مدیرعامل اسبق ایران ایر اعلام كرد

علل تاخیرهای طولانی و نقص های فنی مختلف در پروازها

علل تاخیرهای طولانی و نقص های فنی مختلف در پروازها

به گزارش ارتباط با مشتری مدیرعامل اسبق ایران ایر اعلام نمود که بالا بودن سن ناوگان، کاهش تعداد هواپیماهای فعال و آماده پرواز و تحریم های ظالمانه ضد ایران همچون دلایلی است که سبب تاخیرهای طولانی در پروازهای مسافری می شود اما حتی اگر همه هواپیماها زمین گیر شوند نباید اجازه انجام پرواز ناایمن را بدهیم.



داوود کشاورزیان در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: در زمینه تاخیر پروازهای مسافری باید اظهار داشت که هواپیما بعنوان یک مجموعه مکانیکال و الکتریکال احتیاج به تعمیرات دارد و مشکلات فنی آن بایستی برطرف شود تا بتواند پرواز کند البته هر قدر عمر هواپیما بیشتر می شود، میزان تعمیرات آن هم بیشتر است. اما امکان دارد بهترین تولیدات پیشرفته کشورهای مطرح هم احتیاج به تعمیرات داشته باشد.

علت تاخیرهای طولانی در پروازها

وی اضافه کرد: اگر تعداد هواپیماهای فعال هر ایرلاین و صنعت هوانوردی قابل قبول باشد، یک شرکت هواپیمایی می تواند هواپیمایی را بعنوان رزرو نگه دارد تا در زمان مناسب آنرا بعنوان هواپیمای سالم جایگزین هر هواپیمایی کند که با نقص فنی مواجه می شود و این جا به جایی هواپیما بدون این که مسافران متوجه شوند، قابل انجام است اما این مساله مستلزم این است که به ازای هر هواپیما از هر تایپ تعداد قابل قبولی در اختیار یک شرکت هواپیمایی باشد باشید اما اگر از یک تایپ و نوع هواپیما یک یا دو فروند باشد دیگر این روش مدیریتی معنا ندارد و یک مدیر ایرلاین نمی تواند یکی را رزرو نگه دارد.

با دست خالی نمی توان برنامه ریزی کرد

مدیرعامل اسبق ایران ایر با تکیه بر این که با دست خالی نمی گردد برنامه ریزی کرد اظهار داشت: در شرایطی که صنعت هوانوردی ما با مشکلاتی مانند بالا بودن سن ناوگان و کم بودن تعداد هواپیما از هر تایپ مواجه می باشد، نمی توان برنامه ریزی کرد و چاره ای نیست جز این که مسافران منتظر بمانند تا اشکال و نقص فنی یک هواپیما برطرف شود تا هواپیما اجازه پرواز دریافت کند.

تحریم ها و قیمت گذاری بلیت هواپیما دو مشکل صنعت هوانوردی

کشاورزیان در پاسخ به سوالی درباره این که با وضعیت موجود، چه کاری باید در صنعت هوانوردی صورت گیرد تا به حل این مشکلات و پیشگیری از بروز برخی حوادث کوچک و بزرگ احتمالی امیدوار باشیم؟ اظهار نمود: حقیقت این است که با توجه نا مشخص بودن سرنوشت برجام باید چنین تحلیل و نتیجه گیری را در شرایط کنونی انجام داد و در همین شرایط تحریمی هم مشاهده می کنید که ایرلاین ها، هواپیماهای گوناگونی با هزار ترفند می خرند و وارد می کنند، چون که این طور نیست که کاملا دست آنها بسته باشد به هیچ وجه نتوانند هواپیمایی بخرند. اما اشکال این است که علاوه بر تحریم های ظالمانه خارجی، فشار مضاعفی روی ایرلاین ها می آوریم و به آنها اجازه نمی دهیم قیمت گذاری بلیت هواپیما را خودشان انجام دهند.

وی افزود: با وضع موجود از نظر قیمت بلیت هواپیما حدودا میتوان اظهار داشت که هواپیماهای خیلی قدیمی صرفه اقتصادی دارند و ایرلاین ها در این شرایط باید هواپیمای ۲۵ تا بیشتر از ۳۰ ساله بخرند و اگر بخواهد هواپیمای جوان تر بیاورند، به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد. چون که به نظر من هواپیمایی که عمر آن به سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ هم برگردد، هزینه یک ساعت پرواز آن، بالای ۵۰ دلار است که البته تفاوت چندانی با هواپیمای جوان تر و حتی نو ندارد اما با این قیمت های پایین بلیت هواپیما و نرخ های تعیین شده، نمی توان از ایرلاین ها انتظار نوسازی ناوگان داشت.

مدیرعامل اسبق ایران ایر اظهار داشت: هم اکنون خرید یک موتور اورهال شده برای هواپیما نو یا دست دوم هزینه بالایی دارد و با این قیمت ها در پروازهای داخلی تنها هواپیمای MD و بوئینگ کلاسیک می صرفد که عمر آن به پیش از سال ۲۰۰۰ میلادی بر می گردد.

برداشته شدن تحریم ها، شرط لازم نوسازی ناوگان

کشاورزیان برداشته شدن تحریم ها را لازمه بهبود وضعیت صنعت هوانوردی دانست و اظهار داشت: اگر این اتفاق رخ ندهد کار برای نوسازی ناوگان و خرید هواپیما و حتی خرید و تعمیر قطعاتی مانند موتور هواپیما خیلی سخت می شود. در زمینه موتور وابسته به خارج هستیم و گرچه هم اکنون بعضی از موتورها برای تعمیر در داخل اجازه و مجوز دارند اما خیلی از موتورها باید در کشورهای دیگر تعمیر شود و با عنایت به نقش و سهم تولیدکنندگان آمریکایی در این حوزه، کار برای تعمیر موتور هواپیما در کشورهای دیگر هم سخت می شود چون که آمریکایی ها در تولید موتور هواپیما حضور و سهم پررنگی دارند و اجازه نمی دهند.

وی اعلام نمود: اما با فرض برداشته شدن تحریم ها، اگر دولت بخواهد این وضعیت اصلاح گردد باید دست از قیمت گذاری بلیت هواپیما بردارد و با باز گذاشتن دست ایرلاین ها در این حوزه به آنها اجازه دهد هواپیما ۱۰ ساله و حتی با سن پایین تر خریداری کنند. البته در این میان ایرلاین ها می توانند هواپیمای ۲۰ ساله و حتی بالاتر را هم خریداری کنند تا مردم بتوانند اقتصادی تر پرواز کرده و حتی حق انتخاب داشته باشند.

حوادث کوچک، زنگ خطری برای سوانح بزرگ هوایی

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر خاطرنشان کرد: حوادث کوچکی که در پروازهای مسافری رخ می دهد زنگ خطر و هشداری است که اگر مسؤلان سازمان هواپیمایی آنرا جدی بگیرند، میتوان از بروز آن جلوگیری کرد اما اگر آنرا جدی نگیریم، می تواند منجر به بروز حادثه ای بزرگ تر شود. ازاین رو اگر سازمان هواپیمایی بعنوان نهاد حاکیمتی و ناظر سخت گیری های خویش را بیشتر و بیشتر کند و ایمنی را مد نظر قرار دهد، در بدترین حالت امکان دارد روزی همه هواپیماهای ما زمین گیر شود اما به هیچ وجه سانحه ای مانند سقوط هواپیما رخ نخواهد داد. ازاین رو هیچ کسی نمی تواند بگوید چون تحریم هستیم پروازهای ناایمن انجام می دهیم و کسی حق ندارد هواپیمایی که مشکل فنی دارد را به پرواز دربیاورد.

کشاورزیان اظهار داشت: امکان دارد تاخیرهای زیادی در پروازهای مختلف رخ دهد و مسافران مجبور باشند، ساعت ها منتظر بمانند اما تحریم ها به هیچ وجه بهانه ای به جهت اینکه هواپیما را ناایمن به پرواز دربیاورید نیست، ولو این که همه هواپیماهای کشور زمین گیر شود. اگر سازمان هواپیمایی بر رعایت پروتکل ها اصرار داشته باشد، هیچ هواپیمایی سقوط نخواهد کرد.




1401/03/17
11:51:29
0.0 / 5
411
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , شركت , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری