شکاف مهارتی علت ناترازی بازار کار

شکاف مهارتی علت ناترازی بازار کار

به گزارش ارتباط با مشتری، رئیس سازمان فنی و حرفه ای ضمن اشاره به بیکاری 40 درصد از فارغ التحصیلان و رتبه 136 ایران در مهارت آموزی، تقاضامحور شدن آموزش ها را ضروری دانست.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، غلامحسین محمدی، رئیس سازمان فنی و حرفه ای، در نشستی با حضور فرماندار و نماینده پردیس در مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به ظرفیتهای بالای کسب و کار و جمعیت بیشتر از ۵۰۰ هزار نفری این شهرستان اظهار داشت: با تقاضامحور شدن آموزش های مهارتی میتوان عقب افتادگی های استان تهران در این عرصه را جبران کرد.
وی با اعلان اینکه در شرایط کنونی، نیروی انسانی ماهر در کنار نقدینگی از مهم ترین مشکلات کسب وکارهاست، خاطرنشان کرد: بر مبنای آمارها، از هر دو نفر کارجو یک نفر با فقر یا کسری مهارتی مواجه می باشد. با وجود سرانه آموزشی بالای کشورمان در دنیا، حدود ۴۰ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکارند و متاسفانه آموزش های مازاد در سیستم آموزشی و فقدان مهارت، باعث عدم تناسب شغل و شاغل شده است.
محمدی ضمن اشاره به پیش بینی ایجاد ۱۷۰ میلیون شغل جدید و حذف ۹۰ میلیون شغل موجود در سال های آتی اضافه کرد: این تغییر بزرگ به مفهوم آن است که ۶۰ درصد از نیروی کار باید مهارت های خود را، بخصوص در حوزه تفکر خلاق، هوش مصنوعی و داده، به روز کنند.
رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور تاکید کرد: امروز کارفرمایان به دنبال نیروهای مهارت محور هستند که بتوانند نقش کلیدی در مشاغل جدید ایفا کنند، اما اغلب متقاضیان فاقد چنین توانایی هایی اند. این شکاف باعث ناترازی شدید بین عرضه و تقاضای نیروی کار شده است.
وی با انتقاد از وضعیت نظام آموزشی کشور اضافه کرد: در بین ۱۴۰ کشور، ایران از نظر میانگین سالهای تحصیل رتبه ۶۱ و از نظر مهارت های کسب شده رتبه ۱۳۶ را دارد؛ یعنی در بین شش کشور انتهایی جدول جهانی قرار داریم. این آمار نشان داده است که آموزش در کشور بر مبنای نیازهای واقعی بازار کار طراحی نشده است.
محمدی اشاره کرد: اگر این روند اصلاح نشود، ناترازی موجود در نظام آموزشی و مهارتی افزایش خواهد یافت. سالانه بیشتر از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر وارد بازار کار می شوند، در صورتیکه علیرغم وجود بیشتر از یک میلیون فرصت شغلی، نبود نیروی ماهر و نارضایتی کارجویان از بیکاری ادامه دارد.
به گفته وی، نظام آموزش عالی تنها ۲۰ درصد و آموزش های فنی و حرفه ای حدود ۳۷ درصد از نیازهای بازار کار را پاسخ می دهد و در مجموع، تنها ۲۸ درصد از نیازهای مهارتی بازار کار در سیستم آموزشی کشور تأمین می شود. رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با تاکید بر ضرورت عرضه خدمات آموزشی مطابق استانداردهای بین المللی، اظهار داشت: راهی جز تغییر روش های عرضه آموزش های مهارتی و باور به نقش مهارت در ایجاد و پایداری اشتغال وجود ندارد.
وی ضمن اشاره به توجه ویژه سیاستهای توسعه صنعتی ایران به تربیت نیروی انسانی ماهر تا اواسط دهه ۸۰ و تغییر رویکرد بسمت آموزش های آکادمیک بعد از آن، اضافه کرد: سرمایه گذاری دیرهنگام در توسعه آموزش های مهارتی، مانع دستیابی نیمی از کارجویان به شغل شده است؛ با وجود این که بنگاه های اقتصادی به نیروی کار ماهر نیاز دارند.
او همینطور اظهار داشت: یک چهارم جوانان ۱۵ تا ۲۰ ساله کشور، برنامه ای برای آینده شغلی خود ندارند و برای این گروه، برنامه ریزی هایی جهت عرضه آموزش مهارتی درنظر گرفته شده است.
محمدی ضمن اشاره به محدودیت منابع مالی این سازمان، اظهار نمود: با وجود ۷۰۰ مرکز آموزش دولتی در کشور، برای عرضه آموزش های طبق استانداردهای بین المللی باید روش های آموزش از عرضه محوری به تقاضامحوری تغییر کند و مشارکت سازمانهای دولتی و بنگاه های اقتصادی جلب شود.
وی اضافه کرد: رئیس جمهور پزشکیان و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر تناسب آموزش ها با نیاز بازار کار و توسعه آموزش های مهارتی حمایت مؤکد دارند. نرخ ورود دانش آموزان به هنرستان در جهان ۷۰ درصد است اما این رقم در ایران به ۴۰ درصد رسیده است که نشان دهنده عدم باور به نقش مهارت در رشد اقتصادیست.
محمدی با عرضه آماری از مراکز آموزشی کشور اظهار داشت: بیشتر از ۴۰ مرکز آموزش فنی و حرفه ای هیات امنایی در کشور به راه افتاده است. این رویکرد که با همکاری اتاق های بازرگانی و بنگاه های اقتصادی به انجام می رسد، مسیر آموزش های مهارتی را بسمت تقاضامحوری هدایت می کند و خط مشی عرضه آموزش های متناسب با نیاز بازار کار را شکل می دهد.
به گفته او، هزینه تمام شده آموزش فنی و حرفه ای برای سازمان به ازای هر نفر ساعت، یک میلیون ریال است و برای تداوم فعالیت، مشارکت همه ذی نفعان ضرورت دارد. در این مدل، مهارت آموز ذی نفع کلیدی، کارفرما ذی نفع نهائی و دولت ذی نفع عمومی به شمار می روند.
وی اضافه کرد: مشارکت واحدها و شرکتهای صنعتی و تولیدی در مهارت آموزی می تواند هزینه های تربیت نیروی ماهر را برای این واحدها کم کند و گام مؤثری در گسترش پوشش مهارتی در کشور باشد.
معاون وزیر کار از اجرای طرح «کارافن» اطلاع داد و اظهار داشت: در این طرح، زنجیره کاملی از آموزش تا تولید و فروش برای مهارت آموزان فراهم می شود تا آنان شناخت دقیقی از نیاز بازار کار کسب کنند.
محمدی در انتها ضمن اشاره به درخواست کارآموزان برای اختصاص مکان ثابت به فروش محصولات تولیدی شان، بر توجه ویژه به اجرای طرح «کارافن» و مشارکت بنگاه های اقتصادی در هیات امنایی کردن این مرکز متناسب با زیست بوم منطقه تاکید کرد.


منبع:

1404/06/28
12:58:14
0.0 / 5
8
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , استاندارد , اشتغال
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری
مشتریان وفادار، سرمایه بی‌انتهای شما