پیشبینی بازار مسكن از زبان عضو كانون انبوه سازان

پیشبینی بازار مسكن از زبان عضو كانون انبوه سازان

به گزارش ارتباط با مشتری یك كارشناس بازار مسكن با اشاره به كاهش ارزش پول ملی، رشد قیمت مصالح ساختمانی به خصوص آهن آلات و افزایش حدود ۴۰ درصدی آن، افزایش قیمت مسكن امسال را محتمل دانست.


سید محمد مرتضوی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: سال قبل جهش قیمت در بازار مسكن اتفاق نیفتاد اما به علت اینكه نرخ تورم عمومی نزدیك به ۴۰ درصد بود، تورم بخش مسكن هم در همین حدود بود كه البته بخشی از افزایش قیمت مسكن فقط در اسفند ماه صورت گرفت.
وی ادامه داد: در ماه های پایانی سال معمولاً یك رشد معاملات و به تبع آن افزایش قیمت در بازار مسكن اتفاق می افتد كه ناشی از نگرانی خریداران و بهره برداران از تورم سال آینده است چونكه همواره پس از سال، قیمت كالاها همچون مسكن بالا می رود.
احتمال افزایش قیمت مسكن
این كارشناس بازار مسكن با اشاره به اینكه افزایش دستمزدها منجر به رشد قیمت سایر كالاها خواهد شد خاطرنشان كرد: اتفاقی كه سال ۱۳۹۸ در بخش مسكن افتاد، تبعیت كردن از تورم عادی بود كه در جامعه صورت گرفت. امسال هم با عنایت به كاهش ارزش پول ملی، رشد قیمت مصالح ساختمانی به خصوص آهن آلات و افزایش حدود ۴۰ درصدی باید پس از به انتها رسیدن انتشار كرونا منتظر افزایش احتمالی قیمت مسكن باشیم.
مرتضوی درباره میزان اثرگذاری طرح اقدام ملی در بازار مسكن اظهار داشت: صرف نظر از مقیاس این پروژه ابتدا باید در نظر گرفت چنین طرح هایی در صورتی می تواند مفید باشد كه قیمت زمین را به صفر برساند. اگر این مورد محقق شود می تواند این پروژه برای بخشی از جامعه مفید باشد.
عضو هیئت رئیسه كانون انبوه سازان افزود: اما مبحث این است كه دولت تا چه اندازه می تواند مسكن تولید نماید. به اعتقاد من ظرفیت طرح اقدام ملی به اندازه ای نیست كه منجر به تعادل بخشی در بازار مسكن شود.
وجود بیشتر از ۴۰ ایراد در قراردادهای مسكن ملی
وی، نبود تفاهم بین دولت و بخش خصوصی در طرح اقدام ملی را پاشنه آشیل این برنامه دانست و اظهار داشت: از همان ابتدا كه طرح اقدام ملی برنامه ریزی شد، تیپ قراردادهایی كه وزارت راه و شهرسازی عرضه كرد به لحاظ ساختار و منافع طرفین، اشكالاتی داشت. كانون انبوه سازان این موارد را در چارچوب بیشتر از ۴۰ ایراد به اطلاع وزارت راه و شهرسازی رساند ولی متاسفانه در آن مقطع توجهی به نظر بخش خصوصی نشد.
مرتضوی، جانمایی نامناسب را ایراد دیگر طرح اقدام ملی دانست و اضافه كرد: قالب طرح در زمین هایی است كه قبلاً مسكن مهر در آن جانمایی شده بود و شاخصهای مدنظر برای سكونت را ندارد.
عضو هیئت رئیسه كانون انبوه سازان در پاسخ به این سؤال كه آیا قیمت مسكن در شهرستانها هم در اسفند ماه بالا رفته است یا خیر؟ اظهار نمود: هم اكنون با عنایت به گسترش وسایل ارتباط جمعی، هر تحرك یا رشدی در بازار مسكن تهران یا دیگر كلانشهرها اتفاق بیفتد به سرعت در دیگر شهرها هم رخ می دهد و دیگر مثل سابق فاصله زمانی وجود ندارد.



1399/01/12
14:48:38
5.0 / 5
3350
تگهای خبر: بازار , تورم , تولید , جامعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری