گزارش ارتباط با مشتری

۴۰ درصد بازار كار ساخت و ساز در اختیار اتباع خارجی است

۴۰ درصد بازار كار ساخت و ساز در اختیار اتباع خارجی است

ارتباط با مشتری: كارگران ساختمانی در شرایطی حدودا نیمی از سال بیكارند كه كارگران ساختمانی غیرایرانی فاقد كارت مهارت، بازار ساخت و ساز را اشباع كرده اند.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، آمار كارگران ساختمانی كشور حدود یك میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برآورد می شود كه بنا بگفته مسئولان ذیربط حدود ۹۰۰ هزار نفر از این كارگران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.
در عین حال بازار ساخت و ساز به شدت از وجود نیروی غیرایرانی كه غالباً افاغنه و بدون مهارت هستند، اشباع شده است.
علیرغم اینكه چندسالی است بازار مسكن در ركود فرو رفته، اما مسئولان مربوطه بر این باورند حتی در همین شرایط ركود، اگر كارگران غیر ایرانی ساماندهی شوند، امنیت شغلی كارگران ایرانی در صنعت ساخت و ساز تا ۴۰ درصد افزایش می یابد.
نكته قابل تأمل اینكه، در حالی نیروی كار خارجی، بازار ساخت و ساز كشور را اشغال كرده است، كه ماده ۱۲۱ قانون كار، بكارگیری نیروی كار خارجی را مشروط كرده است. به استناد این ماده قانونی، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی «باید» با رعایت سه شرط در صدور روادید با حق كار مشخص برای شهروندان خارجی موافقت كند و پروانه كار صادر كند كه این سه شرط به استناد نص صریح قانون به شرح زیر است:
الف- مطابق اطلاعات موجود در وزارت كار و امور اجتماعی در بین اتباع ایرانی آماده به كار افراد داوطلب واجد تحصیلات و تخصص مشابه وجود نداشته باشد.
ب - تبعه بیگانه دارای اطلاعات و تخصص كافی برای اشتغال به كار مورد نظر باشد.
ج- از تخصص تبعه بیگانه برای آموزش و جایگزینی بعدی افراد ایرانی استفاده گردد.

نیروی كار خارجی در شرایطی فرصت های اشتغال در بازار ساخت و ساز را اشباع كرده كه هم اكنون «نیروی كار ایرانی دارای كارت مهارت» بیكار است و نیروی كار غیرایرانی بدون مهارت فعالیت می كند.
در همین زمینه اكبر شوكت رئیس انجمن صنفی كارگران ساختمانی كشور در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت اشتغال كارگران ایرانی و غیرایرانی در بازار ساخت و ساز كشور گفت: بازار كاری كه در همین وضعیت ركود حاكم بر مسكن وجود دارد، چنانچه شهروندان خارجی ساماندهی شوند، پاسخگوی نیاز نیروی كار ایرانی هست. حتی قسمتی از اتباع را نیز پوشش خواهد داد.
وی اضافه كرد: متأسفانه از زمان اجرای طرح مسكن مهر، به سبب اینكه یك دفعه فراتر از ظرفیت كشور مسكن در كشور ساخته شد، این مساله موجب ورود بی رویه كارگران غیرایرانی به این پروژه ها شد.
رئیس انجمن صنفی كارگران ساختمانی كشور، افزود: بعد از آن كه بازار مسكن گرفتار ركود شد، این كارگران غیر ایرانی كه از سایر صنایع وارد ساخت و ساز شدند، دیگر خارج نشدند. در واقع بخش زیادی از بازار ساخت و ساز مسكن مهر توسط نیروی كار غیر ایرانی اشغال شده بود.
شوكت اضافه كرد: زمانی كه ساخت پروژه های مسكن مهر به انتها رسید اما این كارگران همچنان در بازار مسكن ماندگار شدند و از این بازار خارج نشدند. این مساله موجب اشباع بازار توسط شهروندان خارجی و از طرف دیگر كم شدن ظرفیت كار برای كارگر ایرانی شد.
وی همین طور اظهار داشت: شهروندان خارجی به جهت اینكه همچنان بازار كار ساخت و ساز را در اختیار داشته باشند، حتی دستمزد كمتر از قیمت واقعی می گیرند.
رئیس انجمن صنفی كارگران ساختمانی كشور، یكی از دلیلهای پایین بودن كیفیت ساخت و ساز در كشور را وجود كارگران غیرایرانی و فاقد كارت مهارت و نبود نظارت از طرف دستگاه های متولی عنوان نمود و اظهار داشت: این مساله سبب شده تا نیروی كار ایرانی مورد بی مهری وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان كشور و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی قرار گیرد.
شوكت با اشاره به فعالیت حدود ۴۴۰ تشكل كارگری ساختمانی در كشور با عضویت یك میلیون كارگر تحت پوشش اظهار داشت: تشكل های كارگران ساختمانی بزرگترین تشكل كارگری كشور را تشكیل می دهد و تمام این یك میلیون كارگر عضو این تشكل ها، دارای حداقل كارت مهارت درجه سه و تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، اما در حوزه اشتغال آنها، وزارت راه و شهرسازی كوچك ترین تعاملی با كانون عالی انجمن های صنفی كارگران ساختمانی ندارد.
وی با اشاره به ماده ۱۸ قانون بهبود مستمر فضای كسب و كار اظهار داشت: بخشنامه اجرایی این ماده قانونی حدود ۴ سال است در وزارت كار خاك می خورد. در صورتیكه اگر همین بخشنامه اجرایی به تصویب هیئت وزیران می رسید، آموزش های مقررات ملی ساختمان، آموزش های ایمنی و آموزش های مهارتی به كارگران ایرانی داده می شد كه علاوه بر ارتقای كیفیت ساخت و ساز، به اشتغال نیروی كار ایرانی در صنعت ساخت و ساز توجه می شد و حداقل ۴۰ درصد افزایش اشتغال در این صنعت را شاهد بودیم.
رئیس انجمن صنفی كارگران ساختمانی با اشاره به اینكه امروز استاد كار خارجی جایگزین نیروی كار ایرانی شده است، اضافه كرد: همین طور در بخشنامه اجرایی ماده ۱۸ قانون بهبود مستمر فضای كسب و كار بدون هیچگونه تبعات، شهروندان خارجی بعنوان استاد كار حذف می شدند و استاد كار ایرانی جایگزین آنها می شود.
شوكت اشاره كرد: یك عزم جدی برای ساماندهی شغلی نیروی كار ایرانی در صنعت بزرگ ساخت و ساز نیاز است تا ضمن افزایش امنیت شغلی، حوادث ناشی از كار در این صنعت به شدت كم شود كه علاوه بر جلوگیری از لطمه جانی، از صدها میلیارد ضرر مالی تامین اجتماعی جلوگیری می شد.
به گفته رئیس انجمن صنفی كارگران ساختمانی، هیچ آماری از فعالیت شهروندان خارجی در صنعت ساختمان وجود ندارد.



منبع:

1398/11/08
09:07:31
5.0 / 5
4311
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , اشتغال , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری