معمای مسکوت مانده افزایش قیمت بلیت هواپیما چیست؟

معمای مسکوت مانده افزایش قیمت بلیت هواپیما چیست؟

در شرایطی که قیمت بلیت هواپیما در یک ماه و نیم گذشته بدون ضابطه افزایش پیدا کرده و مردم تا کنون سرگردان و بلاتکلیف مانده اند، چند سناریوی احتمالی برای تداوم این وضعیت مطرح است؛ از همراهی پشت پرده وزارت راه و شهرسازی با ایرلاین ها گرفته تا چربیدن زور ایرلاین ها به دولتمردان و تهدید آنها به ایجاد اختلال در پروازها.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، از آغاز تیر ماه سال جاری شرکتهای هواپیمایی داخلی بدون داشتن مجوز و حتی اطلاع رسانی در این حوزه، اقدم به افزایش قیمت بلیت هواپیما کردند در حالیکه برای بالابردن قیمت هایشان از کسی نظر نپرسیدند و یا اگر بدبینانه بنگریم، شاید برخی مسؤلان اینطور وانمود کردند که ایرلاین ها بی اطلاع دست به این تبانی و به اصطلاح رقابت مضر ضد مردم زدند.

در این حین محمد اسلامی –وزیر راه و شهرسازی – اظهارات تندی ضد ایرلاین های گرانفروش داشته است. او چند روز بعد از این افزایش قیمت غیر قانونی، این حرکت را تخلف دانست و خواهان اصلاح سریع قیمت بلیت هواپیما شد. اسلامی اظهار داشت: قیمت بلیت هواپیما نه تنها باید به نرخ سابق خود (نرخنامه آبان ماه سال گذشته) بازگردد بلکه باید مابه التفاوت این افزایش قیمت غیر قانونی به حساب مردم بازگردانده شود.

پس از این اظهارات مسؤلان سازمان هواپیمایی کشوری هم این اظهارات را عینا تکرار کردند اما خبری از بازگشت قیمت ها و پیگیری این تخلفات نبود. تورج دهقان زنگنه –رییس وقت سازمان هواپیمایی کشوری- بعد از حدود ۱۰ روز از این گرانفروشی به ایسنا اظهار داشت: با عنایت به این که بعضی از شرکتهای هواپیمایی با وجود هشدارهای داده شده همچنان قیمت بلیت هواپیما را به نرخ مصوب برنگردانده اند، باید منتظر برخورد از راه دستگاههای نظارتی و قضایی باشند و هفته آینده در جلسه ای که با مدیران عامل آنها خواهیم داشت و بعضی از مسیرهای خارجی آنها را لغو خواهیم کرد.

باوجود این که مخالفت ها و تهدیدها بارها و بارها تکرار شد اما هیچ اثری نداشت و بعد از ۴۰ روز گرانفروشی، جلسه ای بی فایده تحت عنوان نشست شورایعالی هواپیمایی کشوری برگزار شد که در آن وزیر راه تنها راهکاری که عرضه داد این بود که کمیته کارشناسی با حضور کارشناسان بی طرف، نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری و نمایندگان شرکتهای هواپیمایی تشکیل شده تا در این حوزه تصمیم گیری شود.

البته سیاوش امیر مکری - سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری- بعد از این جلسه از تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما تا هفته آینده آن اطلاع داد و اظهار داشت: الان آنالیز قیمت ایرلاین ها در کمیته کارشناسی که وزیر راه و شهرسازی دستور آنرا صادر کرده درحال بررسی و راستی آزمایی است.

وی اضافه کرد: من این مسئله را به صورت مستمر در طول روزها و هفته هایی که در سازمان هواپیمایی کشوری مسئولیت گرفتم، پیگیری کرده و می کنم و با عنایت به فرایند بررسی هزینه ها و آنالیزهای مورد ادعای شرکتهای هواپیمایی به نظر می آید در هفته آینده تکلیف قیمت بلیت هواپیما مشخص شود اما در وهله نخست باید آنالیز عرضه شده از جانب ایرلاین ها که مبنای محاسبات آنها در تعیین قیمت بلیت هواپیماست، بررسی و دقت و صحت آن مشخص شود. مسلما در اسرع وقت تکلیف قیمت بلیت هواپیما را مشخص می نماییم چون که مردم باید هر چه زودتر تکلیفشان در این حوزه روشن شود.

حالا یک هفته از این جلسه می گذرد و نه خبری از نتایج بررسی و آنالیزهای عرضه شده ایرلاین ها در کمیته تخصصی پیشنهاد شده وزیر موجود است و نه خبری از تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما.

در این میان این معما از چند سناریو باقی مانده که باید دید کدام یک از آنها در این بی اطلاعی صحت دارد. یکی این که امکان دارد مانند آبان ماه سال قبل وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی حدودا همراه شرکتهای هواپیمایی باشند و می خواهند بعد از گذشت زمان زیادی از این گرانفروشی با درصدی از افزایش قیمت موافقت کنند تا هم از انتقادات رسانه ها و مردم در امان بمانند و هم صدای اعتراض ایرلاین ها را خاموش کنند.

دیگر سناریو احتمالی این است که وزارت راه و شهرسازی و شورایعالی هواپیمایی زورشان به شرکتهای هواپیمایی نرسیده و نمی توانند جلوی این افزایش قیمت را که اتفاقا با آن مخالف هستند را بگیرند. در این سناریوی احتمالی امکان دارد برخی ایرلاینها هم این تهدید را مطرح کرده باشند که اگر قیمت ها به نرخ سابق بازگردد هواپیماهای خویش را زمین گیر می کند و پرواز نخواهد کرد. تهدیدی که در شرایط کنونی و با وجود کم بودن تعداد هواپیما نسبت به تقاضای موجود برای پرواز، به نظر کارساز هم هست.

اگر پشت پرده افزایش قیمت غیر قانونی بلیت هواپیما این باشد، به نظر می آید دولت دست بالاتری از ایرلاین ها دارد و می تواند با هماهنگی با دستگاه قضایی تکلیف گرانفروشانی که چنین تهدیدهایی مطرح می کنند را روشن کند و حتی هواپیماهایشان را به ایرلاین های دیگری بدهد تا دیگر کسی نتواند با این استدلال که هواپیما و سفر هوایی برای طبقه مرفه و دولتی هاست، مبادرت به افزایش خودسرانه قیمت بلیت هواپیما کند.





منبع:

1400/05/19
22:11:52
0.0 / 5
1010
تگهای خبر: شركت , فروش , قیمت , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری