سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان تشریح كرد؛

پاسخ به ابهامات دهک بندی


پاسخ به ابهامات دهک بندی

ارتباط با مشتری: سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آخرین آمار از وضعیت یارانه نقدی، مشمولان جدید و تازه ترین سازوکارهای دهک بندی درآمدی خانوار را اعلام نمود.


به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ارائه توضیحاتی پیرامون عملکرد این پایگاه بعد از تصمیمات یارانه ای هیئت دولت در اردیبهشت ماه و حواشی در رابطه با آن پرداخت و آخرین آمار از وضعیت یارانه نقدی، مشمولان جدید و تازه ترین سازوکارهای دهک بندی درآمدی خانوار را اعلام نمود. سید مجتبی زری باف، در اینباره اظهار داشت: متخصصان پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان که غالباً از نخبگان دانشگاهی و فناور کشور هستند تمرکز خودرا بر گسترش و ارتقای مهم ترین ابزار حکمرانی مدرن داده محور قرار دادند. وی ادامه داد: جلسات و مکاتبات گوناگون نظارتی، پاسخگویی به اعتراضات، تعاملات گسترده بین دستگاهی بمنظور هماهنگی اجرای تکالیف قانونی و مشاهده مداوم برخی گزارشات و تحلیل های رسانه ای ناآگاهانه و بعضاً غیرعلمی و غیر دقیق، هیچکدام مانع حرکت متخصصان پایگاه رفاه ایرانیان، برای پیشگامی در عرصه ای که بدان پا گذاشته اند نشد و این روند هم چنان ادامه دارد. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه پایگاه رفاه ایرانیان با تلاش باارزش چندین ساله مدیران و متخصصان اقتصادی و فناور کشور به وجود آمده است و وظیفه اش تحلیل اطلاعات اقتصادی و رفاهی خانوارهای کشور جهت وسع سنجی و تمکن سنجی است اظهار داشت: وسع سنجی ابزار حکمرانی مدرن است تا بتوان سیاست های حمایتی و رفاهی کشور را هدفمند به سمت اقشار مورد نظر هدایت کرد. زری باف اضافه کرد: علاوه بر آن، اطلاعات موجود در پایگاه رفاه ایرانیان می تواند به عنوان ابزار حکمرانی مدرن در سفارش های سیاستی، شفاف سازی وضعیت اقتصادی و رفاهی کشور، بررسی اثرات اقدامات پیشین و پیش بینی و تحلیل اثرات احتمالی سیاستگذاری های آتی مورد استفاده قرار گیرد. ارائه پیشنهاد تغییر مبنا از «دهک بندی» به «صدک بندی به دولت» وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ارتباط پایگاه رفاه ایرانیان با پرداخت یارانه های نقدی اظهار داشت: پیرو مصوبه مجلس شورای اسلامی در بند ب تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، هیئت دولت و ستاد تنظیم بازار در تفسیر "اقشار و دهک های پردرآمد" مندرج در این تبصره تصمیم گرفت تا ماهیانه به خانوارهای دهک های یک تا سه، به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان، دهک های چهار تا ۹ به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان پرداخت و دهک ۱۰ را حذف کند. وی با اشاره به اینکه وظیفه شناسایی به عهده پایگاه رفاه ایرانیان است تا برمبنای وسع سنجی خود این دهک ها را معرفی نماید اظهار داشت: لازم به تاکید است در این سیاست پایگاه رفاه ایرانیان فقط مجری شناسایی دهک ها بوده است. بطور همزمان پیشنهادات کارشناسی و مبتنی بر داده بمنظور تدقیق انتخاب گروههای هدف از طرف این پایگاه به هیئت دولت ارائه شده است که بطور کلی می توان آنرا در تغییر مبنا از «دهک بندی» به «صدک بندی به دولت» خلاصه کرد. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: البته تا کنون این پیشنهاد مبنای تصمیم گیری قرار نگرفته است. حدود ۹۰ درصد جمعیت کشور مشمول یارانه نقدی هستند زری باف در بخش نخست سخنانش، آخرین آمار از وضعیت یارانه نقدی در کشور را اعلام و اظهار داشت: برمبنای آخرین وضعیت محاسبه مشمولین یارانه در مردادماه ۱۴۰۱ توسط پایگاه رفاه ایرانیان، از بین حدود ۸۶ میلیون نفر جمعیت کل کشور، حدود ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار معادل ۷۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به عنوان مشمول به سازمان هدفمندسازی یارانه ها معرفی شده اند (معادل ۸۹٫۹ درصد جمعیت کشور). وی ادامه داد: از این میزان حدود ۸۰۰ هزار خانوار مشمول یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار مشمول یارانه ۳۰۰ هزار تومانی هستند. از بین ۷ میلیون جامانده که شامل انصرافی های قدیم، محذوفین قدیم و افرادی است که به هر علتی در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی دریافت نمی کردند، تعداد کل ثبت نامی های جدید (پس از اردیبهشت ۱۴۰۱) حدود دومیلیون و ۷۰۰ هزار نفر هستند که حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از این افراد در جمع مشمولین فعلی حاضر هستند. هم چنین از بین محذوفین جدید یارانه در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مبادرت به ثبت اعتراض کردند که در وسع سنجی تیر ماه یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در جمع مشمولین تیرماه یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه ها معرفی گشتند. تکلیف جاماندگان و ثبت نامی های جدید یارانه سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ی تکلیف جاماندگان و ثبت نامی های جدید یارانه اظهار داشت: برخی افراد جامانده به دلیلهای مختلف هنوز امکان ثبت نام پیدا نکرده اند. ثبت نام افراد جامانده و انصرافی های قبل، توسط سازمان هدفمندسازی یارانه ها و بوسیله درگاه my.gov.ir صورت می پذیرد. بعد از ثبت نام، اطلاعات خانوارهای ثبت نامی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه ها برای پایگاه رفاه ایرانیان ارسال شده و در نخستین دور بعدی واریز یارانه، مورد وسع سنجی فوری قرار گرفته و در صورت حضور در دهک های ۱ تا ۹، سرپرستان خانوارهای مشمول برای واریز یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه ها معرفی می گردند. زری باف درباره ی خانوارهایی که اخیراً مشمول شده و معوقات خودرا دریافت نکرده اند و همین طور درباره ی تکلیف رفع مسدودی یارانه ها اظهار داشت: تمامی امور اجرائی مربوط به واریز یارانه ها، ازجمله پرداخت معوقات مشمولین، تعیین تکلیف مبالغ مسدودی در حساب سرپرست خانوار، رفع اشکال واریز مبالغ کمتر از تعداد اعضای خانوار و … توسط سازمان هدفمندسازی یارانه ها صورت می پذیرد. وی در پاسخ به پرسشی با این مضمون که «برخی افراد تحت پوشش بنیاد شهید، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و … به علت دهک بندی پایگاه رفاه ایرانیان از خدماتی که از این نهادها دریافت می کرده اند حذف شده اند و پس از مراجعه به این نهادها، به وزارت رفاه و پایگاه رفاه ایرانیان ارجاع شده اند تا برای بهره مندی مجدد از خدمات، دهک خودرا تغییر دهند. ماجرا چه بوده است؟» اظهار داشت: پایگاه رفاه ایرانیان در هیچکدام از تصمیمات نهادهای مذکور در خصوص حذف ارائه خدمات به تعدادی از افراد تحت پوشش این نهادها، نه در لایه کارشناسی و نه در لایه اجرائی طرف همکاری و مشورت نبوده است. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: وسع (دهک) افراد به عنوان اطلاعات تولیدی پایگاه رفاه ایرانیان فقط در صورت درخواست در اختیار همه دستگاه های اجرائی علاقمند قرار خواهد گرفت و دستگاهها تماماً با اختیار و مسئولیت خود می توانند از این اطلاعات استفاده نمایند. به عبارت دیگر، ضمن دفاع از منطق وسع سنجی، تعیین محدوده اقشار دریافت کننده حمایت و اقشار حذف شده، با مشورت پایگاه رفاه نبوده و تصمیم مستقل و مختارانه دستگاه هایی شامل بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بهزیستی و … بوده است. زری باف با اشاره به اینکه متأسفانه در موارد معدودی مشاهده شده است که برخی دستگاه های اجرائی از دهک اعلامی به عنوان جایگزین تمامی فرایندهای شناسایی و خدمت رسانی خود بهره برده اند و پاسخگویی به متقاضیان خودرا به بهانه دهک بندی به پایگاه رفاه ایرانیان ارجاع داده اند تاکید کرد: بدیهی است دهک افراد بصورت دستی قابل تغییر نیست؛ فلذا ارجاع معدود برخی متقاضیان این نهادها که اکثراً از اقشار خاص و نیازمند حمایت جامعه هستند به یک نهاد دیگر که از اساس از تصمیمات نهاد متولی ناآگاه است اقدام صحیحی به نظر نمی رسد. وی در بخش دوم سخنانش به سوالاتی درباره ی روند جمع آوری اطلاعات در پایگاه رفاه ایرانیان پاسخ داد و درباره ی این که چه اطلاعاتی در پایگاه رفاه ایرانیان مورد استفاده قرار می گیرد؟ اظهار داشت: پایگاه رفاه ایرانیان هم اکنون از حدود ۶۰ پایگاه داده کلان کشور بهره می گیرد. اطلاعات ساختار خانوار، خودرو، تراکنش های بانکی، شرایط اجتماعی، حقوق، بورس، بیماران خاص و معلولین، مجوزهای صنفی، سفرهای خارجی، تسهیلات و سود بانکی و … ازجمله برخی اطلاعات مستخرج از پایگاه داده های کشور موجود در پایگاه رفاه ایرانیان است. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ی این که آیا از همه این اطلاعات در آزمون وسع استفاده می شود؟ اظهار داشت: آزمون وسع تاریخچه تخصصی طولانی و پیچیده ای در پایگاه رفاه ایرانیان دارد و به عواملی چون تحلیل تئوریک اقتصادی، کیفیت و اشراف داده های ورودی، شهود مستخرج از داده ها و موارد تخصصی گوناگون دیگر وابسته است. برخی اطلاعات پایگاه رفاه هم چون ساختار و بعد خانوار، ارزش خودروی خانوار، خرید کارت خانوار، وضعیت سرپرستی خانوار، وضعیت اشتغال اعضای خانوار، حقوق و دستمزد اعضای خانوار، سود بانکی، عضویت افراد معلول و یا دارای بیماری خاص در خانوار و … با اثرات مختلف متأثر از اهمیت، کیفیت و بازه زمانی اطلاعات، در آزمون وسع مورد استفاده قرار گرفته است. زری باف افزود: برخی موارد دیگر همچون تسهیلات دریافتی خانوار، سفرهای خارجی خانوار، مجوزات صنفی و … خارج از آزمون وسع و بمنظور ارزیابی نتایج وسع سنجی مورد بهره برداری قرار می گیرند. وی درباره ی این که متولی تولید داده های موجود در پایگاه رفاه ایرانیان چه نهادی است؟ اظهار داشت: هر کدام از داده های موجود در پایگاه رفاه ایرانیان متولی جداگانه ای دارد و پایگاه رفاه هیچ اطلاعاتی را تولید نکرده و فقط بهره بردار اطلاعات ثبت شده در دستگاه های مختلف است. به عنوان مثال اطلاعات ساختار و بعد خانوار توسط سازمان هدفمندسازی یارانه ها، خودرو و سفرهای خارجی توسط فراجا، تراکنش های بانکی توسط بانک مرکزی، حقوق و بیمه توسط صندوق ها و خزانه و … تولید شده و در اختیار پایگاه رفاه ایرانیان قرار می گیرد. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: البته بطور قطع پایگاه رفاه در تعامل مستمر با دستگاه های مولد و متولی داده ارتقای کیفیت و بروزرسانی داده های ورودی را پیگیری می کند. نحوه و روند دهک بندی درآمدی خانوار زری باف در توضیح نحوه و روند دهک بندی درآمدی خانوار و در پاسخ به این که آیا دهک ۱۰ به مفهوم افراد مرفه کشور است؟ اظهار داشت: توجه به مفهوم "دهک" خیلی مهم است. از نظر آماری دهک به مفهوم یک دهم جمعیت کل کشور است و دهک درآمدی بیش از آنکه یک مفهوم مطلق اقتصادی باشد، یک مفهوم نسبی و جمعیتی است. یعنی دهک ۱۰ لزوماً به مفهوم قشر مرفه کشور نیست، دهک ۱۰ معادل ۱۰ درصد جمعیتی کشور است که در مجموع و بعد از ترکیب آیتم های وسع سنجی به نسبت مابقی جمعیت کشور بالاتر قرار می گیرند. وی افزود: توزیع وضعیت رفاهی در دهک ۱۰ یکنواخت نیست و تفاوت وضعیت رفاهی در داخل این دهک نیز وجود دارد. هم چنین پایین ترین سطح دهک ۱۰ (مثلاً صدک (۹۱) تفاوت وضعیت رفاهی قابل توجهی با افراد حاضر در دهک ۹ (مثلاً صدک ۸۸) ندارد. نکته بسیار مهم این است که دهک ۱۰ از نظر جمعیتی همیشه ثابت است. یعنی اگر جعیت ایران ۸۵ میلیون نفر باشد جمعیت دهک ۱۰ همیشه ۸٫۵ میلیون نفر است (تقریباً معادل جمعیت شب شهر تهران). بدین سبب اگر بنا باشد در هر مرحله از وسع سنجی افرادی از دهک ۱۰ بیرون بروند و به دهک های پایین تر بروند دقیقاً معادل تعداد همان افراد از دهک های پایین تر به دهک ۱۰ اضافه می شوند. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد: فلذا اگر بنا باشد به شکل دقیق به فلسفه دهک بندی عمل شود در هر بار بررسی اعتراضات اگر افراد جدیدی مشمول دریافت یارانه شوند به همان میزان باید مشمولین قبلی یارانه حذف شوند و این یعنی افراد جدیدی به قرار گرفتن در دهک ۱۰ اعتراض خواهند داشت. زری باف در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص این که چگونه افرادی که قبلاً یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می گرفتند، حالا یارانه ۳۰۰ هزار تومانی می گیرند؟ اظهار داشت: همانطور که در سؤال قبل شرح داده شد مفهوم دهک بندی به جمعیت ثابت هر دهک دلالت دارد. بدین سبب اگر در هر مرحله از وسع سنجی افرادی از دهک های بالاتر از سه به زیر آن بیایند ناگزیر افرادی از دهک های یک تا سه به دهک های بالاتر رفته اند. وی درباره ی چگونگی دهک بندی از طرف پایگاه رفاه ایرانیان و معیارهایی که برای افراد دارد اظهار داشت: دهک بندی عبارت دقیقی برای وظیفه پایگاه رفاه ایرانیان نیست، بلکه عبارت دقیق، وسع سنجی است. بعد از اجرای پروسه وسع سنجی می توان نتیجه آنرا در قالب دهک، صدک، هزارک و یا هر ظرف جمعیتی دیگری مورد بهره برداری قرار داد. به عبارتی پایگاه رفاه ایرانیان خانوارهای کشور را برمبنای ترکیب آیتم های رفاهی رتبه بندی می کند. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: معیار این روش رتبه بندی یا همان چیزی که از آن به اصطلاح به عنوان فرمول آزمون وسع یاد می شود، یک مکانیزم پیچیده است. ده ها آیتم رفاهی و زمانی در این مکانیزم مؤثر است. در طول سال ها، پژوهش های مختلفی با استفاده از دانش داده، اقتصاد سنجی و هوش مصنوعی برای طراحی این مکانیزم صورت پذیرفته است و انباشت آنها امروز مورد بهره برداری قرار می گیرد. زری باف ضمن اشاره به این که این روند پژوهشی اکنون نیز با قدرت درحال ارتقاء و پیگیری است اظهار داشت: بدین سبب این مکانیزم تک معیاره یا چند معیاره نیست که به عنوان مثال بتوان گفت افرادی که خودروی بالای فلان میلیون تومان یا گردش حساب بالای بهمان میلیون تومان دارند حذف شده اند. ممکنست فردی خودرو نداشته باشد، اما ده ها میلیارد تومان در بورس دارایی داشته باشد و امثالهم. هم چنین این سازوکار یک فرمول ساده ریاضی هم نیست که بتوان با جمع چند عدد معیار، وسع افراد را استخراج کرد. وی افزود: به عنوان مثال آیا خرید کارتی یک خانوار، با مجموع واریزهای بانکی، با مجموع ارزش خودرویشان، با تعداد افراد حاضر در سن کار خانوار، با حضور یا عدم حضور معلول و بیمار خاص در خانوار و … از جنس اعداد هم جنس است که بتوان آنها را با یکدیگر جمع کرد؟ بدیهی است که این متغیرها از یک جنس نبوده و قابل جمع بندی نیستند و برای طراحی یک شاخص واقع نما باید بتوان همه متغیرها را همزمان در نظر گرفت که این امر مکانیزم وسع سنجی را تبدیل به یک پروسه پیچیده و کاملاً فنی کرده است که شاید بیان آن برای عموم دشوار باشد. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ی برخی اظهارات در خصوص عدم بروزرسانی چندساله اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان اظهار داشت: تمام اطلاعات موجود در وسع سنجی اخیر به روزترین اطلاعاتی است که نهادهای مولد و متولی داده در اختیار پایگاه رفاه ایرانیان قرار داده اند. به عنوان مثال داده های بانکی افراد طبق روال بانک مرکزی بصورت تجمیعی هر ۶ ماه یک دفعه در اختیار پایگاه رفاه ایرانیان قرار می گیرد. زری باف اضافه کرد: این اطلاعات حاوی ترکیب مختلفی از داده هاست؛ داده های واریز، برداشت و مانده حساب بانکی از تجمیع داده های اظهاری بانکها محاسبه می شوند که بررسی ها نشان داده است کیفیت این داده ها به علت اتکا به خوداظهاری بانکها عالی نیست، فلذا در آزمون وسع از اهمیت پایینی برخوردار می باشند. اما برخی دیگر از داده ها مانند دیتای شبکه شاپرک از دقت قابل قبولی برخوردار می باشند. وی با اشاره به اینکه داده های خودرو یکی از دقیق ترین داده های موجود در کشور است و فقط کوتاهی در فک پلاک و یا اعلام خودروی سرقتی و سوءاستفاده های معدود منجر به خطا در داده می شود اظهار داشت: این داده نیز آخرین بار در خرداد ماه ۱۴۰۱ در پایگاه رفاه ایرانیان تجمیع شده است و در شهریور ماه نسخه جدید آن تجمیع خواهد شد. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: با وجود آنکه پایگاه رفاه ایرانیان مکلف است در بازه های زمانی شش ماهه نسبت به تجمیع اطلاعات و وسع سنجی مجدد مبادرت ورزد، اما اراده پایگاه بر همکاری و مشاورت با تمامی دستگاه های مولدِ داده بمنظور ارسال برخط و همزمان داده ها استوار است. علاوه بر این، اصول علمی وسع سنجی بمنظور اجتناب از تغییر رفتارهای راهبردی از تفصیل ترکیب داده ها نهی نموده و سازوکار وسع سنجی را محرمانه تلقی می کند. زری باف درباره ی این که آیا این حجم از اعتراض به مفهوم عدم دقت پایگاه رفاه ایرانیان نیست؟ چگونه می شود یک کارگر، دهک دهمی باشد؟ اظهار داشت: ابتدا باید تبیین کرد که لزوماً نمی توان از اعتراض، عدم دقت وسع سنجی را نتیجه گرفت. اعتراض، عنصر جدایی ناپذیر حذف شمولیت قسمتی از شهروندان از یک خدمت حمایتی است. همانطور که پیش تر تبیین شد حتی با بررسی و ترتیب اثر اعتراضات همیشه افراد ثابتی از یک حمایت باز خواهند ماند، فلذا اعتراض هیچ گاه تمام نمی گردد و فقط از افرادی به اشخاص دیگر منتقل می شود. وی افزود: بدین سبب با هر سازوکار وسع سنجی، اعتراض به «حذف» به قوت خود باقی است. به ویژه زمانی که آن حمایت در وضعیت معیشتی خانوار اثرگذار باشد. علی ای حال اعتراضات به حقی نیز وجود دارد که اکثراً ناظر بر عدم صحت برخی اطلاعات ورودی است. به عنوان مثال افرادی معتقدند که اطلاعات ساختار خانوارشان، اطلاعات خودرو، حقوق و … صحیح نیست. همانطور که پیش تر بیان شد مولد و متولی اطلاعات ورودی وسع سنجی دستگاه های اجرائی مربوطه هستند. اما در سامانه جدید حمایت (اعتراض) hemayat.mcls.gov.ir وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعدادی از این اطلاعات ورودی در معرض دید سرپرستان خانوار قرار گرفته است. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه برای سنجش دقت مکانیزم وسع سنجی پایگاه رفاه ایرانیان باید از آزمون های مختلف آماری بهره برد اظهار داشت: به عنوان مثال یکی از این آزمون ها یکنوایی وسع سنجی نهایی نسبت به آیتم های رفاهی داخل و خارج آزمون وسع است. به بیان ساده تر نتیجه نهایی وسع سنجی ترکیبی را اگر به عنوان مثال نسبت به تراکنش های کارتی خانوار (درون آزمون وسع) و یا تسهیلات دریافتی خانوار (خارج آزمون وسع) بسنجیم نمودار حاصله می بایست یکنوا (صعودی) باشد. این یعنی غالب خانوارهایی که در رده بالاتری قرار گرفته اند به نسبت خانوارهای پایین تر، خرید ماهیانه بیشتری دارند و یا تسهیلات بانکی بیشتری دریافت کرده اند. زری باف اضافه کرد: وسع سنجی پایگاه رفاه در قریب به اتفاق آیتم های رفاهی این شاخصه را داشته است. فلذا اگر یک کارگر دهک ۱۰ ای شد لزوماً به مفهوم خطای وسع سنجی پایگاه رفاه نیست. اولاً باید دید آیا همه آیتم های رفاهی آن کارگر نشان از محرومیت اوست و یا فقط ذهنیت ابتدایی این است که نباید هیچ کارگر دهک دهی وجود داشته باشد؟ ثانیاً باید دید آیا اطلاعات ثبتی آن کارگر که توسط سایر دستگاه های اجرائی تولید و ارائه می شود خطای فاحشی دارد یا خیر. نحوه اصلاح اطلاعات ثبتی اولیه خانوار وی درباره ی نحوه اصلاح اطلاعات ثبتی اولیه خانوار اظهار داشت: همانطور که قبل تر بیان شد متولی اطلاعات ورودی، دستگاه های اجرائی مولد آن هستند، به عنوان مثال اگر کسی خودرویی را قولنامه ای فروخته یا فک پلاک نکرده است باید با مراجعه به مراکز فک پلاک مسئله را حل کند. اطلاعات ساختار خانوار که یکی از پایه ای ترین اطلاعات وسع سنجی است در صورت نیاز به اصلاح (مواردی از قبیل ازدواج فرزندان، اشتغال فرزندان مجرد، فوت و موالید و حضانت و طلاق و امثالهم) طبق بخشنامه ستاد تنظیم بازار درحال حاضر توسط سازمان هدفمندسازی یارانه ها اصلاح می شود که بوسیله پلیس بعلاوه ۱۰ یا سامانه های اعلامی این سازمان صورت می پذیرد. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در هر صورت وزارت رفاه در سامانه جدید حمایت (اعتراض یارانه) hemayat.mcls.gov.ir امکانی را فراهم می آورد تا سرپرستان خانوار بتوانند با مراجعه به آن برخی آیتم های دخیل در وسع سنجی خودرا مشاهده کنند و در صورت اعتراض راهنمایی لازم برای اصلاح آن اطلاعات را دریافت نمایند. در مورد افرادی که اصطلاحاً کارپرداز هستند و تصور می کنند گردش حساب بالای ایشان سبب حذف یارانه شان شده است این امکان فراهم گشته است که در صورت تفکیک حساب شخصی و تجاری، در وسع سنجی های آتی سابقه اطلاعات گردش حساب آنها در نظر گرفته نشود. زری باف اضافه کرد: مضاف بر این که برخلاف تصور عموم گردش حساب (مجموع واریز و برداشت بانکی) از آیتم های کم اثر در ساز و کار وسع سنجی است. بگفته وی بعد از ثبت اعتراض و اقدام برای اصلاح اطلاعات ثبتی خانوار و همین طور ارجاع اطلاعات اصلاح شده از دستگاه های متولی به پایگاه رفاه ایرانیان، از اطلاعات جدید در وسع سنجی های آتی که در بازه های زمانی سه یا شش ماهه صورت می پذیرد بهره برده خواهد شد. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این که آیا بهتر نیست بجای این پروسه پیچیده وسع سنجی، چند معیار ساده مشخص برای شمول و یا حذف یارانه مشخص کرد؟ به عنوان مثال خودروی بالاتر از مبلغی خاص یا خرید کارت بالاتر از رقمی مشخص؟ اظهار داشت: اگر بخواهیم "دقت وسع سنجی" را فدای "کاهش اعتراض" نماییم حتما این پیشنهاد صحیح است. تعیین معیارهای اندک و ساده، برمبنای بیشتر پژوهش های نوین جهانی بااینکه شفاف هستند و اعتراضی در پی ندارند، اما دقت بسیار پایینی دارند. در این صورت ظاهراً ما برای حل اعتراض یک فرد که شاید به علت مجموعه ای از عواملی که پیش تر ذکر شد به حق نیز اعتراض داشته باشد، با کاهش عمومی دقت وسع سنجی، سبب پایمال شدن حق میلیونها فرد دیگر خواهیم شد و البته اعتراضی هم وجود نخواهد داشت و تصور می شود که همه چیز بر وفق مراد است. زری باف ضمن اشاره به انجام پژوهشی در یکی از کشورهای درحال توسعه برای اعطای یک خدمت حمایتی در زمینه زنان سرپرست خانوار اظهار داشت: هدف از این برنامه پشتیبانی از سه دهک پایینی جامعه بوده است. در تعیین جامعه هدف از روش های مختلفی استفاده شده است. به عنوان مثال در یک حالت ساده زنان مطلقه جوان، کم برخوردار تلقی شده و از آنها حمایت شده است. در حالت دوم با استفاده از یک روش آزمون وسع، افراد کم برخودار شناسایی شده و به آنها کمک شده است. مدل اول برمبنای گزاره شفاف پرداخت به زنان مطلقه جوان با مدل دوم که برمبنای ساز و کار ترکیبی وسع سنجی که پیچیده و غیر قابل توضیح و احیانا اعتراض برانگیز است قیاس شده است. وی ادامه داد: در پژوهش های پساطرح میزان هدفمندی و اثرگذاری حمایت محاسبه گردیده است. در حالت دوم از بین جمعیت هدف، درصدی بالایی از افراد حاضر در دهک اول مشمول حمایت شده اند و با طی یک روند نزولی هیچ فرد حاضر در دهک ۱۰ مشمول حمایت نشده است. در مقابل در روش شفاف اول حدودا درصد بهره مندی همه دهک ها از خدمت حمایتی برابر بوده است که طبیعتاً شکست اهداف حمایتی سیاست را متبلور می سازد. بدیهی است زیرساخت های فرهنگی اجتماعی در پذیرش تصمیمات پیچیده ای که عادلانه تر هستند نقش پررنگی ایفا می کنند اما این حقایق نشان داده است استفاده از معیارهای ساده همه فهم قابل پذیرش، بااینکه منجر به اعتراضات کمتری می شوند، اما ممکنست بسیار ناعادلانه باشند. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به این که فلذا اگر بنا باشد سیاست گذار مبنای سیاست های خودرا عدم اعتراض قرار دهد حتما سفارش می شود تا بدون در نظر گرفتن پروسه پیچیده، پویا و عادلانه وسع سنجی به اعلام معیارهای ساده تصمیم گیری اکتفا کند اظهار داشت: البته این امر نافی تلاش ویژه دستگاه های اجرائی مولد داده برای اصلاح خطاهای ثبتی اطلاعاتی نیست. همه اطلاعات خانوار در پایگاه رفاه ایرانیان موجود و به روز است زری باف درباره ی این که آیا همه اطلاعات در رابطه با وضعیت اقتصادی و رفاهی خانوار در پایگاه رفاه ایرانیان موجود و به روز است؟ اظهار داشت: بدیهی است داده های اقتصادی و رفاهی خانوارهای کشور، بی حد است. در خیلی از کشورها اشراف داده های ثبتی به مرحله تشخیص جزئی ترین فعالیتهای رفاهی و معیشتی رسیده است. اشراف اطلاعاتی در کشور ما نیز در حد قابل قبولی است که رو به گسترش است. البته بطور قطع داده های مهم اقتصادی ای وجود دارند که به دلایلی شامل عدم ثبت سیستمی داده ها توسط دستگاه متولی مولد داده و یا استنکاف دستگاهها از ارائه آن در پایگاه رفاه تجمیع نشده است. وی افزود: بطور قطع قبل از هر فرد یا نهاد دیگری پایگاه رفاه مصرانه و با استفاده از اختیارات گوناگون قانونی خود درحال مذاکره و یا مشاوره برای توسعه اشراف اطلاعاتی اقتصادی و رفاهی است. در زمینه بروزرسانی داده ها بعضاً به شکل دوره ای و بعضاً به شکل مستمر و برخط بروزرسانی داده ها صورت می پذیرد. گرچه در این عرصه نیز پایگاه رفاه در تعامل تنگاتنگ با شورای اجرائی دولت الکترونیک و کارگروه تعامل پذیری در تلاش است تا هم پایگاه هم سایر دستگاه های مولد داده را ملزم به ارائه و دریافت برخط و مستمر اطلاعات کند. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خاتمه ضمن قدردانی از همراهی مردم صبور و گران قدر این مرزوبوم و حمایت های مسئولان ذی ربط، اعلام نمود که پایگاه رفاه ایرانیان در تلاش است تا با اتخاذ رویکرد تحولی، زمینه های حکمرانی هوشمند، داده محور و عادلانه را به شکل چشم گیری ایجاد و گسترده کند. به همان اندازه که ناملایمات و مقاومت های پیش روی این مسیر مانع این حرکت نیست انتقادات و سفارش های کارشناسانه و دلسوزانه متخصصان امر سبب تسریع آن خواهد بود.

1401/06/11
12:15:24
0.0 / 5
581
تگهای خبر: اجتماعی , اشتغال , اقتصاد , بازار
این مطلب ارتباط با مشتری را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری
مشتریان وفادار، سرمایه بی‌انتهای شما