جزئیات تازه از اجرای کالا برگ الکترونیکی و حذف یارانه پردرآمدها
به گزارش ارتباط با مشتری، نماینده مجلس شورای اسلامی و معاون سابق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح سیاست ها، منابع تأمین مالی و چالش های اجرای کالا برگ الکترونیکی پرداختند.
به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر شاهرخ رامین، نماینده مجلس شورای اسلامی، در برنامه گفتگوی ویژه خبری که با موضوع کوپن الکترونیکی و تامین منابع یارانه ای پخش گردید اظهار داشت: خدمت شما و همه بینندگان محترم سلام عرض می کنم و نخست باید تبریک بگویم بابت موفقیتهای اخیر ورزشکاران کشورمان. افتخاری است که چنین پهلوانانی در این سرزمین داریم.
منابع مالی و تامین اعتبار کوپن الکترونیکی
وی افزود: طبق قوانین موجود، همچون قانون جامع تامین اجتماعی و ماده ۳۱، همه دولت ها موظف اند با پرداخت یارانه به طبقات کمتر برخوردار، فاصله طبقاتی را کاهش داده و عدالت اجتماعی را توسعه دهند. این مساله در قانون بودجه سال ۱۴۰۴ که در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ تصویب گردید نیز تصریح شده است. برای پرداخت یارانه کوپن الکترونیکی، جدا از منابع یارانه نقدی، محل هایی مشخص شده است.
این نماینده مجلس افزود: نخست، حذف یارانه سه دهک بالای جامعه یعنی دهک های هشتم، نهم و دهم، که در مقابل هفت دهک دیگر همچنان یارانه دریافت می کنند. دوم، قسمتی از ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده. اما اصلی ترین ردیف تامین اعتبار، بند «چ» ماده ۵ قانون برنامه است؛ جایی که دولت را مکلف می کند هر سال تا سقف ۱۱ میلیارد یورو برای واردات کالاهای اساسی و نهاده ها اختصاص دهد تا ۱۱ قلم کالای غذایی مورد نیاز برای تامین روزانه ۲۳۵۰ کیلوکالری هر فرد فراهم گردد. این ارز بعد از فروش، منابع ریالی موردنیاز برای اجرای کوپن را تامین می کند.
رامین خاطرنشان کرد: انتظار این بود که هر ماه یک مرحله کوپن اعلام گردد، اما حال در ماه ششم سال هستیم و تنها چهار مرحله اعلام شده که علت آن، وصول تدریجی درآمدهاست. در دور اول و حتی تا «دو و نیم» مرحله نخست، از مقام معظم رهبری درخواست برداشت از منابع صندوق توسعه ملی شد که معظم له اجازه برداشت یک میلیارد دلار دادند.
وی اشاره کرد: در حوزه حذف یارانه پردرآمدها نیز، از مجموع ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دهک دهم، ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر قبل تر به صورت داوطلبانه یا با شناسایی حذف شده بودند و تنها ۳ میلیون نفر باقیمانده بود که در گام اول این طرح حذف شدند. نکته قابل توجه آنست که در این حذف گسترده، هیچ یک از مشمولان اعتراض نکردند، برای اینکه می دانستند منابع حاصل، به دهک های نیازمند جامعه اختصاص می یابد و به جیب شخصی کسی نمی رود.
دولت موظف به گزارش دهی در مورد کوپن است
به گفته رامین در عرصه عملکرد، مطابق قانون دولت موظف است هر سه ماه یک گزارش عرضه نماید. اما با وجود کوشش های وزارت رفاه که بارها در کمیسیون اجتماعی و کمیسیون های تخصصی گزارش داده، گلایه هایی جدی نسبت به سازمان برنامه و بودجه وجود دارد، چونکه هدفمندی یارانه ها زیر نظر همین سازمان است و اشکالات در تامین منابع و نحوه اجرا را نمی توان نادیده گرفت. با عنایت به شرایط تورمی و فشار بی سابقه ای که به سه دهک پایین جامعه وارد شده، این طرح باید در اولویت جدی دولت قرار می گرفت. عدم تحقق کامل این هدف، از دید مجلس و کمیسیون تخصصی، به عملکرد دولت در این زمینه نمره مطلوبی نمی دهد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی، درباره ی سیاستهای کوپن الکترونیکی گفت: «از ابتدا نیز همچنین بوده است؛ همان گونه که در کلیپی که شما نمایش دادید، خیلی از سیاست گذاران برجسته کشور درباره ی این مساله صحبت کرده اند. باید به گونه ای عمل شود که اثر تورم از روی رژیم غذایی مردم و تامین کالری بدن آنها برداشته شود. بعبارت دیگر، هر اندازه که نرخها بیشتر می شود، باید بصورت کوپن این افزایش جبران گردد.
وی اظهار داشت: این مبلغ باید پرداخت گردد، آن هم در شرایطی که سالانه ۳۲۰ همت یارانه نقدی مستقیم پرداخت می شود. قبل از شروع اجرای کوپن، این پرداخت ها جریان داشت. علاوه بر آن، ۲۵ همت یارانه نان بطور جداگانه پرداخت می شود، همینطور یارانه دارو، مسکن و سایر حمایت ها برای اقشار ضعیف جامعه برقرار است. همانطور که اشاره شد، این یک دفعه مالی سنگین برای دولت بوجود می آورد.
مشکلات تامین منابع برای پرداخت کالابرگ
وی اضافه کرد: در این مکانیزم ها، طبق بند «چ» ماده ۵، دولت باید بمرور زمان ۱۱ میلیارد یورو را که از آغاز سال یکجا در اختیار ندارد، از محل فروش نفت و درآمدهای ارزی مستقیم خود تامین کند. سپس این ارز کم کم با فروش در بازار ترجیحی به ریال تبدیل و منابع اجرای طرح فراهم گردد. بنابراین انتظار از دولت این بود که هر ماه یک مرحله کوپن اعلام نماید، اما حال که در ماه ششم سال هستیم، تنها چهار مرحله اعلام شده است.
این نماینده مجلس افزود: دلیل این تأخیر آنست که درآمدها باید کم کم وصول شود. دور اول و حتی تا دو و نیم مرحله نخست، رییس جمهور و رییس مجلس از مقام معظم رهبری اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را درخواست نمودند و معظم له موافقت فرمودند مبلغ یک میلیارد دلار برداشت شود. دو اولین مرحله از همین محل تامین شد تا دولت بتواند وارد سال مالی جدید شده و کم کم درآمدهای خودرا کسب کند.
رامین گفت: حتی اگر نرخ فروش ارز ۲۸ هزار تومانی درنظر گرفته شود و قسمتی از آن نیز به بازار آزاد عرضه گردد، امکان دارد درآمد تا سه برابر رقم اولیه افزایش یابد. به این ترتیب، کل رقم ۱۱ میلیارد یورو پیش بینی شده تامین خواهد شد.
وی اظهار داشت: نکته دوم این است که همه دولت ها، هنگام تغییر در یارانه دهک های بالای درآمدی، به دلیلهای مختلف از این کار پرهیز کرده اند. گرچه مشخص است که این گروه ها نیاز به یارانه ندارند و دهک های پایین تر بمراتب محتاج ترند، اما هر زمان از کسی بخواهید مبلغی پرداخت نکند، ممکنست احساس نیاز و مقاومت ایجاد شود.
وی اضافه کرد: خبر خوب این است که وقتی این مساله تبدیل به قانون شد و دولت ملزم به اجرای آن گردید، اقدامات عملی شروع شد. وزیر محترم رفاه نیز چندین بار در کمیسیون تخصصی حاضر شدند و به پرسش ها پاسخ دادند. ایشان با وجود تمام محدودیت های گذشته، اراده کردند تا این اتفاق رخ دهد.
حذف یارانه پردرآمدها بدون اعتراض
این نماینده مجلس افزود: از جمعیت ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری دهک دهم یعنی پردرآمدترین قشر جامعه قبل تر ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به مرور یا داوطلبانه انصراف داده بودند یا اساساً از ابتدا در لیست نبودند. تنها ۳ میلیون نفر باقیمانده بودند که در گام اول این طرح حذف شدند. جالب آنکه این اقدام با رضایت عمومی همراه بود، چونکه همه می دانستند حذف یارانه دهک های پردرآمد موجب پرداخت بیشتر به دهک های نیازمند جامعه می شود و این پول به جیب شخصی نمی رود.
خط فقر شدید غذایی و اولویت های حمایتی
در همین برنامه علیرضا عسگریان، معاون سابق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: بسیار خرسندم که شروع این جلسه با پیروزی های اخیر کشور همراه شد و این موفقیت ها را، همچون یک پزشک که خبر بهبودی می دهد، به ملت ایران تبریک می گویم.
وی افزود: موضوع امروز، بررسی و اعلام خط فقر شدید غذایی است که محاسبات و اعلام رسمی آن توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می گیرد. باید تاکید کنم آمارهایی که امروز بیان می کنم کامل نیست، اما برمبنای طرح هایی که انجام شده، تصویر روشنی از وضعیت به دست می دهد.
به گفته این کارشناس اقتصادی خط فقر شدید غذایی برای سال ۱۴۰۲، بر پایه داده های سال ۱۴۰۱ محاسبه شده و مبنای برنامه ریزی برای سال ۱۴۰۳ نیز قرار گرفته است. این شاخص با دو مبنا سنجیده می شود: ۱. مبنای ۲۱۰۰ کیلوکالری: این میزان، استاندارد خط فقر شدید غذایی در فاکتورهای بین المللی محسوب می شود. با این مبنا، خط ریالی فقر شدید غذایی حدود یک میلیون و دویست و سی هزار تومان به ازای هر نفر در ماه محاسبه شده و برمبنای آن، حدود چهار میلیون و چهارصد هزار نفر جمعیت کشور زیر خط فقر شدید غذایی قرار دارند. مبنای ۲۳۵۰ کیلوکالری: این معیار کمی بالاتر است و متناسب با جداول تغذیه ای که وزارت بهداشت تنظیم کرده، نیاز واقعی به کالری، پروتئین، ریزمغذی ها و سایر ترکیبات غذایی را دربرمی گیرد. با این مبنا، خط ریالی فقر شدید غذایی حدود یک میلیون و چهارصد و چهل هزار تومان به ازای هر نفر در ماه ارزیابی شده و جمعیتی نزدیک به هفت میلیون نفر معادل یک دهک کامل زیر این خط قرار می گیرند. این آمار نشان میدهد که بخش قابل توجهی از جامعه نیازمند حمایت های فوری برای تامین حداقل نیازهای غذایی خود است و برنامه ریزی های حمایتی باید در اولویت دولت قرار گیرد.
دولت مشکل منابع ندارد
علیرضا عسگریان گفت: اگر مبنای کوپن را بصورت سالانه درنظر بگیریم و نرخ دلار را نیز ثابت فرض نماییم، رقمی حدود ۳ میلیارد دلار فقط برمبنای پرداخت های ارزی و مجوز مجلس برای دلار به دست می آید. ۱۱ میلیارد یورو نیز اگر به دلار تبدیل گردد، حدود ۱۳ میلیارد دلار می شود که با این محاسبه، حدودا یک سوم نیاز تامین خواهد شد. این نکته اولی بود که می خواستم روشن کنم و عرض کنم که باید به آن توجه گردد.
وی اظهار داشت: نکته دوم این است که اگر همه منابع پیش بینی شده محقق شود، ما حدودا ۶۰ هزار میلیارد دلار از این محل و سایر منابع خواهیم داشت. یعنی به بیان ساده، اگر این قطعات پازل را کنار یکدیگر قرار دهیم، نتیجه قابل توجه و تحسینی به دست می آید. حتی اگر این ۶۰ هزار میلیارد دلار تماماً محقق نشود، فرض بگیریم تنها قسمتی از آن تامین شود، باز هم امکان اجرای طرح وجود دارد.
وی اضافه کرد: از دید من، اولویت نخست، دفاع از خردسالان و مادران است. اگر پنج مسئله جدی در کشور داشته باشیم، این مساله بی شک در صدر اولویت ها قرار دارد. از مجموع ۶۰ هزار میلیارد دلار و ۱۳ میلیارد دلار ارزی که به دولت فرصت داده شده، حتی اگر دولت بخواهد ۳ یا ۴ میلیارد دلار از آنرا برای این هدف اختصاص دهد، این تامین بسیار آسان و قابل انجام است. بنابراین، امکان پذیری اجرای آن قطعی است، حتی در وضعیت فشار اقتصادی و ناترازی های موجود. مطالعه و بررسی در این زمینه امکان دارد، اما عرض من این است که چنین موردی شدنی است.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب