ناهماهنگی هایی كه بحران آفرید

دلیل سردرگمی مسافران در بوران برف و یخ چه بود؟

دلیل سردرگمی مسافران در بوران برف و یخ چه بود؟

طی دو روز گذشته بارش شدید برف، سرعت وزش باد و کولاک شدید بی سابقه ای سبب شد تا بیش از 20 محور مواصلاتی در کشور مسدود شود اما در این میان خودرو های بسیاری در این جاده ها در بوران برف و یخبندان گیر کرده بودند که بگفته برخی مسئولان وزارت راه و شهرسازی ناهماهنگی های مختلفی سبب بروز این بحران شده بود.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، به دنبال مسدود شدن بیش از ۲۰ محور مواصلاتی در طول حدود ۴۸ ساعت گذشته که به علت بارش سنگین برف و کولاک اتفاق افتاده بود، نارضایتی های خیلی از طرف مردم که در این جاده ها گیر کرده بودند، صورت گرفته بود.


یکی از شهروندان در گفت و گو با ایسنا آنچه که بر او گذشت را اینطور توضیح داد:

حوالی ساعت ۱۵ جاده چالوس؛ مسیر شمال به جنوب


ارتباط با اپراتور اطلاعات راه ها: مسیر جاده چالوس باز است؟ امکان تردد از چالوس به تهران هست؟
اپراتور: بله مشکلی ندارد! گزارشی به ما ندادند!
او افزود: از مرزن آباد به سمت کندوان حرکت کردیم؛ بعد از عبور از عوارضی و بزرگراه، مسیر جاده چالوس را به سمت تهران طی کردیم. ترافیک از همین حوالی شروع شود و تعدادی از ماشین ها که از جنوب به شمال می آمدند به رانندگان خط مقابل سفارش می کردند که برگردید چونکه حداقل ده کیلومتر ترافیک است و بعد از آن نمی توانید بروید و باید برگردید.

این مسافر با اشاره به اینکه تماس باردیگر با سامانه ۱۴۱ بی نتیجه بود، اظهار داشت: مسیر را دور زدیم و نیم ساعت مدام با تلفن ۱۴۱ تماس گرفتیم. منشی مردی با صدای نخراشیده سفارش های بلااستفاده ای کرد. بالاخره بعد از چند بار زنگ زدن، صدایی شنیده شد که می گفت جاده چالوس و هراز مسدود است، از فیروزکوه بروید.

او صحبت هایش را اینطور افزود: انگار نه انگار یک ساعت قبل خودش به ما گفته بود جاده چالوس باز است! حدود چهار هزار دستگاه خودرو در دو طرف جاده چالوس نرم نرمک می روند که بیشتر آنها خانواده هستند و بهر دلیلی در جاده اند و باید به مقصد برسند. به سمت مرزن آباد برگشتیم، اما پلیس مسیر را بسته است و کسی نمی تواند از چالوس به تهران برود! با چانه زنی، ترافیک و دعوا بالاخره به آزادراه رسیدیم، ترافیک است، ۱۰ دقیقه منتظر رسیدن به کابین پرداخت عوارض شدیم و از ما باردیگر طلب عوارض می کند که به او گفتیم دور زده ایم و پاسخ داد که هر طور صلاح می دانید.

وی افزود: به سمت فیروزکوه رفتیم و بالاخره با گذشتن از شهرستان های نور، رویان، محمودآباد و کنارگذر قائمشهر به گدوک رسیدیم که با ترافیک و بارش برف همراه بود. ساعت حوالی ۱۹ با آرامش و بدون عجله در یخبندان به مسیر ادامه دادیم. یک پلیس پیاده بدون کلاه گفت دور بزنید، رفت و به کسی هم کاری نداشت، کسی هم به تک جمله او توجه ای نکرد. مسیر باز بود و از چندین واحد راهداری و پلیس گذشتیم تا به دامنه گدوک رسیدیم. سه تونل مانده به گردنه گدوک مسیر قفل شد.

این مسافر اظهار داشت: خودرو ها در جاده می لغزیدند و آهسته آهسته رو به جلو به سمت فیروزکوه حرکت کردیم، از تونل دوم که خارج شدیم، چشم چشم را نمی دید و ماشین ها مانند اسکی روی جاده حرکت می کردند و از برخورد و سقوط می ترسیدند. گریدر راهداری شانه راست جاده را تیغ می زد و به ترافیک که برخورد می کرد از شانه چپ حرکت می کرد. خوشحال شدیم می توانیم پشت آن ادامه مسیر دهیم. ۱۰ دقیقه طول کشید که راننده خندان گریدر در شانه چپ جاده در راه مخالف به داخل تونل رفت.

او افزود: ساعت ۲۱ شد، رانندگان مبهوت پشت هم چسبیده بودند و ساعت ها بود که هیچ خبری نیست، ساعت ۳ بامداد، ۴ بامداد، ۶ بامدادان و... بالاخره یک ماشین پلیس از روبه رو سر رسید و بدون هیچ امکاناتی اظهار داشت: بروید! نیم متر برف نشسته! گریدر نتوانست مسیر را باز کند، سواری چطور می تواند در این جاده به مسیر ادامه دهد! یک شاسی بلند اُریب در جاده سر خورد، پلیس فداکار از راننده خواست پیاده شود تا او خودرو را از بحران بیرون بکشد اما سر خورد چونکه کوچکترین حرکت در یخچال گردنه گدوک خسارت به بار می آورد. پلیس ناتوان، ماشین را به صاحبش داد و رفت!

وی اظهار داشت: با هر زحمتی و با هل دادن های فراوان به داخل تونل آخر رسیدیم، از حجم خودرو ها دو کامیونت و سه سواری توانستند وارد شوند، بچه ها ناامید از زندگی و با ۱۵ ساعت معطلی این سوال در ذهن شان به وجود آمد که آیا راهداری نمی خواهد؟ نمی داند؟ عمدی است؟ بوسیله رسانه ها مشکل عنوان شد، پاسخ دادند: جاده باز است و تردد در آن جریان دارد! جریانی از طوفان، یخ، بوران و برف، ماشین نمی تواند تکان بخورد، زنجیر چرخ هم بی معناست! پس از توقفی یکساعته برای خروج از بحران حرکت کردیم اما مسیر قفل بود. دور زدیم و باردیگر وارد تونل شدیم! دمای داخل تونل منفی ۸ درجه بود، گوشه ای را انتخاب کردیم. به خیلی از مسئولان، وزرا، نمایندگان مجلس، رسانه ها پیام دادم. ساعت حوالی۳ بامدادان است، در فاصله ارسال پیامک ها حوالی ساعت ۶ یک امدادگر پیاده از ته تونل سر رسید! شیشه را پایین کشیدم تا به او بگویم اگر کمکی می خواهد در خدمتم، تشکری کرد و رفت و در برف و بوران گم شد!

او با اشاره به اینکه چند نفر از آنهایی که پیام من را دریافت نمودند، قول پیگیری دادند اما خبری نشد، اظهار داشت: در ساعت حدود ۱۱ یک کامیون نمک پاش سر رسید و بلافاصه پشتش حرکت کردم! در راه چند کامیون راهداری و آمبولانس دیده می شد، به هر زحمتی بود تا حوالی ساعت ۱۲ به فیروزکوه رسیدم! مدیر شبکه سه تماس گرفت و گفت نماز بامداد پیامک شما را دیدم و برای وزیر راه ارسال کردم اما پاسخ داد راهداران دیشب حضور داشتند! مسیر باز است... تشکر کردم. بچه هایم که گفتگوی ما را شنیدند بهت زده به هم نگاه می کردند! گفتم مسیر طولانی است شاید جای دیگری بودند! اما هیچ کس نبود و اگر باک بنزین ما پر نبود، پتو و خوراکی نداشتیم، صبر و تحمل نمی کردیم و داخل تونل پناهگاه نمی گرفتیم، چه اتفاقی می افتاد؟

این مسافر در آخر اظهار داشت: بالاخره به فیروز کوه رسیدم، حداقل ۲۰ کیلومتر ترافیک بود، مردم یخ زده اند! آیا نمیشد مسیر را از ابتدا مسدود کرد؟ نمی شد سرنوشت آن ماشین چپ شده، آن پراید یخ زده، آن کامیون مانده در یخ و گل، آن ماشین له شده را جور دیگر نوشت؟ هواشناسی مقصر است یا راهداری یا پلیس یا مردم!؟ سرنوشت را باید از سر نوشت!

در پی بروز این اتفاقات و گلایه های گوناگون شهروندان پیگیری های بسیاری انجام دادیم. یکی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به خبرنگار ایسنا اینطور پاسخ داد که متاسفانه سازمان هواشناسی پیش بینی های درست و به موقعی انجام نداد و تعدادی از ناهماهنگی های استانی و بین دستگاهی سبب شد تا محورهای درگیر برف و کولاک دیر بسته شوند و مردم بسیاری با مشکل مواجه شوند.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی باید همه دستگاه های متولی از راهداری، پلیس راه، هواشناسی و غیره با یکدیگر هماهنگ باشند و به سرعت در مقابل چنین رخدادهایی واکنش سریع نشان دهند تا مردم گرفتار مشکل نشوند و در این اتفاقات نیز باید به محض اینکه سامانه بارشی به زنجان و قزوین رسید جاده های شمالی کشور مسدود می شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پلیس راه در چنین شرایطی باید خودروش اقدام می کرد و جاده ها را می بست، اظهار نمود: با این وجود و با وجود درخواست سازمان راهداری، جاده ها به علت ناهماهنگی های استانی و بین دستگاهی دیر بسته شد و همین مساله موجب شد تا مردم در این محورهای یخ زده گیر کنند. در این میان نیز تعدادی از مردم با اصرار پلیس را متقاعد می کردند تا بتوانند از این مسیرهای مسدود شده سقوط کنند. مشکلی هم که برای یکی از اتوبوس های مسیر چالوس صورت گرفت بنابراین بود.

او اعلام نمود: با تعدادی از مسئولانی که در حوزه های شهرستانی و استانی تعلل کردند یا مدیریت ضعیفی داشتند برخورد لازم صورت گرفته است اما هماهنگی ها باید به شکلی باشد که دیگر چنین مشکلاتی به وجود نیاید.





1399/12/24
23:07:08
0.0 / 5
1214
تگهای خبر: زندگی , كشور , مسافران
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری