم است.
بیت اللهی با اشاره به اینكه باید رخداد خرد لرزه های اطراف كلانشهر تهران، جایی كه انبوه جمعیت در آنجا ساكن است، بطور جدی مورد توجه قرار گیرد، پیشنهاد كرد: واقعیت ها نشان داده است كه رفتار مدیریتی و مردم ما در مقابل حوادث و رخدادها، نوسانی است و كار مستمر و سامان یافته قابل ملاحظه ای در جهت كاهش ریسك به هر علت منطقی و یا غیر قابل قبول، صورت نمی گیرد. جدیت و استمرار در كار، معرف درك بالای خطر بالقوه ای است كه به مدلول واقعی در اقصی نقاط كشور ما وجود دارد. این در شرایطی است كه با هر حادثه سترگی، فضای غالب جامعه و مدیریت كشور غرق در حادثه می شود و با گذشت زمان اندك، كارهای مهم كاهش ریسك در حیطه های مختلف همچون آموزش عمومی فراموش می شود. بر این اساس پیشنهاد می شود كه برنامه هایی با هدف ارتقای فرهنگ توجه به امر مخاطرات طبیعی مانند زلزله و سیل و فرونشست زمین در رسانه ها خصوصاً در صدا و سیما بطور مستمر تولید و پخش شود.
وی با بیان این كه به نظر من شرق و شمال شرق تهران، زون با پتانسیل بالای رخداد لرزه ای است، بر لزوم پایش فعالیت های گسل های این مناطق و نگاشت خرد لرزه ها بوسیله نصب تجهیزات لازم اصرار كرد و تصریح كرد: همین طور پیشنهاد می شود درباب مطالعات پیش نشانگرهای زلزله گام های جدی برداشته شود، هنوز ما در كشور یك سایت مشخص مطالعه بر روی پیش نشانگرهای زلزله را نداریم.



1398/05/04
14:04:23
5.0 / 5
4441
تگهای خبر: آموزش , تولید , جامعه , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری