رئیس انجمن شركت های هواپیمایی مدعی شد

قیمت بلیط هواپیما کمتر از یک پرس چلوکباب با مخلفات است!


قیمت بلیط هواپیما کمتر از یک پرس چلوکباب با مخلفات است!

به گزارش ارتباط با مشتری رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام نمود که در حال حاضر قیمت بلیط هواپیما از قیمت یک پرس چلوکباب با مخلفات پایین تر است و شرکتهای هواپیمایی هزینه های گزافی برای یک پرواز باید پرداخت کنند که اغلب این هزینه ها به نرخ دلار محاسبه می شود اما قیمت بلیط هواپیما ریالی است.


به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، عبدالرضا موسوی در نشست خبری امروز اظهار نمود: برخی انجمن ها بدون هیچ اطلاع و تخصصی در صنعت هوانوردی اظهار نظر می کنند و متاسفانه بعضی از دستگاه ها بر مبنای همین اظهار نظرها تصمیم گیری می کنند اما باید بدانیم که قیمت یک چلوکباب با نوشابه و دسر و مخلفات زیر یک میلیون نیست و بیشتر از قیمت بلیط هواپیماست.
وی اضافه کرد: شرکتهای هواپیمایی دنبال عرضه خدمات خوب هستند نه ثروت اندوزی، اما باید بگوییم به علل و مشکلات مختلف همچون مسائل مالی و اقتصادی از مجموع ۳۳۳ فروند از هواپیماهای مسافری، حدود نیمی از آنها غیر فعال و زمین گیر هستند.
وی ضمن اشاره به اینکه تراز شرکتهای هواپیمایی منفی است و ایرلاین ها زیان ده هستند افزود: بلیط هواپیما در بازار سیاه قیمت های متفاوتی پیدا کرده و آدمهای مختلفی در این حوزه تماس می گیرند و دنبال بلیط هواپیما هستند. اما باید اظهار داشت که همیشه و در محاسبه قیمت بلیط هواپیما نرخ پایین تری از ارز آزاد راه محاسبه کردیم تا مردم کمتر فشار را تحمل کنند بعنوان مثال پارسال نرخ ارز ۲۲ هزار تومانی برای بلیط هواپیما در نظر گرفته بودیم و مبنای محاسبه قیمت بلیط هواپیما در آخرین نرخ نامه مصوبه ۲۵ هزار تومان است.
موسوی افزود: ۶۰ درصد از هزینه شرکتهای هواپیمایی ارزی است که میتوان به خرید قطعات، آموزش نیروها، نشریات و غیره اشاره نمود بعنوان مثال روغن، لاستیک هواپیما و حتی موکت کف هواپیما و روکش صندلی ها از خارج تأمین می شود چون که باید دارای استانداردهای خاصی باشد. همینطور بیمه مسافران، بیمه های بین المللی است که با نرخ ارز آنرا پرداخت می نماییم و با توجه به این حجم از هزینه های ارزی نرخ بلیت هواپیما به صورت ریالی دریافت می شود. یکی دیگر از مسائلی که در پروازهای داخلی هزینه های ما را شامل می شود هزینه های فرودگاهی و هندلینگ، پارکینگ هواپیما و نشست و برخاست است که با نرخ ارز محاسبه شده و شرکت فرودگاه ها آنرا از ما دریافت می کنند. همینطور حدود ۱۱ درصد قیمت بلیت هواپیما عوارضی است که دستگاههای مختلف از شرکتهای هواپیمایی دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه هزینه های فرودگاهی طی ۱۰ سال قبل ۷۰ برابر افزوده شده است، اظهار داشت: بعنوان مثال در سال ۱۳۹۴ هزینه یک نشست و برخاست هواپیما MD در فرودگاه های اهواز، مشهد و مهرآباد به ترتیب ۴۳۲ هزار تومان، ۶۷۲ هزار تومان و ۶۷۴ هزار تومان بوده است که پارسال به چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. این هزینه ها سبب شده که نه تنها ایرلاین ها سهمی از فروش بلیت هواپیما ندارند بلکه به سبب زیان انباشته و بدهی های زیاد به دستگاههای مختلف مانند شرکت فرودگاه ها، سازمان هواپیمایی، شرکت نفت و غیره تراز منفی دارند.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهار نمود: اگر بخواهیم یک موتور هواپیمای ایرباس ۳۳۰ را تعمیر نماییم پنج میلیون دلار هزینه بر می دارد که با آن می شود دو سال و حدود ۴۰۰۰ نشست و برخاست انجام داد. با احتساب هزینه های تعمیر موتور دوم هواپیما هزینه هر ساعت پرواز برای یک لگ پروازی ۵۰۰۰ دلار است که به بیشتر از ۱۶۰ میلیون تومان می رسد. در حالیکه اگر یک هواپیما با ظرفیت کامل در راه تهران – اهواز پرواز کند در نهایت ۱۳۰ میلیون تومان نصیب ایرلاین می شود.
موسوی خاطرنشان کرد: می دانیم که قیمت بلیت هواپیما از توان خرید مردم خارج است اما با این قیمت ها ایرلاین ها هم زیان ده شده اند اما اگر نوسازی هم اتفاق بیفتد و ناوگان جدیدی به صنعت هوانوردی اضافه شود هزینه های هر پرواز تا سه برابر افزایش می یابد.
چارترکننده ها معضل اصلی صنعت هوانوردی هستند
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام نمود: یکی از معضلات اصلی صنعت چارترکننده ها هستند چون که در دنیا چیزی به نام چارتر به غیر از موارد خاص وجود ندارد اما هم اکنون یک آژانس هواپیمایی به ایرلاین پیشنهاد می دهد که با سپرده گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی بلیت های پروازش را به او به صورت چارتری بفروشد. البته در این حوزه ایرلاین ها هم مقصر هستند اما ما معتقدیم چارتر بلیت هواپیما باید محدود شود چون که هم اکنون بیشتر از ۵۰ درصد بلیت های هواپیما به صورت چارتری عرضه می شود که همین مسئله سبب شده بازار سیاهی در فروش بلیت هواپیما اتفاق می افتد.
وی افزود: هم اکنون سیستم های فروش بلیت هواپیما به صورت اینترنتی وجود دارد و شرکتهای هواپیمایی می توانند بلیت هواپیما را با استفاده از سامانه های داخلی طراحی شده عرضه کنند و همین مسئله سبب می شود که دست واسطه ها از بازار بلیت هواپیما کوتاه شود.
اعتراض به لغو فروش ارزی بلیت هواپیما
موسوی اعلام نمود: لغو شدن فروش ارزی بلیت هواپیما به اتباع خارجی جزو عجایب بود چون که هم اکنون بلیت پروازهای داخلی در آژانس های هواپیمایی که در عراق دفتر دارند از ۸۴ تا ۱۰۰ دلار فروخته می شود در حالیکه حدود ۳۰ دلار آنرا به ایرلاین ها بر می گردانند و بقیه آن در جیب واسطه ها می رود.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: از طرفی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با فروش ارزی بلیت هواپیما به اتباع خارجی به اتباع خارجی مخالفت کرد و همین مسئله سبب لغو این تصمیم شد در حالیکه قیمت هر اتاق برای یک شب در هتل ها طی یکسال گذشته ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است بعنوان مثال قیمت یک اتاق در هتلی ۴ یا ۵ ستاره پارسال حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان بود در حالیکه سال جاری به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. از طرفی اگر یک مسافر خارجی با پاسپورت وارد هتلی شود به نرخی ارزی با آن حساب می کنند اما تنها برای بلیت هواپیما و فروش آن به نرخ ارزی آن هم جنجال و مخالفت می کنند.
حقوق خلبان و خدمه پروازی چقدر است؟
موسوی درباره وضعیت حقوق خلبانان و خدمه پروازی اظهار نمود: یکی دیگر از هزینه هایی که برای ایرلاین ها وجود دارد هزینه حقوق و دستمزد است که امسال ۵۷ درصد افزوده شده و الان یک خلبان حدود ۲۳۰۰ دلار و میهمانداران حدود ۵۰۰ دلار حقوق دریافت می کنند که البته این حقوق نسبت به دریافتی هایی که در کشورهای دیگر وجود دارد، پایین است.
وی اظهار داشت: همین مسئله سبب شده تا میهمانداران و خلبانان از ایران به کشورهای دیگر مهاجرت کنند چون که آنجا حقوق های بسیار بیشتری می گیرد و البته به خدمه پروازی نیاز دارند. اگر شیوع ویروس کرونا نبود هم اکنون ایران از خدمه پروازی و خلبانان خالی شده بود چون که کشورهایی مانند هندوستان درحال توسعه ناوگان هوایی خود بودند و به شدت به خدمه پروازی نیاز داشتند.




منبع:

1401/05/04
21:58:38
0.0 / 5
726
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , اقتصاد , بازار
این مطلب ارتباط با مشتری را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری
مشتریان وفادار، سرمایه بی‌انتهای شما