قطار در خراسان جنوبی به خط آخر می رسد

قطار در خراسان جنوبی به خط آخر می رسد

به گزارش ارتباط با مشتری خراسان جنوبی مردم خراسان جنوبی همواره رویای قطار را در ذهن داشتند، رویایی كه هیچ وقت حتی تا مرز تحقق نرفت، اما از سال قبل حركت های موثری برای اجرای آن شده است بگونه ای كه استاندار خراسان جنوبی از موافقت هیئت امنای ارزی كشور با اختصاص تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی به ابرپروژه راه آهن استان، برای نخستین بار در كشور اطلاع داد.


تزریق این اعتبار، روند اجرای پروژه راه آهن استان را شتاب می بخشد. پروژه راه آهن شرق، مطالبه به حق مردم خراسان جنوبی است و می تواند با اتصال بندر چابهار به کشورهای آسیای میانه، تحولی عظیم در منطقه ایجاد کند. بر این اساس تا دو تا سه ماه آینده، قرارداد کنسرسیوم با وزارت راه و شهرسازی منعقد می شود و شش شرکت تشکیل دهنده کنسرسیوم در شش جبهه عملیات اجرایی راه آهن را شروع می کنند تا این پروژه را به مدت چهار سال به اتمام برسانند.
به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان هم در این روزها خبری خوش را منتشر می کند و آن این است که با نظر ویژه و مساعد روحانی رئیس جمهور، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، اعضای هیأت امنای ارزی صندوق توسعه ملی و همینطور حمایت های اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی و پیگیری های منحصر به فرد استاندار خراسان جنوبی، مبلغ ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی برای پروژه راه آهن بیرجند تصویب شده است.
این خبر خوش که به نقل از استاندار منعکس شده، کام مردمی را که سه دهه است، راه آهن و اتصال استان به شبکه ریلی کشور را در رأس مطالبات خود دارند، شیرین کرد و نشان داد دولت تدبیر و امید، می خواهد در خروج این خطه شرقی از محرومیت و مظلومیت، سنگ تمام بگذارد.
با اینکه همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم و در اولین سفر هیئت دولت به استان در دیماه ۱۳۹۳ مبحث اصلی ترین مطالبه مردم خراسان جنوبی در برنامه های حجت الاسلام روحانی جایگاه ویژه تری یافت و رئیس جمهور با بیان این مطلب در جمع مردم بیرجند که؛ "تا آخر حضورش در رأس دولت، پروژه اتصال خراسان جنوبی به راه آهن سراسری را به نتیجه می رساند"، دل ها را گرم تر کرد و با اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای مطالعه و طراحی راه آهن خراسان جنوبی و همینطور تأمین اعتبارات مورد نیاز پروژه از محل فاینانس، حجت را بر همه ما تمام کرد.
اما از ۱۵ مهرماه ۹۸ که با نوای "علی برکت ا..." رئیس جمهور در پایتخت و با حضور سلطانی نماینده معین دولت در ستاد اقتصاد مقاومتی استان، عملیات اجرایی ابرپروژه راه آهن بعنوان بزرگترین طرح عمرانی شرق کشور، وارد فاز اجرا شد و جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور که برای حضور در مراسم همایش ملی روز روستا و عشایر به استان آمده بود، در جمع بندی نتیجه سفرش به استان که گفته بود؛" راه آهن باید از خراسان جنوبی بگذرد"، تابحال خبرهای گوناگونی از روند اجرای این پروژه شنیده ایم.
خبرهایی مثبت از برگزاری جلسات مختلف در پایتخت و تحقق یک مدل مالی خاص، آن هم برای نخستین بار در کشور که نوید تأمین اعتبارات ویژه را می داد تا عملیات اجرایی این پروژه در بازه زمانی تعریف شده به نتیجه برسد و در تحول منطقه شرق کشور تحول آفرینی کند.
و البته خبرهایی منفی از این که پیمانکار به علت نبود اعتبار و عدم همراهی ها، کار را پیش نمی برد و حالا آخرین خبر است؛ تعاملات استاندار، امضای طلایی هیئت امنای ارزی را پای تسهیلات ابرپروژه شرق کشور نقش بسته تا قطار استان را چهار ساله به مقصد برساند.
انگار خیلی دور نیست آن روزی که سوت قطار آمال ساکنان قانعِ شرقی ترین استان در ایستگاه ِ تحقق به صدا درآید و وعده ای سنگین از شمار کثیر تعهدات دولت به مردم خراسان جنوبی محقق شود.
متولیان امر خود گفته اند؛ "در راستای توسعه شبکه ریلی کشور و به منظور بهره مندی مناطق محروم از مزایای راه آهن، طرح اتصال شهرستان بیرجند به شبکه سراسری خط راه آهن کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
وزیر راه و شهرسازی، در ابتدای شهریورماه سال جاری اظهار داشت: راه آهن چابهار _ زاهدان به سمت بیرجند سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و الان پیشرفت فیزیکی این مسیر ریلی به ۵۲ درصد رسیده است.
راه آهن بیرجند بخشی از طرح عظیم راه آهن زاهدان- زابل-بیرجند- مشهد ( به طول ۹۰۱ کیلومتر ) است که با هدف ایجاد کریدور استراتژیک ریلی شرق کشور راه اندازی می شود.
این کریدور ریلی بندر مهم و حیاتی چابهار (تنها بندر اقیانوسی کشور) را از راه مرز میرجاوه به کشور پاکستان، از راه مرز میلک، شمتیغ و دوغارون به کشور افغانستان و از مرز سرخس به کشور ترکمنستان و در ادامه به آسیای میانه و قفقاز متصل می کند که رونق اقتصادی و جذب سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی منطقه را به دنبال خواهد داشت.
محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: این مبلغ با نظر ویژه و مساعد ریاست جمهور، دکتر نوبخت؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، هیات امنای ارزی صندوق توسعه ملی، حمایت های وزیر راه و شهرسازی محقق شده است.
وی بیان نمود: جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی به ریاست رئیس جمهوری تشکیل و با تخصیص تسهیلات از راه صندوق توسعه ملی به پروژه ریلی استان یعنی پروژه بیرجند - قاینات - گناباد موافقت شد.
معتمدیان افزود: با پیگیری هایی که پارسال صورت گرفت، موفق شدیم در مهرماه مصوبه ای را از دولت دریافت نماییم که مقرر شد برپایه یک مدل مالی جدید که نخستین بار در کشور مصوب شده بتوانیم منابع مالی را برای این ابرپروژه در شرق کشور تأمین نماییم.
استاندار خراسان جنوبی بیان نمود: برپایه این مصوبه قرار شد کنسرسیومی متشکل از شش شرکت بزرگ راهسازی کشور تشکیل گردد و برپایه مدل ۱۰، ۲۰، ۷۰ یعنی ۱۰ درصد آورده دولت، ۲۰ درصد آورده اولیه این کنسرسیوم و ۷۰ درصد هم منابعی است که از راه صندوق توسعه ملی با عنوان تسهیلات به این کنسرسیوم تخصیص داده می شود.
وی اظهار نمود: از سال قبل پیگیری های جدی را انجام دادیم و چند ماه پیش کمیته فنی هیات امنای ارزی تشکیل شد که با اکثریت آرا موافقت کردند این پرداخت صورت گیرد و روز گذشته هم در این نشست با تصویبی که انجام گرفت، امیدواریم با سرعت بیشتر این ابرپژوه در استان صورت گیرد.
معتمدیان بیان نمود: خوشبختانه تمام مراحل اقدامات از حیث اقدامات زیربنایی، اقدامات روبنایی و ریل گذاری ها و ایجاد ایستگاه ها در راه شامل دو ایستگاه در بیرجند و قاین صورت خواهد گرفت.
وی ادامه داد: بطور قطع تا دو یا سه ماه آینده مراحل انعقاد قرارداد این کنسرسیوم با وزارت راه و شهرسازی صورت خواهد گرفت و بانکهای عاملی که در چارچوب یک سندیکا، سازماندهی شدند مسئولیت پرداخت تسهیلات از راه صندوق توسعه ملی به کنسرسیوم را خواهند داشت و در شش جبهه همزمان شش شرکتی که تشکیل دهنده این کنسرسیوم هستند، راه اندازی راه آهن را برپایه مصوبه حداکثر طی مدت ۴ سال باید به اتمام برسانند.
استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: این قطعه ۲۷۱ کیلومتر است که آورده دولت در چارچوب ۹۰ کیلومتر در دو پروژه یک قطعه در بیرجند که سال قبل ما آغاز کردیم و یک قطعه هم در گناباد در ایستگاه یونسی به سمت خضری در حال انجام می باشد که سهم دولت تخصیص داده شده است.
معتمدیان افزود: امیدواریم تا چند ماه آینده با پیگیری هایی که انجام می دهیم، شاهد آغاز عملیات اجرایی از ناحیه کنسرسیوم باشیم که در چارچوب یک شرکت راه اندازی، کار خویش را انجام می دهند.
وی بیان نمود: این برای اولین بار در کشور است که دولت موافقت کرده از محل صندوق توسعه ملی برای پروژه های ریلی، تسهیلات ریالی تخصیص داده شود که نشان از توجه دولت به استان دارد و در انتها دولت به خصوص آغاز ابرپروژه ها به سختی انجام می شود که امیدواریم با تلاشی که انجام می شود این اقدامات سرعت بیشتری بگیرد.
استاندار خراسان جنوبی با تقدیر از سایر مدیران و مجمع نمایندگان استان بخصوص نماینده قاینات و زیرکوه که در جهت سرعت بخشی و پیگیری امورات تلاش کردند، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم یکی از مطالبات به حق مردم را تحقق بخشیم چونکه تحقق این پروژه، بطور قطع در استان و شرق کشور تحول بوجود آورده و هم از بعد مسافری حائز اهمیت خواهد بود.
معتمدیان تصریح کرد: این پروژه، یکی از ابرپروژه هایی است که بندر اقیانوسی چابهار را به آسیای میانه متصل خواهد نمود.




منبع:

1399/07/05
23:53:44
5.0 / 5
1725
تگهای خبر: اقتصاد , بانك , بودجه , تسهیلات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری