دلیل وقوع حوادث كار در ایران چیست؟

دلیل وقوع حوادث كار در ایران چیست؟

به گزارش ارتباط با مشتری معاون وزیر کار با بیان علل وقوع حوادث ناشی از کار در کشور بر حضور بازرسان کار در کارگاهها و تشخیص صحیح و بموقع نقصها تاکید نمود.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، حادثه شغلی یا حادثه ناشی از کار، به حادثه ای گفته می شود که حین انجام وظیفه شغلی یا در رابطه با آن در داخل یا خارج از محل فعالیت رخ داده و جراحت، بیماری، آسیب یا فوت همچون نتایج آن به حساب می آید.

بر اساس گزارشها، حوادث ساختمانی و معدنی بیشترین آمار تلفات نیروی کار را به خود اختصاص داده و بیشتر معضلات در باب حوادث ناشی از کار در حوزه کارگاه های معدنی و در ارتباط با معادن ذغال سنگ است که استخراج آنها به روش سنتی و قدیمی صورت می گیرد.

بررسی های آماری نشان داده است باوجود آنکه معادن دارای حادثه در سال ۱۳۹۸ کاهش ۲.۲ درصدی داشته اما حوادث معدنی با ۱۴.۵ درصد افزایش رو به رو بوده است.

حاتم شاکرمی معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به علل عمده وقوع حوادث ناشی از کار می گوید: دو دلیل عمده عدم اجرای ماده ۸۷ قانون کار از جانب دستگاههای اجرایی و ایجاد و توسعه کارگاه ها بدون توجه به این ماده به رغم ابلاغ بخشنامه و مکاتبات، عامل اصلی این حوادث است.

وی یکی دیگر از این علل را، عدم استفاده از فناوری های روز در مسائل استخراج معادن بخصوص ذغال سنگ عنوان کرده و می گوید در صورت رعایت این دو مبحث حوادث ناگوار به وقوع پیوسته در سالهای اخیر را شاهد نبودیم.

آنطور که معاون وزیر کار می گوید دلیل تعداد کم بازرسان کار و عدم تناسب تعداد آن با تعداد کارگران مشمول قانون کار در مقایسه با نرم جهانی و عدم امکان تأمین تجهیزات مورد نیاز بازرسان کار، محدودیت های بودجه ای است.

شاکرمی در عین حال بر حضور بازرسان کار در کارگاه های مشمول قانون کار و تشخیص صحیح و بموقع نقصها و ابلاغ در محل کارگاه بعد از بازدید تاکید و خاطرنشان کرده که این مورد یکی از برنامه های معاونت روابط کار است که کاهش زمان ابلاغ نقصها به کارفرمایان را به دنبال دارد و با تحقق منابع بودجه ای و تأمین تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز بازرسان کار که در دست پیگیری است، اجرایی می شود.

در حال حاضر آمار از آن حکایت می کند که حدود ۷۰ درصد حوادث ناشی از کار منجر به فوت در بخش معدن در ارتباط با معادن ذغال سنگ است که به اصلاح ساختارهای سنتی و استخراج به روش های مدرن و مکانیزه نیاز دارد.

بدون تردید ایجاد محیطی ایمن در کار از وظایف اصلی کارفرمایان در کارخانه ها، سازمانها و واحدهای تولیدی و صنعتی است و عدم رعایت اصول ایمنی توسط نیروهای کار می تواند باعث بروز حوادث و آسیبهای شغلی شود.

به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا بر مبنای ماده ۹۱ قانون کار، کارفرمایان موظفند برای تأمین حفاظت و سلامت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم ایمنی را تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهند؛ کارگران هم ملزم به استفاده و نگهداری مناسب از تجهیزات محافظتی و بهداشت فردی و رعایت دستورالعمل های مربوطه در محیط کاری خود هستند.




1400/05/05
23:36:54
0.0 / 5
620
تگهای خبر: اجتماعی , بودجه , تعاون , تعاون، كار و رفاه اجتماعی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری