رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاك مشهد خبر داد

كاهش پنجاه درصدی معاملات مسكن نسبت به سال قبل

كاهش پنجاه درصدی معاملات مسكن نسبت به سال قبل

به گزارش ارتباط با مشتری ایسنا/خراسان رضوی رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاك مشهد اظهار داشت:  آمار معاملات مسكن در پاییز و زمستان سال جاری كاهش بسیار محسوسی داشته كه این كاهش تا 50 درصد نسبت به سال قبل بوده است.


علی مرادزاده در گفتگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت بازار مسكن بعد از افزایش قیمت بنزین، اظهار نمود: افزایش قیمت بنزین روی خرید و فروش مسكن دو تأثیر گذاشته كه از دو زاویه می توان به آن نگاه كرد، یكی از زاویه قیمت و دیگری از زاویه تعداد معاملات.
وی با اشاره به اینكه تعداد معاملات پس از افزایش قیمت بنزین كاهش یافته كه دو دلیل هم داشته است، عنوان كرد: یك دلیل افزایش قیمت و دیگری بروز برخی حوادث سیاسی و التهابات اجتماعی در كشور بوده است. ما وارد مقطعی شدیم كه بنزین ابتدا و نقطه عطف این اتفاقات بود. پس از اینكه بنزین گران گردید، اغتشاشاتی به وجود آمد و پس از آن هم اقدام آمریكا و پاسخ ما بود كه تأثیر زیادی بر اموال غیر منقول مردم می گذارد؛ در تمام تاریخ هم اینگونه بوده است.
مرادزاده اضافه كرد: این اتفاقات بر صنف ما به شدت اثرگذار شد. عده ای از افرادی كه پول داشتند، آنرا به حوزه های دیگر بردند و پول های خویش را در اموال منقول مانند سكه، دلار و غیره سرمایه گذاری كردند كه سرعت نقدشوندگی آنها بالا باشد، ازاین رو معاملات به شدت كاهش پیدا كرد.
رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاك مشهد بیان نمود: زمانی كه معاملات كاسته می شود، اگر كسی فروشنده واقعی باشد، مجبور است به هر قیمتی ملك خویش را بفروشد، زمانی كه این اتفاق رخ می دهد، قیمت پایه معاملاتی یك منطقه مشخص می شود و اتفاقات زنجیره ای صورت می گیرد كه پس از این اتفاقات زنجیره ای و مثلث وار، ركود كاهشی داشته است.
وی افزود: در حوزه ساخت و ساز اتفاق دیگری افتاد، زمانی كه بنزین گران گردید، بنزین وانت بارها افزایش پیدا نكرد، ازاین رو هزینه حمل و نقل درون شهری كه مخصوص مصالح ساختمانی ساختمان های نوساز است و با وانت انجام می شود، مقداری گران گردید.
مرادزاده تصریح كرد: هزینه حمل و نقل امكان دارد حدود 2 تا 3 درصد از قیمت تمام شده یك ساختمان را پوشش دهد كه این گرانی 50 درصدی كرایه حمل و نقل وقتی 2 درصد در كل ساختمان تأثیر می گذارد، امكان دارد حدود 5 تا 10 درصد با تورم انتزاعی بعد قیمت را افزایش دهد. اگر بگوییم تأثیر ریاضی افزایش قیمت بنزین دو درصد روی قیمت تمام شده اثر گذاشته، تأثیر انتزاعی هم وجود دارد كه حدود 5 تا 10 درصد تورم انتظاری دیده می شود.
رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاك مشهد افزود: اتفاقاتی كه رخ داد چندان خویش را در بخش مسكن نشان نداد. قیمت های تمام شده در خانه های نوساز افزایش یافته و سازنده ها قیمت را حدود 5 تا 10 درصد افزایش دادند، اما خانه های معمولی و قدیمی تر كه تأثیر بنزین در آن مفهوم دار نبوده، كاهش قیمت داشته تا فروش راحت تری داشته باشند. در مجموع اتفاق چندانی رخ نداده است.
وی با اشاره به اینكه اتفاق كوچكی در حمل و نقل سنگین رخ داد كه چندان مهم نبود و حل شد، خاطرنشان كرد: بنزین روی حمل و نقل سبك یعنی وانت ها تأثیر گذاشت كه خیلی از اقلام ساختمان توسط وانت ها حمل می شود و چون بنزین گران گردید، كرایه را افزایش دادند كه تأثیر گذاشت، اما كامیون ها گازوئیلی هستند و در این طبقه جای نمی گیرند كه دولت هم به سرعت مشكل بوجود آمده را حل كرد و اتفاق خاصی رخ نداد.
مرادزاده اضافه كرد: در این بین امكان دارد عده ای سوءاستفاده كنند، مانند افرادی كه خانه های قدیمی دارند. افراد دارای خانه های نوساز و سازنده ‎ها محق هستند و اگر 5 تا 10 درصد افزایش قیمت دادند هم بیراه نگفتند، چونكه هزینه های تمام شده آنها افزایش پیدا كرده و در تمام قسمت ها هم بی تأثیر نبوده، ازاین رو نمی توانیم بگوییم افزایش قیمت بنزین بر بازار تاثیری نداشته است.
رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاك مشهد بیان نمود: آپارتمان های نوساز متاثر از افزایش قیمت بنزین تا 10 درصد افزایش قیمت داشتند كه بیراه نبوده و منطقی است. در خانه های قدیمی و چند سال ساخت هرگونه افزایش قیمت منتفی است و حتی باید شاهد كاهش قیمت هم باشیم كه متاثر از شرایط سیاسی و اجتماعی بین 10 تا 20 درصد كاهش یافته است.
وی در مورد میزان معاملات مسكن انجام شده، اظهار داشت: آمار معاملات مسكن در پاییز و زمستان سال جاری كاهش بسیار محسوسی داشته كه این كاهش تا 50 درصد نسبت به سال قبل بوده است.



1398/11/05
23:01:46
5.0 / 5
3623
تگهای خبر: اجتماعی , بازار , تورم , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری