در سوال از وزیر راه

یارمحمدی: علت كندی پیشرفت پروژه های اجرایی در كشور چیست؟

یارمحمدی: علت كندی پیشرفت پروژه های اجرایی در كشور چیست؟

به گزارش ارتباط با مشتری یك عضو هیات رئیسه كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با طرح سوال های نظیر علت توقف طرح های توسعه زیربنایی راه و راه آهن در سطح كشور، از عملكرد وزارت راه و شهرسازی انتقاد كرده و خواهان توجه این وزارتخانه به بزرگراه ها در سطح استان سیستان و بلوچستان شد.


به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، علیم یارمحمدی در جریان جلسه علنی امروز مجلس ضمن طرح سوال خود از وزیر راه و شهرسازی در مورد «دلایل عدم توجه به پسكرانه های ریلی و جاده هوایی (بزرگراه چابهار- زاهدان) كه در چند ماه گذشته باعث افزایش ۴۰۰ الی ۵۰۰ درصدی حوادث جاده ای كه در نهایت منجر به فوت و نقص عضو در این محور شده است» بیان كرد: هدف از طرح این سوال زیر سوال بردن شخصیت وزیر نیست و ما در كمیسیون عمران همواره تلاش كرده ایم بازوی مشورتی این وزارتخانه باشیم اما بنده و آقای شهریاری از وزارتخانه گلایه مند هستیم.
ایشان در ادامه اظهار نمود: اصول ۹ و ۴۸ قانون اساسی بر توسعه متوازان تاكید داشته است و در طول سال های گذشته در برنامه های توسعه ای كشور و اسناد بالادستی بر توسعه متوازن در كشور تاكید گردیده است. چندی قبل هم شاهد دستور مقام معظم رهبری در مورد توسعه سواحل مكران بودیم.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: اما متاسفانه در بخش حمل و نقل به استان سیستان و بلوچستان توجه چندانی نشده است. ما در شبكه های مجازی می بینیم كه كشور چین ۸۸۰ كیلومتر بزرگراه در دل كوه بدون كوچكترین مبحث به محیط زیست ظرف سه سال راه اندازی می كند. اما ما چند صد كیلومتر بزرگراه داریم كه چند دهه است همچنان راه اندازی نشده است.
ایشان در ادامه با تاكید بر این كه بندر چابهار دروازه ملل نام دارد و در راه آبراه های بین المللی قرار دارد اظهار داشت: این بندر می تواند مانند پلی برای صادرات كالاها عمل كند و دارای ظرفیت های مهمی برای اقتصاد كشور است، اما بزرگراه های استان سیستان و بلوچستان اجازه استفاده از این ظرفیت را نمی دهد. چابهار با موقعیت استراتژیك مورد بی مهری دولتمردان قرار گرفته است.
ایشان در ادامه تصریح كرد: راه آهن چابهار- زاهدان در خلال چندین سال قبل تابحال تنها ۳۸ درصد پیشرفت داشته است و با دور اندیشی مقام معظم رهبری ۲۰۰ میلیون یورو برای اتمام پروژه راه آهن تا سال ۱۴۰۰ تخصیص داده شده است. اما هنوز بخشی از این مبلغ كه قرار بود تخصیص داده شود درگیر بروكراتیك اداری است با ادامه روند تخصیص اعتبارها تا ۱۰۰ سال آینده هم اتمام پروژه ها در سطح استان طول خواهد كشید.
ایشان در ادامه با طرح این سوال كه علت كندی پیشرفت در پروژه های اجرای كشور چیست بیان كرد: سوال ما امروز این است كه علت توقف برخی طرح های زیر بنایی راه و راه آهن و همینطور عدم استفاده از ظرفیت های استان سیستان و بلوچستان چیست؟ این كندی سبب صدمه جدی به اقتصاد كشور شده است. به علت توسعه نامتوازان پس كرانه ها ما شاهد تصادفات جاده ای در سطح استان هستیم.
یارمحمدی در ادامه با اشاره به آمار تصادفات جاده ای در بازه زمانی ۱۰ ساله تا آخر سال ۹۵ بیان كرد: برپایه آمار ما دارای ۲۰۰ هزار فوتی در تلفات جاده ای در این بازده زمانی هستیم كه با تلفات جنگ تحمیلی برابری می كند. از جانب دیگر تصادفات جاده ای ۵۰ هزار میلیارد تومان در این بازده خسارت بر جای گذاشته كه ۷۰ درصد درآمد حاصل از فروش نفت خام در همین بازده است و اینها ابعاد فاجعه آمیزی است كه نشان داده می شود.
وی ادامه داد: با اینكه كیفیت خودرو و عامل انسانی هم نقش تعیین كننده ای در تصادفات جاده ای دارد اما زیرساخت های جاده ای و نظارت بر شركت های حمل و نقل تأثیر گذار است. متاسفانه تمامی بزرگراه ها در مرزهای سیستان و بلوچستان با استان های همسایه نیمه تمام باقی مانده و پیشرفت قابل توجهی ندارد اما زیرساخت های جاده ای در استان های همجوار سیستان برای محورهای ترانزیتی تكمیل شده است. عدم وجود زیرساخت های مناسب جاده ای در صحن استان سیستان و بلوچستان از عوامل اصلی افزایش تصادفات در این استان و تضعیف ترانزیت كالاها از بندر چابهار است. چه كسی پاسخگوی این نابرابری اجتماعی كه نتیجه آن به سوگ نشستن خانواده های این استان ها به دنبال مرگ جوانان آنها در تصادفات است؟ چرا زمینه توسعه زیرساخت ها برای استان های دیگر فراهم است اما در سیستان این گونه نیست؟



1398/09/17
21:19:45
5.0 / 5
4083
تگهای خبر: اجتماعی , اقتصاد , درآمد , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری