مدیركل نظارت بر آزادراه های سازمان راهداری پاسخ داد

چرا عوارض آزادراه ها افزایش یافت؟

چرا عوارض آزادراه ها افزایش یافت؟

به گزارش ارتباط با مشتری مدیر کل دفتر نظارت بر بهره برداری از آزادراه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور  علت افزایش عوارض آزادراهی را در 19 آزادراه مشارکتی بازگشت سرمایه سریعتر و حفظ کیفیت آزادراه های کشور دانست و اظهار داشت: به زودی و تا اختتام امسال سیستم دریافت عوارض آزادراه های کشور الکترونیکی می شود تا به این دو هدف مذکور کمک کرده و از طرف دیگر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را در خصوص الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی را اجرائی کرده باشیم.



محمد پورتیموری در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: تغییر نرخ عوارض در آزادراه های کشور چند معیار و پارامتر دارد. یکی از آنها استهلاک سرمایه صورت گرفته است. برای هر آزادراهی دوره بازگشت سرمایه مشخصی در نظر گرفته شده که به صورت متوسط حدود ۲۰ تا ۲۵ سال است اما در بعضی از این مسیرها، وزارت راه و شهرسازی در ابتدای بهره برداری تصمیم گرفت با نرخی پایین تر شروع شود و بنا بر این دوره بازگشت سرمایه طولانی تر شد و بنا بر این در افزایش نرخ های اخیر درصد بیشتری برای آنها اعمال شد.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی طولانی تر شدن دوره بازگشت سرمایه، سرمایه گذاری را در یک آزادراه غیر اقتصادی می کند. نکته دیگر این است که معمولا هزینه های نگهداری از آزادراه حدودا ۱۵ درصد درآمدهای آن آزادراه است و باتوجه به نرخ عوارض پایین در این آزادراه ها و تردد کم در روزهای کرونا سرمایه گذاران نمی توانند هزینه بیشتری روی مسیر مورد نظر انجام دهند و در نتیجه کیفیت آزادراه پایین می آید.

مدیر کل دفتر نظارت بر بهره برداری از آزادراه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور افزود: در شرایطی که درآمدهای یک آزادراه ۲۰ درصد افزایش یافته اما هزینه های نگهداری آن چهار برابر شده است، نمی توان به بهبود کیفیت آن مسیر توجه کرد. البته با افزایش اخیر نباید انتظار داشت در بازه زمانی کوتاه مدت آزادراه های کشور یک دفعه کیفیت مناسبی پیدا کنند و حداقل چندین سال اصلاح مسیرهای مورد نظر طول می کشد.

پورتیموری با اعلان اینکه درآمدهای یک آزادراه در حوزه های مختلفی هزینه می شود، اظهار داشت: ۷۵ درصد از درآمدهای یک مسیر آزادراهی برای بازگشت سرمایه در نظر گرفته خواهد شد، ۱۰ درصد آن هزینه بهره برداری یعنی همان پروسه دریافت و پرداخت عوارضی است که سالهای سال ادامه دارد و ۱۵ درصد دیگر نیز باید صرف نگهداری از آن آزادراه شود.

عوارض آزادراهی تا اختتام امسال الکترونیکی می شود

مدیر کل دفتر نظارت بر بهره برداری از آزادراه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور درباره الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی اظهار داشت: کمکی که به سرمایه گذاران کرده ایم این است که به دنبال مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به همه سرمایه گذاران اعلام نموده ایم، تا اختتام امسال سیستم عوارض الکترونیکی را باید در آزادراه های خود فعال کنند تا از این طریق نتنها مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اجرائی شود بلکه هزینه بهره برداری حذف شده و می تواند در جای دیگری مانند نگهداری صرف شود.

وی افزود: همه سرمایه گذاران از الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی استقبال کرده اند چونکه اجرای این طرح به بازگشت سریعتر و کیفیت بهتر آزادراها می تواند کمک نماید. بدین سبب اجرای طرح الکترونیکی شدن را تسریع کرده ایم.







منبع:

1399/10/15
13:55:18
0.0 / 5
379
تگهای خبر: اقتصاد , درآمد , كشور , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری