در گفت و گو با ارتباط با مشتری عنوان شد

بودجه فنی حرفه ای كشورها قابل قیاس با ما نیست!

بودجه فنی حرفه ای كشورها قابل قیاس با ما نیست!

ارتباط با مشتری: عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار معتقد می باشد بیکاری تحصیلکردگان در دو دهه گذشته حاصل عدم توجه به مهارت آموزی و آموزشهای مهارتی بوده است. او می گوید امروز یادگیری آموزش های مهارتی بودجه می خواهد و مدرک بدون مهارت ارزشی ندارد.



علی اصلانی در گفت وگرنه با ایسنا اظهار نمود: سال های سال است که با جمعیت تحصیلکردگان بیشمار فاقد مهارت در کشور روبرو می باشیم و نزدیک به دو دهه است که مسئولان جامعه کارگری فقدان مهارت در کشور را فریاد زده و نسبت به عدم توجه به آن هشدار می دهند و اعلام می کنند که مدرک تحصیلی بدون مهارت آموزی روزی کشور را گرفتار مشکل می کند.

وی افزود: هم اکنون چندین هزار پزشک بیکار در کشور داریم که با وجود داشتن مدرک دکترا بیکار هستند و چندهزار نفر فوق لیسانس برق صنعتی داریم که مدرک این رشته را دارند ولی به ندرت مهارت لازم در این رشته را کسب کرده اند.

به گفته عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار خیلی از صنایع و کارخانه ها نیروی فنی می خواهند و بیشتر کارفرمایانی که به کاریابی ها مراجعه می کنند درخواست نیروی کار ماهر دارند.

اصلانی با اعلان اینکه بازار کار رشته های فنی و مهارتی هیچ گاه کساد نیست، اظهارکرد: بیشتر تعمیرکاران و مکانیک های ماشین جزوه رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش هستند و روزی نیست که به آنها مراجعه نشود و باوجود آنکه شاید دارای مدرک تحصیلی بالایی نباشند بازار کار برایشان مهیا است و درآمد خوبی دارند.

این مقام مسئول کارگری اظهار نمود: سالها قبل در خیلی از مدارس در مقطع راهنمایی طرح کاد اجرا می شد و دانش آموزان باید هفته ای یکروز برای آموزش مهارتی می رفتند و دوره می دیدند. آن زمان خیلی نظارت می شد و مدارس بوسیله فنی و حرفه ای پیگیری می کردند ولی به مرور زمان اعتقاد به نهادینه کردن فرهنگ مهارت آموزی از بین رفت و دولتها تمایل چندانی به گسترش مهارت در جامعه نشان ندادند، از همینجا بود که مدرک گرایی به کشور نفوذ کرد در صورتیکه مدرک بدون مهارت ارزشی ندارد.

وی اضافه کرد: فلسفه کلاس ها و دانشگاه های علمی کاربردی این بود که دانشجویان در کنار مسائل نظریه به شکل عملی و تجربی نیز با رشته ها آشنا گردند و دوره های لازم را برای ورود به بازار کار طی کنند. اساسنامه دانشگاه های علمی کاربردی تولید علم بود یعنی اگر یک کارخانه سیمان در داخل خود یک دانشگاه علمی کاربردی راه اندازی می کرد، نیروهای بی سواد را باسواد و نیروهای فاقد مهارت را ماهر و متخصص تربیت می کرد اما بعدها یک سری از سازمانها و ارگانها مجوز ارائه دوره های علمی کاربردی را گرفتند و این مساله موجب شد تا از فلسفه اولیه و هدف اصلی دور شویم.

رییس کانون شورای اسلامی کار البرز با اشاره به ناچیز بودن بودجه آموزش های مهارتی در کشور، اشاره کرد: اگر بودجه فنی و حرفه ای کشورهایی مثل کانادا، آلمان و انگلیس را درنظر بگیریم یا بودجه مهارتی کشورهای همسایه خودمان مثل ترکیه، امارات و قطر را بررسی نماییم قابل قیاس با بودجه ما نیست. امروز یادگیری آموزش های مهارتی بودجه می خواهد و اگر تنها یک درصد بودجه نفت در اختیار فنی حرفه ای قرار گیرد می توانیم اهداف و برنامه های بلندمدت مربوط به آموزش های مهارتی را به بهترین شکل ممکن در جامعه پیاده نماییم.

به گفته اصلانی، هرگونه کمک و حمایت مالی از آموزشگاههای فنی و حرفه ای نیازمند نظارت است تا آموزشگاهی که مجوز کار می گیرد و به فرض مدرک جوشکاری یا تراشکاری می دهد به مفهوم واقعی دانش آموزان و دانشجویان را با آموزشهای مهارتی آشنا کند.





منبع:

1400/05/03
23:04:33
0.0 / 5
1006
تگهای خبر: آموزش , بازار , بودجه , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری