چرا ایجاد شغل در تعاونی ها پول زیادی نمی خواهد؟

چرا ایجاد شغل در تعاونی ها پول زیادی نمی خواهد؟

ارتباط با مشتری: کارشناسان اقتصادی معتقدند باوجود آنکه ایجاد اشتغال در خیلی از بخش ها هزینه بر است، اشتغالزایی در بخش تعاون از هزینه کمتر و پایداری بیشتری نسبت به سایر بخش های اقتصادی برخوردارست. اما بخش تعاون چه مزیتهایی دارد که می توان با مبالغ پایین هم یک کسب وکار راه اندازی کرد؟



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، موضوع اشتغال و بیکاری یکی از اصلی ترین چالش های اقتصاد کشور بشمار می رود که در صورت عدم توجه به آن، نتایج گسترده ای در زمینه های اجتماعی و اقتصادی بر جای می گذارد.

کارشناسان می گویند برای ایجاد یک شغل در بخش های مختلف باید ارقام متفاوتی هزینه کرد به نحوی که اگر در گذشته با هزینه های پایین و سرمایه گذاری ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان می شد یک شغل ایجاد کرد حالا ایجاد یک شغل پایدار به بالای ۴۰۰ میلیون تومان نیاز دارد که در بعضی موارد تا یک میلیارد تومان هم برآورد می شود.

به اعتقاد آنها باتوجه به شتاب رشد جمعیت خصوصاً جمعیت جوان جویای کار، گسترش شهرنشینی و عوامل مختلفی همچون افزایش هزینه های زندگی، دستمزد، تورم، آموزش و مهارت، هزینه ایجاد شغل بالا رفته است.
علی حیدری، کارشناس حوزه کار در گفت و گو با ایسنا، در ارزیابی هزینه ایجاد شغل در بخش های اقتصادی می گوید: بطور کلی برای ایجاد اشتغال در کشور نیازمند رشد اقتصادی هستیم و اگر اقتصاد از ثبات و رشد لازم برخوردار شود می توان به ایجاد اشتغال گسترده در کشور امیدوار بود.

وی سرمایه گذاری برای ایجاد شغل در بخشهایی مثل صنعت و کشاورزی را بیشتر از بخش خدمات دانسته و می گوید: بااینکه ایجاد شغل در این بخش بسیار است ولی باتوجه به معضل کم آبی، خشکسالی و گران بودن دسترسی به آب در کشور و همین طور بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی در این بخش نمی توان انتظار داشت در کوتاه مدت اشتغالزایی گسترده ای را شاهد باشیم مگر آنکه به روشهای دیگر و تغییر الگوهای کشت روی آوریم.
این کارشناس حوزه کار ایجاد شغل در بخش صنعت را نیز مستلزم سرمایه و هزینه بالا دانسته و می گوید: عمده این بخش در انحصار دولتی است و شرایط و زمینه های خاص خودرا برای اشتغالزایی دارد، برای ایجاد شغل در این بخش نیز دستکم به بالای ۴۰۰ میلیون تومان نیاز است.

حیدری معتقد می باشد باتوجه به شرایط اقتصاد کشور و افزایش نرخ سود وام های بانکی باید در بخشهایی متمرکز شد که هزینه کمتر و اشتغال پایدار بیشتری به دنبال دارد.
در همین حال بهمن عبدالهی رئیس اتاق تعاون ایران در گفت و گو با ایسنا، راه برون رفت از چالش ها و خیلی از مشکلات کشور را در تقویت بخش تعاون می داند و می گوید: تعاونی ها بنگاه های کوچک اقتصادی هستند که بطور مستقیم و غیرمستقیم در رشد اقتصادی، افزایش راندمان، اشتغالزایی و کارآفرینی، افزایش تولید ناخالص داخلی و رونق تولید ملی سهم به سزایی دارند.
بگفته وی تعاونی ها مردمی ترین بخش اقتصاد به شمار می روند که از خاصیت ها و مزیتهایی منحصر به فردی نظیر توزیع عادلانه ثروت و درآمد، رفع فقر و تبعیض، حذف واسطه گری و دلالی، عام المنفعه بودن و اشتغال پایدار برخوردار می باشند.

رییس اتاق تعاون می گوید: ظرفیت ایجاد شغل در بخش تعاون و پایین بودن هزینه های اشتغالزایی اهمیت توجه به بخش تعاون را بیش از پیش نشان میدهد به نحوی که هزینه ایجاد شغل در تعاونی ها یک دهم سایر بخش ها است و با ۱۰۰ میلیون تومان می توان در تعاون شغل ایجاد کرد.

عبدالهی می افزاید: بخش تعاون بزرگترین شبکه فروشگاه های زنجیره ای را در اختیار دارد و از این جهت علاوه بر ظرفیت های بالای اشتغال، نقش موثری در تامین و توزیع کالای اساسی و مورد نیاز مردم ایفا می کند؛ در بخش مسکن نیز با بهره بردن از ظرفیت تعاونی های مسکن می توان شغل های بسیاری را ایجاد و فعال کرد.

به گفته وی هم اکنون تعاونی های بسیاری در گرایش های مختلف تولیدی، توزیعی و خدماتی در کشور فعالیت دارند و بعنوان بنگاه های کوچک و کم هزینه و زود بازده به اشتغال پایدار و گسترده در کشور کمک می کنند.

به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، برمبنای آمارها نزدیک به ۱۰۰ هزار بنگاه تعاونی با عضویت بیش از ۱۴ میلیون نفر در کشور مشغول فعالیت هستند که زمینه ایجاد بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار فرصت شغلی را ایجاد کرده اند.
در هفته تعاون امسال ۲۶۸ طرح تعاونی با سرمایه گذاری ۳۳۸۷ میلیارد تومان اعتبار و اشتغالزایی ۷۰۰۰ نفر به بهره برداری رسید که از ظرفیت های بالای اشتغال در این بخش مردمی حکایت دارد.





منبع:

1400/06/19
13:40:44
0.0 / 5
513
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری