مدیركل ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری اعلام كرد
ممنوع الورود شدن کامیون های ایرانی به اروپا در صورت عدم نوسازی
به گزارش ارتباط با مشتری مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام نمود: اگر نوسازی ناوگان در ایران به خوبی اجرا نشود در آینده امکان دارد برای ورود کامیون داران ایرانی به کشورهای اروپایی به مشکل برخورد نماییم و الان کامیون داران روسی و ترک برنده رقابت در بازار حمل و نقل بین المللی هستند.
جواد هدایتی در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: نوسازی ناوگان تجاری و بین المللی را باید از چند زاویه نگاه کرد، بخشی از آن به ناوگانی که با اروپایی ها در ارتباط هستند بر می گردد که عموما کالاهای حیاتی، مواد اولیه و صنعتی مورد نیاز خط های تولید از این طریق تأمین می شود و لزوم جدی تری دارد چون که کشورهای اروپایی با عنایت به حساسیت هایی که روی مسائل زیست محیطی و حمل و نقل سبز دارند، برایشان مهم می باشد که ناوگانی که به کشورشان وارد می شود، استانداردهای آلایندگی لازم را داشته باشد.
وی اضافه کرد: اگر کامیون های ایرانی نوسازی نشوند در آینده با مشکل مواجه خواهند شد و حتی امکان دارد که در آینده امکان ورود به اروپا را نداشته باشند یا با جرایم سنگینی مواجه شوند. البته اروپایی ها هم اکنون از این استانداردها هم عبور کرده اند و درحال نوسازی ناوگان خود با خودرو های برقی هستند و به تدریج می خواهند در جهت حمل و نقل سبز خودرهای سوختی را حذف نمایند ازاین رو اگر نتوانیم شرایط آنها را که در حالت حداقلی استاندارهای آلایندگی ناوگان حمل و نقل است، تأمین نماییم بطور قطع ناتوگان ما نمی تواند در آینده به مبادلاتشان با اروپایی ها ادامه دهند و مجبور خواهیم شد که از ناوگان کشورهای دیگر استفاده نماییم.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: نکته مهم دیگر در این حوزه این است که حمل و نقل جزو بخش های هزینه بر تجارت است ازاین رو وقتی برای ناوگانی هزینه می شود باید بتوان با با کشورهای دیگر رقابت کرد و برای رسیدن به این مهم باید قیمت کامیون هم منطقی تر شود.
ناکامی کامیون داران ایرانی در رقابت با همتایان ترک و روسی
هدایتی اظهار داشت: بعنوان مثال در موافقت نامه ای که با اوراسیا داریم محصولات کشاورزی باید با کامیون های یخچالی حمل و به بازار روسیه و اوراسیا ارسال شود اما با عنایت به کمبودهایی که در این حوزه داریم این محصولات با کامیون های روسی و آذربایجانی حمل می شود که از فناوری روز برخوردار بوده و از نظر هزینه حمل، رقابتی تر هستند چون که قیمت ناوگان در کشور ما بسیار بالاتر از کشورهای دیگر است. ازاین رو روش و چگونگی نوسازی ناوگان هم بسیار مهم می باشد و باید بتوانید کامیون را با قیمت مناسب و رقابتی در اختیار کامیون دار قرار داد.
نوسازی گرانتر و سخت تر ناوگان در ایران
وی اعلام نمود: هم اکنون برای بخش عمده کالاهایی که از اروپا می آید رقابتی بین ناوگان ایرانی و ناوگان ترک وجود دارد که بار را بگیرند اما در ترکیه کامیون نو را ۸۰ هزار دلار و کامیون دست دوم را حداکثر تا ۵۰ هزار دلار می خرند که اگر آنرا با دلار ۲۵ هزار تومانیِ آزاد هم محاسبه نماییم حدود دو میلیارد تومان می شود. این در شرایطی است که با سه برابر این قیمت میتوان در ایران کامیون خرید.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: از طرفی کامیون دار ترک همه ۸۰ هزار دلار را نقدی پرداخت نمی کند و در نهایت ۱۰ تا ۲۰ درصدش را نقدا می پردازد و بقیه آنرا با سود بسیار پایین یا بدون سود از کرایه و کارکرد ماشین به صورت قسطی پرداخت می کند در صورتیکه در ایران چنین امکانی وجود ندارد.
منبع: ارتباط با مشتری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب