یك مقام مسئول:

ظرفیت ایجاد ۲ و نیم میلیون شغل در بخش مشاغل خانگی وجود دارد

ظرفیت ایجاد ۲ و نیم میلیون شغل در بخش مشاغل خانگی وجود دارد

سرپرست دفتر سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار اظهار داشت: با افزایش سهم مشاغل خانگی در اقتصاد به 10 درصد می توان 2.5 میلیون شغل ایجاد کرد.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علاءالدین ازوجی در نشست ستاد ساماندهی پشتیبانی از مشاغل خانگی، گزارشی درباره تأثیر و نقش مشاغل خانگی در اقتصاد ارائه کرد و گفت: در کشورهای توسعه یافته مشاغل خانگی از جایگاه بالایی برخوردار است؛ باتوجه به شیوع بیماری کرونا تعداد شغل های به وجود آمده در این عرصه در دنیا بیش از دو و نیم برابر شده است.
سرپرست دفتر سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار اضافه کرد: بیش از ۹ تا ۱۱ درصد شاغلین در کشورهای توسعه یافته همچون استرالیا، آمریکا و انگلیس را کسب و کارهای خانگی می سازند.
وی با اعلان اینکه در کشورهای جنوب شرق آسیا به سبب وجود نیروی کار ارزان، اشتراک گذاری تجربیات کسب و کارهای خانگی یکی از الزامات در این حوزه می باشد، اضافه کرد: استفاده از ظرفیت های مشاغل خانگی یکی از راهبردهای مهم در این کشورها شمرده می شود.
سرپرست دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته نوع کسب و کارهای شاغلین در حوزه مشاغل خانگی، به شیوه های نوین گرایش دارد، اشاره کرد: مشاغل خانگی در این کشورها با ارزش افزوده بالا و با انعقاد قرارداد بین واحدهای تولیدی بزرگ و متوسط، خدمات خودرا از منزل ارائه می کنند و ۲۰ درصد از کارهای مشاغل خانگی در کشورهای توسعه یافته مربوط به این حوزه از مشاغل خانگی فعالیت دارند.
ازوجی ترکیب مشاغل خانگی در ایران در حوزه صنعت را ۴۷ درصد، در حوزه خدمات ۴۳ درصد و در حوزه کشاورزی ۱۰ درصد عنوان نمود و اظهار داشت: یکی از مؤلفه های اصلی برون رفت از معضل بیکاری دانش آموخته همچون زنان دانش آموخته دانشگاهی در اقتصاد ایران استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی و کار از منزل است و با افزایش سهم مشاغل خانگی در اقتصاد به ۱۰ درصد می توان ۲.۵ میلیون شغل ایجاد کرد.
به گفته سرپرست دفتر سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار، عدم انسجام سیاستی برای کسب و کارهای خانگی، نادیده گرفته شدن شاغلین غیر رسمی از حمایت های رسمی، وجود شبه انحصار در حوزه محصولات کسب و کارهای خانگی و شناخت ناکافی بازار همچون با اهمیت ترین محدودیت ها در این عرصه محسوب می شود.
ازوجی با اعلان اینکه سهم مشاغل خانگی در کشورهای در حال توسعه ۳ الی ۴ است، اشاره کرد: این سهم در کشورهای توسعه یافته ۹ الی ۱۰ درصد است. برمبنای محاسبات و برآوردهای معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال سهم شاغلین مشاغل خانگی در ایران بین ۳.۳ تا ۳.۴ درصد از کل اشتغال کشور را تشکیل می دهد و برمبنای کارهای اقتصادی این مشاغل، تقریباً ۲.۲ درصد از حجم تولید ناخالص داخلی کشور ایران مربوط به ارزش افزوده کارهای مشاغل خانگی است.
سرپرست دفتر سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه باید از دید سنتی در این عرصه به نگاه نوین برسیم، اضافه کرد: اتصال کسب و کارهای خانگی به زنجیره ارزش، همراه سازی توسعه کسب و کارهای خانگی، به اشتراک گذاری تجربیات کسب و کارهای خانگی، گسترش مراکز مشاوره ای و کارآفرینی در این عرصه و تعیین نهادهای مالی و بانکی مشخص از با اهمیت ترین راهکارها برای توسعه حوزه کسب و کارهای خانگی شمرده می شود.
ازوجی اضافه کرد: در اقتصاد ایران مشاغل خانگی مکان محور است ولی در کشورهای موفق و پیشرو فعالیت محور هستند و نقش اصلی در تولیدات خرد و بهبود درآمد خانوارها را بر عهده دارند.

1399/10/25
13:35:32
0.0 / 5
325
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری