آمار تشکل های فعال کارگری و کارفرمایی در کشور


آمار تشکل های فعال کارگری و کارفرمایی در کشور

به گزارش ارتباط با مشتری، معاون وزیر کار از فعالیت حدود ۱۴ هزار تشکل کارگری و کارفرمایی در کشور اطلاع داد و اظهار داشت: از این تعداد ۱۱ هزار تشکل کارگری و ۲۷۰۰ تشکل کارفرمایی هستند.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، تشکل های کارگری و کارفرمایی بازوان توانمند وزارت کار هستند که تشکیل و توسعه آنها زمینه افزایش بهره وری، ارتقای کیفیت تولید و بهبود عملکرد واحدهای تولیدی را به دنبال دارد. این تشکل ها در پیگیری مطالبات شامل حقوق و دستمزد، بیمه، قراردادهای کار، حل مشکلات بنگاه ها و مطالبات کارفرمایان از دولت نقش بسزایی دارند.

سازمان های کارگری، تشکیلاتی هستند که با عضویت کارگران مشمول قانون کار به منظور حفظ و توسعه منافع صنفی آنها تاسیس می شود و در قالب مقررات ملی فعالیت می کند؛ انجمن صنفی کارگری، شوراهای اسلامی کار و نمایندگان کارگران همچون مصادیق آن به شمار می روند.

علی حسین رعیتی فرد - معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به فعالیت حدود ۱۴ هزار تشکل کارگری و کارفرمایی در کشور، می گوید: یکی از سیاست های اصلی معاونت روابط کار در دولت مردمی سیزدهم، سه جانبه گرایی جامعه کار و تولید کشور است و توسعه کمی و کیفی تشکل های کارگری و کارفرمایی جزو برنامه های اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی از فعالیت ۱۱ هزار تشکل کارگری و ۲۷۰۰ تشکل کارفرمایی در کشور اطلاع داده و تاکید دارد که تشکل های کارگری و کارفرمایی بنابر فصل ۶ قانون کار باید در واحدهای تولیدی تشکیل شوند تا کارگران با استفاده از این مزیت بتوانند مطالبات به حق خویش را پیگیری کنند.

به گفته رعیتی فرد، توسعه، ترویج و آموزش تشکل ها، گسترش فرهنگ تشکل گرایی، نظارت بر تشکل ها و انتخابات آنها طبق اساسنامه و آئین نامه مورد تاکید و توجه وزارت کار است.

گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار از تعداد سازمان های کارگری طی سالها ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ از آن حکایت می کند که تعداد نمایندگان کارگران با ۶.۸ درصد، شوراهای اسلامی کار با ۶.۶ درصد و مجمع نماینده کارگران با ۶.۳ درصد بیشترین میانگین نرخ رشد سالانه را به خود اختصاص داده اند.

همچنین تعداد کل سازمان های کارگری دارای مجوز پارسال ۱۱ هزار و ۱۵۳ تشکل بوده که نشانگر رشد تعداد سازمان های کارگری بوده است.



کارشناسان معتقدند اطلاع از تعداد کارگران و بنگاه ها در کشور، شناسایی کارگاه های غیرمجاز، شناسایی بنگاه های راکد و فعال، آموزش نیروهای کار، پیگیری حقوق و مطالبات کارگری، شناسایی و حل مشکلات واحدها و پیگیری مسایل حقوقی بنگاه ها همچون موضوع هایی است که تشکیل و راه اندازی تشکل های کارگری و کارفرمایی را بیشتر از پیش ضروری می سازد.

به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، بر مبنای ماده ۱۳۱ قانون کار و در جهت اجرای اصل بیست و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به منظور حفظ منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارگران و کارفرمایان، این قشر می توانند به تشکیل انجمن های صنفی اقدام نمایند.




1401/08/14
22:43:55
0.0 / 5
615
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , اقتصاد , تعاون
این مطلب ارتباط با مشتری را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری
مشتریان وفادار، سرمایه بی‌انتهای شما