معاون وزیر تعاون تشریح كرد؛

مزیت های شكل گیری استارت آپ ها در چارچوب ثبت شركت تعاونی

مزیت های شكل گیری استارت آپ ها در چارچوب ثبت شركت تعاونی

به گزارش ارتباط با مشتری معاون امور تعاون وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با تاكید بر پشتیبانی از شكل گیری استارت آپ ها در چارچوب شركت تعاونی جزئیات پشتیبانی از ایده های استارت آپی در چارچوب ثبت شركت های تعاونی را شرح داد.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، محمد كبیری در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد با مبحث اقتصاد تعاونی، با اشاره به جایگاه بخش تعاون تصریح كرد: در فرمایشات رهبر انقلاب هم به وضوح به مزیت های بخش تعاون برای اقتصاد كلان كشور اشاره كردند.
وی با تاكید بر اینكه بخش تعاون یكی از بهترین بسترهای ممكن برای جذب سرمایه های خرد مردمی به منظور ایجاد اشتغال منطقه ای با منابع مردمی است و دولت تنها باید تسهیل گری و بستری سازی كند، اضافه كرد: در قانون اساسی در كنار بخش دولتی و خصوصی، به اقتصاد بخش تعاونی هم اشاره شده و اقتصاد كشور را به سه ركن دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم بندی كرده است.
معاون وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی تصریح كرد: علاوه بر این قوانین حمایتی زیادی در حوزه تعاون وجود دارد اما باید اذعان نماییم كه تجربه كشورهای دیگر در حوزه تعاون به مراتب موفق تر بوده است. حجم اقتصادی بخش تعاون از اقتصاد كلان بخشایی در كشورهای حتی اروپایی و كشورهایی كه با اقتصاد بازار اداره می گردند، نسبت به كشور ما بیشتر است. دلیل آن هم این است كه آنچه در قوانین ما در حوزه تعاون موجود است به علت محدودیت های پس از انقلاب جاری و ساری نشده است.
كبیری با اشاره به اینكه البته توجه ویژه نظام جمهوری اسلامی سبب شده تا بخش تعاون بركات زیادی برای اقتصاد كشور داشته باشد، اظهار داشت: به صورت كلی می توان گفتم در دهه شصت بخش تعاون خدمات قابل توجهی را به مردم و حاكمیت در نظام توزیع داشته و توانسته قیمت تمام شده را برای مصرف كننده نهایی به شدت كم كند، اما هر چه جلوتر آمدیم در عین حال كه بخش هایی در حوزه تعاون قوی تر شده اما بخش هایی هم مغفول مانده است.
تدوین بودجه اختصاصی بخش تعاون برای نخستین بار
وی اضافه كرد: در دولت تدبیر و امید تلاش شده حمایت های ویژه ای در این بخش صورت گیرد. شامل اینكه بودجه شكل گیری و توانمندسازی بخش تعاون كه در گذشته وجود نداشت طی سه سال قبل بوجود آمده و نسبت آن از سال قبل نسبت به سال جاری ۱۲ برابر افزایش یافته اما حقیقتاً بخش تعاون بیشتر از این به حمایت نیاز دارد. بنابراین كاری كه در بخش تعاون باید انجام دهیم كه هم جامعه و هم دولت و حاكمیت بتوانند از ظرفیت های این بخش به خوبی استفاده كنند احیای اعتماد عمومی به توانمندی ها و ظرفیت های بخش تعاون است كه در این حوزه به جهت اینكه این بخش را ممكن نماییم دو رویكرد توسعه شفافیت و دیگری توسعه نوآوری در بخش تعاون بوده است.
معاون وزیر تعاون، با اشاره به اینكه در حوزه توسعه شفافیت هدف ما این است كه اعضای تعاونی ها نظارت مستمر بر فعالیتهای بخش داشته باشند، اظهار داشت: نظام تعاونی در حوزه تولیدی، توزیعی و خدماتی فعالت دارد كه در حوزه تولیدی توانمدی های فعالی داریم، در حوزه توزیعی هم خدمات خوبی در حوزه تعاون در بخش های مسكن، مصرف و اعتبار عرضه شده اما نوع نظارت اعضای تعاونی ها بعضاً گرفتار اختلال شده است كه در دو سال قبل با رویكرد نوینی كه در پیش گرفتیم این امكان را فراهم كردیم كه مردم آسوده خاطر سرمایه های خرد خویش را در این تعاونی ها سرمایه گذاری كنند و به صورت مستمر بر آن نظارت كنند.
كبیری اظهار داشت: دومین رویكرد ما در حوزه توسعه نوآوری در بخش تعاون است تا از این طریق ظرفیت های خوب حوزه تعاون از گذشته به روز رسانی شود.
حمایت از شكل گیری استارت آپ ها در چارچوب «شركت تعاونی»
وی درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه ورود استارت آپ ها و شكل گیری آنها در چارچوب شركت های تعاونی اظهار داشت: در همین راستا این نیاز را احساس كردیم كه بخش تعاون به علت بسترهای قانونی این ظرفیت را دارد. روح تعاون روح حاكم بر استارت آپ ها است كه چند جوان با رأی برابر بر مبنای یك ایده مشترك با سرمایه های خرد خود یك فعالیتی را آغاز می كنند.
معاون وزیر تعاون اضافه كرد: ما به جهت اینكه جوانان با انگیزه و خلاق را وارد عرصه تعاون نماییم چند اقدام مختلف انجام دادیم. یكی از این اقدامات ایجاد مركز نوآوری و توسعه بخش تعاون است كه ما به دنبال این هستیم تا مراكز استان هایی كه جغرافیای كسب و كار این مناطق اجازه تشكیل چنین مجموعه ای را می دهند، بخش غیردولتی لكوموتیو توسعه این مجموعه ها شود و این جوانان تحصیل كرده، با انگیزه و دارای ایده مورد حمایت قرار گیرند تا ضمن پشتیبانی از طرح های نوآورانه، منجر به افزایش بهره وری در تعاونی های سنتی موجود شود.
راه اندازی مركز نوآوری بخش تعاون در سه استان
كبیری افزود: در همین زمینه به صورت مشترك با همكاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شكوفایی در گام نخست مركز نوآوری بخش تعاون در سه استان رونمایی گردید و در گام دوم هم ۸ استان دیگر راه اندازی می شود. در این مراكز نوآوری، صندوق های خطرپذیر را برای پشتیبانی از جوانان به كار خواهیم گرفت كه برای نخستین بار در بخش تعاون با مشاركت بخش غیردولتی و دولتی در چارچوب تشكیل صندوق های تعاونی ریسك پذیر شكل می گیرد.
وی اضافه كرد: علاوه بر این اخیر تفاهم نامه ای با وزارت ورزش و جوانان برای پشتیبانی از تعاونی های جوانان امضا كردیم. تعاونی هایی كه حداقل ۵۰ درصد تعدادی اعضای آنها بین ۱۸ تا ۳۵ سال باشند تعاونی های جوانان محسوب می شوند كه پرداخت تسهیلات با نرخ سود ترجیحی و صدور ضمانت نامه تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان برای این نوع تعاونی ها در نظر گرفته شده است.
تأمین مالی خرد تضمین شده از تعاونی های استارت آپی
معاون وزیر تعاون اظهار داشت: اقدام جدید دیگر هم تأمین مالی خرد تضمین شده است. به این معنا كه استارت هایی كه به صورت شركت تعاونی فعالیت می نمایند طرح های خویش را می توانند به صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون عرضه كنند كه اگر طرح آنها اقتصادی باشد اجازه داده می شود كه طرح خویش را به سایت این صندوق عرضه كنند و سرمایه های مردمی را جذب كنند كه ما برای نخستین بار اصل سرمایه های مردمی كه مستقیماً در طرح های این جوانان سرمایه گذاری كنند تضمین می شود و ریسك سرمایه گذاری را می كاهد.
وی با اشاره به اینكه گرفتار یك فقر نسبی فرهنگ مشاركت پذیری هستیم، اظهار داشت: طبیعتاً باید مزیت ایجاد نماییم تا جوانان ما ترغیب شوند تا در چارچوب و كالبد تعاونی طرح خویش را عرضه كنند.
كبیری با اشاره به خصوصیت ثبت شركت در چارچوب تعاونی نسبت به شركت خصوصی اظهار داشت: اینكه چه دلیلی دارد جوانان شركت خویش را در چارچوب تعاونی ثبت كنند، قانون مزیت های مختلفی در این حوزه پیش بینی نمود كه اصلی ترین آن تخفیف ۲۵ درصدی از مالیات بر درآمد برای شركت های تعاونی است. ضمن اینكه مزیت های دیگری برای تعاونی ها در نظر گرفته شده است كه بعضاً اجرا نمی گردد.

1398/11/23
20:23:24
5.0 / 5
3330
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری