سازمان غذا و دارو هشدار داد

عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

به گزارش ارتباط با مشتری، کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو، خطرات و تهدیدات مصرف خودسرانه داروهایی که بدون نسخه هم بفروش می رسند (داروهای OTC) را شرح داد.


به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، دکتر راضیه کشاورز ملکی ضمن اشاره به هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه فضای مجازی، عدم اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح سفارش های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی را از علل موثر در مصرف بالای داروهایی دانست که بدون نسخه هم بفروش می رسند.
به نقل از ایشان، این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده، تأثیر بیشتر و بهبودی سریعتر است، یک باور غلط می باشد و هیچوقت نباید داروهای OTC را با مصرف طولانی تر یا با دوزهای بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده، استفاده نمود. اگر بعد از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید باردیگر به پزشک مراجعه نمود و اگر به این علایم توجه نشود و مصرف خودسرانه داروهای OTC ادامه پیدا کند، حتما عوارض دارویی اتفاق می افتد.
این کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده های سلامت سلامت غذا و دارو همینطور توجه به فرهنگ سازی را در پیشگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و اظهار داشت: عواملی همچون مصرف بیشتر از مقدار سفارش شده، طولانی تر از زمان سفارش شده و بدون توجه به هشدارها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همینطور مصرف این داروها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در اینباره آموزش های دقیق و فرهنگسازی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: مردم نباید تصور کنند که این داروها خطرات و عوارض کمی دارند. مهم نحوه مصرف آنهاست که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.
کشاورز ملکی تصریح کرد: مهم ترین توصیه، مصرف دارو برپایه دستورالعمل های روی برچسب، طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروسازی که در داروخانه حضور دارد، می باشد.




منبع:

1403/02/07
12:45:00
0.0 / 5
86
تگهای خبر: آموزش , پزشك , فروش , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری