رئیس سازمان فنی و حرفه ای:

ابرچالش بیكاری ملت و حكومت را رنج می دهد

ابرچالش بیكاری ملت و حكومت را رنج می دهد

ارتباط با مشتری: رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور با اشاره به اینكه امروز بیكاری بعنوان یك ابرچالش اقتصادی هم ملت و هم حكومت را رنج می دهد، از سهم پایین ۱.۶ درصدی بودجه آموزش های مهارتی اطلاع داد.


به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، علی اوسط هاشمی امروز (دوشنبه ۲۰ آبان ماه) در اولین نشست خبری خود، با اشاره به لزوم های مهارت آموزی در كشور تصریح كرد: برای خروج مهارت از غربت، نیازمند اندیشیدن با هم داریم تا ارزش مهارت و وزن اجتماعی آنرا در جامعه ارتقاء دهیم. معاون وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با تاكید بر اینكه كمتر از مهارت در كشور سخن گفته می شود، افزود: گویا همه در مرحله ای از رشد، تكامل و بی نیازی از هم هستیم در صورتیكه سواد و مهارت هیچ گاه آخر ندارد. هر فعلی كه آخر ندارد، نیازمند غواصی، كشف و پرورش است. اساس كار ما بر پایه آموزش هایی است كه امروز حاصل سرعت عجیب تكنولوژی و دانش است كه در بازار، كار و حِرَف بی ثباتی بوجود آورده و گاهی امكان دارد منجر به سقوط برخی مشاغل شود. هرچند ما از نظر تكنولوژی و صنعتی از برخی كشورها عقب تر هستیم كه آن هم به تحریم ها و محدودیت ها برمی گردد و جهان برنمی تابد، اما در علم و دانش در دنیا حرف برای گفتن داریم. اوسط هاشمی با اشاره به اینكه ایران پیشتاز مهارت است، اظهار داشت: چگونه می توانیم این مهارت را به اوج برسانیم؟ ما نباید از یافته های امروز غافل شویم چون كه می توانیم چون برخی كشورها كه ۲۰ سال از ما جلوتر هستند، خویش را تجهیز نماییم و بر پایه آزموده شده ها و جریاناتی كه در این كشورها جاری است، خویش را ارتقاء دهیم ازاین رو باید ابتدا نگرش را بازسازی نماییم و سپس با اصلاح قوانین، جهت گیری ها را در حوزه مهارت آموزی اصلاح نماییم. رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور اضافه كرد: رسانه ها امروز باید مطالبه گرا سؤال كنند كه چرا سهم مهارت در برنامه های كلان ضعیف است؟ مهارت یك عنصر بسیار مؤثر در تربیت بخش اقتصاد و همینطور مباحث مهم اجتماعی است و از حالا هم باید به این مهم بیاندیشیم و مطالبه گرانه ورود پیدا نماییم كه چرا نگاه به مهارت در كشور كمرنگ است و امروز سخن از بیكاری بعنوان یك ابرچالش اقتصادی در بین است كه هم ملت و هم حكومت را رنج می دهد؟ وی افزود: اگر امروز نرخ بیكاری فارغ التحصیلان بالا است، این مورد نقد فراوانی نیاز دارد تا منجر به بازبینی نظام آموزشی كشور شود. متأسفانه جهت گیری های ما به سمت آموزش های عالی بوده است درحالی كه آموزشی می تواند در جهت توسعه، اساسی باشد كه كشور را در راه اهداف توسعه ای سوق دهد. رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور با طرح این سؤال كه چرا با وجود توسعه مراكز آموزش عالی، نتوانستیم در جهت توسعه گام برداریم و هنوز بیكاری و فقر در جامعه معطوف است؟ اظهار داشت: ما در سازمان آموزش فنی و حرفه ای، به یك استراتژی بلند فكر می نماییم كه افق خویش را منطبق با سرعت تكنولوژی و دانش تبیین نماییم. معاون وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با انتقاد از تمركز زیاد نظام آموزشی كشور در حوزه آموزش های عالی تصریح كرد: متأسفانه در حالی نظام آموزش عالی كشور توسعه می یابد و والدین، فرزندان خویش را در این جهت هدایت می كنند كه در نهایت در یك رقابت یك میلیونی، فقط ۳۰ هزار شغل از این محل ایجاد می شود و مابقی توزیع می شوند بر روی رشته هایی كه امروز بعنوان رشته های پربیكار از آنهاد یاد می شود. اوسط هاشمی با اشاره به اینكه امروز آرمان و آرزوی والدین نباید پزشك و مهندس شدن باشد، تاكید كرد: ارزش زایی را محدود به مدرك گرایی ندانیم. «مهارت» شأن «محلی» دارد تا «بین المللی»؛ كدام مغازه دار حرفه ای امروز وجود دارد كه بیكار باشد؟ به طریق اولی، یك مكانیك، آرایشگر و حتی یك آشپز حرفه ای امروز بیكار نیست. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در خصوص سهم اعتبارات مهارت در بودجه های سنواتی اظهار داشت: امروز سهم ما از بودجه ۱.۶ درصد است كه ۹۶ درصد آن هم بعنوان اعتبارات جاری برای پرداخت حقوق و مزایا به كاركنان اختصاص می یابد. رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور با اشاره به وجود ۱۱ هزار و ۵۵۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در كشور اضافه كرد: نباید فریب این آمارسازی ها را بخوریم. بر مبنای بررسی های انجام شده از این میزان آموزشگاه تأسیس شده در كشور، فقط ۱۰۰۰ آموزشگاه فعال می باشند. در كشوری كه سخن از بیكاری می نماییم، این مورد باید مورد نقد جدی قرار گیرد. اوسط هاشمی بیان كرد: در چارچوب بودجه سال آینده، چند پیشنهاد دادیم تا منابعی در حوزه مهارت آموزی اختصاص پیدا كند بدین سان كه درصدی از منابع ستاد مبارزه با قاچاق كالا و همینطور قاچاق مواد مخدر به این بخش اختصاص پیدا كند تا از این محل بتوانیم مشاغل غیررسمی را مدیریت نماییم و این اعتبارات را برای اشتغال و مهارت آموزی در مناطق روستایی و مرزی سوق دهیم. او همینطور با اشاره به اینكه پیشنهاد دادیم تا یك درصد از منابع حاصل از درآمدهای مالیاتی به مهارت آموزی و اشتغال تخصیص پیدا كند، درباره سهم فارغ التحصیلان از رجوع برای كسب مهارت های فنی و حرفه ای اظهار داشت: طبق گزارش های دریافتی، حداقل ۴۰ تا ۴۵ درصد از متقاضیان كسب دوره های مهارت آموزی، از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند كه این عدد نشان از اعتماد فارغ التحصیلان به اعتبار آموزشگاه مهارتی دارد.

1398/08/21
14:23:48
5.0 / 5
3881
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری