وعده ای كه دوباره تمدید شد
تعویق افتتاح منطقه دو آزادراه تهران-شمال تا ۱۴۰۲
با عنایت به اظهارات وزیر راه و شهرسازی و رئیس بنیاد مستضعفان، باند رفت منطقه دو آزادراه تهران-شمال تا آخر سال آینده به بهره برداری می رسد که به مدلول تاخیر چند باره در افتتاح این بخش از آزادراه تهران-شمال تا سال ۱۴۰۲ است.
به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، منطقه دو آزادراه تهران –شمال از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و بعد از بهره برداری از منطقه یک این محور آزادراهی توسط حسن روحانی، رئیس جمهور وقت، کلید خورد و در آن زمان حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و افتتاح آن پیشبینی شد. اما برآوردها بزودی تغییر نمود و افزایش نرخ ارز و گران شدن مصالح مورد نیاز راهسازی، هزینه ساخت منطقه دو آزادراه تهران-شمال را دو چندان کرد.
خیراله خادمی –مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- در اینباره به ایسنا اظهار داشته بود: یکی از اشکالات اساسی در توسعه و پیشرفت فیزیکی این محور آزادراهی افزایش حدود دو برابری هزینه های ساخت طی سال قبل بود؛ بگونه ای در تیر ماه سال قبل حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای ساخت و بهره برداری باند غربی آن پیشبینی شد اما هم اکنون هزینه آن طی سال قبل و ناشی از تورم به بیشتر از ۳۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
وی اضافه کرد: با عنایت به میزان پیشرفت فیزیکی این آزادراه و با عنایت به این که بیشتر از ۹۵ درصد تونل های آن آماده شده است و تونل البرز هم که برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بوده و طولی حدود ۶.۵ کیلومتر دارد، آماده بهره برداری است، مقرر شد تا در اولین مرحله و تا اوایل تابستان سال جاری تونل البرز و دسترسی دو طرف آن که حدود دو کیلومتر است و در مرحله بعدی آن باند غربی منطقه دوم آزادراه تهران-شمال به بهره برداری برسد.
البته همین اتفاق با چند ماه تاخیر افتاد و در مرداد ماه سال جاری تونل البرز به طول ۶.۴ کیلومتر بعنوان بلندترین تونل کشور با دستور رئیس جمهوری و البته در راه رفت به بهره برداری رسید.
اما از آغاز سال جاری مسؤلان وزارت راه و شهرسازی بارها بر این نکته تاکید نمودند که تا آخر سال جاری بقیه باند رفت این منطقه از آزادراه تهران شمال هم که حدود ۱۴ کیلومتر است، افتتاح می گردد. در حالیکه اظهارات اخیر وزیر راه و شهرسازی رئیس بنیاد مستضعفان در ایام پایانی هفته گذشته گویای مساله دیگری است.
چرا که رستم قاسمی در بازدید اخیر خود از فرایند ساخت منطقه دو آزادراه تهران-شمال اعلام نمود که باند رفت آن تا آخر سال آینده به بهره برداری می رسد. وی هفته گذشته در اینباره اظهار داشت: امروز تصمیم گرفته شد مسیر رفت تهران به شمال در منطقه ۲ تا آخر سال آینده افتتاح شود و همینطور در ۶ کیلومتر باقی مانده مسیر برگشت تونل البرز، با تأمین مالی مناسب، کار با سرعت ادامه یابد. همینطور مقرر شد با حمایت های صورت گرفته ماهانه ۲.۵ تا ۳ درصد باند رفت در این راه پیشرفت داشته باشد و همزمان کار در باند دوم هم ادامه یابد.
وی همینطور درباره اعتبارات مالی مورد نیاز برای راه اندازی بخش های باقی مانده کار در قطعه دو اضافه کرد: بر مبنای گزارشات عرضه شده، تکمیل قطعه دوم نیازمند ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار است که ۳ هزار میلیارد تومان آن توسط دولت و ۳ هزار میلیارد تومان آن توسط بنیاد مستضعفان تأمین خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: همینطور در باند رفت هم سهم وزارت راه ۱۳۰۰ میلیارد تومان است که برنامه ریزی برای تأمین منابع مالی آن دیده شده است و تا امروز قطعه دوم با احتساب تونل، ۷۴ درصد در باند رفت و بدون تونل، ۶۳ درصد در این راه پیشرفت داشته که انشالله کار در راه رفت این قطعه تا آخر سال ۱۴۰۱ به اتمام می رسد.
در این شرایط و با عنایت به این که یکبار پارسال و یکبار امسال وعده ساخت و بهره برداری از منطقه دو آزادراه تهران-شمال به تعویق افتاده است، تاخیر چندباره در افتتاح این محور آزادراهی نشان داده است که مردم در ماه های آتی و ایام نوروز هم نمی توانند سفرهای خویش را به چالوس به صورت کامل تری از راه این آزادراه انجام دهند و برای عبور از منطقه دو آزادراه تهران-شمال باید تا نوروز سال ۱۴۰۲ منتظر باشند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب