گزارش ارتباط با مشتری

مشكلات زیرسامانه بیمه بیكاری ادامه دارد

مشكلات زیرسامانه بیمه بیكاری ادامه دارد

به گزارش ارتباط با مشتری باآنكه مسؤلان وزارت كار تاكید دارند كه زیرسامانه تحت وب بیمه بیكاری در سرتاسر كشور درحال بهره برداری است، امااظهارات بعضی از مخاطبان مهر نشان داده است كه این زیرسامانه با مشكلات اساسی مواجه می باشد.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، بعد از شیوع کرونا و تاثیر آن بر کسب و کارها در سرتاسر کشور که منجر به توقف فعالیت ها و تعدیل خیلی از نیروهای کار شد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ۲۳ اسفند ماه سال گذشته، مبادرت به طراحی سامانه بیمه بیکاری کرد تا از این طریق کارگرانی که به علت شیوع کرونا بیکار شده اند، شناسایی شده و به مدت سه ماه (اسفند، فروردین و اردیبهشت) بیمه بیکاری حوادث غیرمترقبه بر مبنای تبصره ۲ ماده ۲ قانون کار دریافت نمایند و بتوانند با این بیمه بیکاری، گذران معیشت کنند که در همین ارتباط دولت اعلام نمود مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق بیمه بیکاری مختص کرده است.
بر این اساس، با عنایت به جمع آوری اطلاعات و تخصیص منابع لازم، بیمه بیکاری ناشی از کرونا تا اردیبهشت ماه توسط خزانه داری کل کشور به حساب مشمولان واریز شد و آنطور که سازمان تأمین اجتماعی اعلام نمود بیشتر از ۹۰ درصد مشمولان ثبت نام شده، مقرری را دریافت نمودند.
در این بین با عنایت به تداوم بیکاری بعضی از گروه های شغلی همچون بخش گردشگری، وزارت تعاون اعلام نمود که برای افرادی که از آغاز خرداد سالجاری بیکار می شوند و یا اینکه بیکاری آنان استمرار داشته باشد، هرگونه پرداخت صرفا بر مبنای قوانین کار و تأمین اجتماعی و ماده ۷ قانون بیمه بیکاری خواهد بود و دیگر بیمه بیکاری مربوط به کرونا واریز نخواهد شد.
در همین راستا مقرر شد که جاماندگان بیمه بیکاری کرونا که مدت بیکاری آنها تا خرداد ماه استمرار داشته، افرادی که از اسفند ماه سال قبل تاکنون بیکار بوده اند و افرادی که از آغاز خرداد ماه بیکار شده اند، جهت احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت رجوع کنند و سپس مطابق با پیامک ارسالی از جانب وزارت تعاون، وارد سامانه prkar.mcls.gov.ir شوند و بعد از بارگذاری مستندات و مدارک و صحت سنجی، بیمه بیکاری واریز شود.
مشکلات زیرسامانه بیمه بیکاری
در این بین، مطابق با اخبار واصله، سامانه مربوط به بیمه بیکاری برای بعضی از افراد با مشکل روبرو شده است، بگونه ای که حتی گزینه مربوط به بیمه بیکاری در سامانه prkar.mcls.gov.ir، نشان داده نمی گردد.
در همین رابطه، محمدلو، فعال حوزه گردشگری که به علت انتشار کرونا از ۱۵ اسفند ماه بیکار شده است، به خبرنگار مهر اظهار داشت: من از ۱۵ اسفند ماه سال ۹۸ که بیکار شدم، بعد از ثبت نام در سامانه، مشمول دریافت بیمه بیکاری ناشی از انتشار کرونا شدم و طی ۳ ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت مبلغ ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بعنوان بیمه بیکاری دریافت کردم.
وی اضافه کرد: با عنایت به این که بخش گردشگری همچنان تعطیل می باشد، بیکاری من هم ادامه یافت. ازاین رو بر مبنای اعلام وزارت کار، بنده با رفتن به دفاتر پیشخوان دولت، یوزرنیم و پسوردی را برای ورود به سامانه بیمه بیکاری و بارگذاری مدارک و مستندات مربوط به تداوم بیکاری، دریافت کردم؛ با این وجود با تلاشهای بسیار و حتی رجوع چند باره به کافی نت ها، نتوانستم درخواست بیمه بیکاری را ثبت کنم.

محمدلو اظهار داشت: بارها و بارها سامانه را بررسی کردم اما حتی گزینه مربوط به بیمه بیکاری برای من نشان داده نشد (تصویر بالا)؛ ۶ ماه از بیکاری ما می گذرد و در این ۶ ماه فقط ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بیمه بیکاری دریافت کرده ام.
به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، باآنکه مسؤلان وزارت کار تاکید دارند که زیرسامانه تحت وب بیمه بیکاری در سرتاسر کشور در حال بهره برداری است، اما اظهارات بعضی از مخاطبان مهر نشان داده است که این زیرسامانه با مشکلات اساسی مواجه می باشد.
اهمیت این مسئله آن جایی است که در دسترس بودن یا نبودن زیرسامانه بیمه بیکاری، به صورت مستقیم بر معاش کارگران بیکار شده تاثیر دارد و همان مبلغ ناچیز بیمه بیکاری هم از آنها دریغ می شود.
لازم به ذکر است، مطابق با ماده ۷ قانون بیمه بیکاری، میزان مقرری بیمه بیکاری مطابق با بند ب ماده ۷ قانون بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط مزد یا حقوق یا کار مزد روزانه بیمه شده است. البته ذکر این نکته هم ضروریست که مبلغ بیمه بیکاری نباید از حداقل مزد مصوب شورایعالی کار در هر سال کمتر باشد و همینطور نباید از ۸۰ درصد متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد.
نحوه ثبت نام در زیرسامانه بیمه بیکاری
به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، در حالت عادی ثبت نام در زیرسامانه بیمه بیکاری به شرح زیر باید باشد. گام اول: رفتن به دفاتر پیشخوان دولت جهت احراز هویت و دریافت نام کاربری و پسورد است. گام دوم: رفتن به سامانه جامع روابط کار به آدرس الکترونیکی https: //prkar.mcls.gov.ir
گام سوم: وارد نمودن نام کاربری، گذر واژه و رمز امنیتی و کلیک بر روی گزینه ورود انتخاب گزینه پنجره واحد خدمات، درخواست بیمه بیکاری
گام چهارم: تکمیل اطلاعات جهت ثبت درخواست و تأیید ثبت درخواست و ارسال اطلاعات

گام پنجم: باز شدن صفحه درخواست در قسمت اطلاعات تکمیلی «علت بیکاری» از بین موارد تعیین شده انتخاب گردد.
- اتمام قرارداد: کارگرانی که در انتها مدت قرارداد از کار بیکار می شوند و با دارا بودن آخرین قرارداد و نامه عدم نیاز درخواست بیمه بیکاری کنند.
- اخراج در اثنای قرارداد: این دسته از کارگران می بایست ابتدا در مراجع حل اختلاف کار طرح دعوی نمایند سپس با دارا بودن نخستین دادخواست و دادنامه قطعی مراجع مذکور درخواست بیمه بیکاری خویش را ارائه نمایند.
گام ششم: بارگذاری مدارک مورد نیاز

گام هفتم: تکمیل موارد خواسته شده در قسمت «اطلاعات کارگاه» با عنایت به این که برپایه اطلاعات وارد شده در این قسمت درخواست به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل ارجاع می شود. می بایست در تکمیل اطلاعات دقت شود.
شهرستان و استان انتخاب شده می بایست محل اشتغال باشد.

گام هشتم: تکمیل موارد خواسته شده در قسمت «اطلاعات بیمه» و «میزان مهارت شغلی»

توضیح:
- فیلد استعلام اطلاعات دادنامه برای زمانی است که شخص شکایت خویش را به صورت سیستمی در این سامانه عرضه کرده و شماره دادنامه خویش را از راه این سامانه دریافت نموده باشد در غیر این صورت می بایست گزینه خیر انتخاب شده و صرفأ بارگذاری دادنامه به صورت دستی در مدارک مورد نیاز صورت پذیرد.

گام نهم:
- تکمیل موارد خواسته شده در قسمت «شرایط بیکاری»
- تأیید شرایط احراز بیمه بیکاری و ارسال



منبع:

1399/06/10
10:45:06
5.0 / 5
1917
تگهای خبر: اجتماعی , اشتغال , تعاون , تعاون، كار و رفاه اجتماعی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری