چرا نسل Z تمایلی برای پیوستن به تعاونی ها ندارد


چرا نسل Z تمایلی برای پیوستن به تعاونی ها ندارد

به گزارش ارتباط با مشتری، یک کارشناس حوزه تعاون با اشاره به عدم تمایل نسل Z به تعاونی ها در نوشتاری به تشریح معضلات موجود و عرضه راهکارهایی برای برون رفت از این چالش بزرگ پرداخت.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، علی رضادوست، رییس اتاق تعاون استان تهران در مورد این که چرا نسل جوان، تمایلی برای پیوستن به تعاونی ها ندارند در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری مهر نوشت، با وجود ظرفیت گسترده تعاونی ها در ایجاد اشتغال پایدار و تقویت اقتصاد مردمی، حضور نسل جوان در این بخش بازهم کم رنگ است. این فاصله، تنها یک مسئله صنفی نیست؛ بلکه یک چالش راهبردی برای آینده حکمرانی تعاون در کشور شمرده می شود.
تجربه نشان داده است که بخش قابل توجهی از تعاونی ها هنوز نتوانسته اند با نیازها، سرعت و زبان نسل جدید ارتباط برقرار کنند.
نسل امروز به دنبال چارچوب های شفاف، چابک و دیجیتال است؛ در صورتیکه خیلی از تعاونی ها با فرایندهای اداری سنگین، تصمیم گیری های سنتی و ابزارهای غیرهوشمند اداره می گردند. همین شکاف سبب شده الگوی تعاون برای جوانان جذابیت اولیه خودرا از دست بدهد.
یکی از دلیلهای این فاصله، ناشناخته بودن واقعی مدل تعاونی برای جوانان است. خیلی از دانشجویان و فارغ التحصیلان نمی دانند که تعاونی ها می توانند بستر سریع و کم هزینه ای برای کارآفرینی، اشتغال و مشارکت اقتصادی باشند. ضعف ترویج، نبود محتوای آموزشی و عدم معرفی نمونه های موفق، این بی اطلاعی را شدت بخشیده است.
در کنار آن، ضعف برندینگ تعاونی ها نیز عامل مهمی است. در صورتیکه بخش خصوصی به شکل حرفه ای در رسانه های اجتماعی و رسانه ها حضور دارد، خیلی از تعاونی ها فاقد هویت رسانه ای و برند اختصاصی هستند؛ موضوعی که برای نسل Z اهمیت بالایی دارد.
اما مسئله مهم تر، انتظارات نسل جدید از شفافیت است. جوانان امروز به سامانه، داده و گزارش شفاف اعتماد می کنند نه به چارچوب های مبهم. هر تعاونی که نتواند اطلاعات مالی و فرایندهای مدیریتی خودرا هوشمند و شفاف کند، بطور طبیعی با بی اعتمادی نسل جوان مواجه خواهد شد. راهکار برون رفت از وضعیت فعلی تعاونی ها
برای عبور از این وضعیت، چند اقدام اساسی ضرورت دارد:
۱. دیجیتالی سازی کامل چارچوب های تعاونی: اعضاء جوان باید بتوانند عضویت، گزارش گیری، رأی گیری و مشارکت را از راه سیستم های آنلاین تجربه کنند.
۲. ایجاد باشگاه های مشارکت جوانان در تعاونی ها: این باشگاه ها می توانند فضای تجربه، پروژه های عملی و مسیر رشد واقعی برای نسل جدید ایجاد کنند.
۳. بازطراحی هویت رسانه ای تعاونی ها: اتاق تعاون استان تهران برنامه دارد بسته های برندینگ و هویت بصری برای تعاونی ها ارایه کند تا در رسانه های اجتماعی دیده شوند.
۴. گسترش آموزش تعاون در دانشگاه ها: کارگاه ها و رویدادهای مشترک با دانشگاه ها می تواند فهم نسل جوان از جایگاه تعاون را افزایش دهد.
۵. ایجاد جایگاه مدیریتی برای جوانان در تعاونی ها: حضور جوانان در کمیته های تخصصی و هیات مدیره، بهترین راه ورود نسل جدید به بخش تعاون است.
در نهایت، اگر بخش تعاون می خواهد در اقتصاد آینده کشور سهم واقعی و اثرگذار داشته باشد، هیچ راهی جز جذب و مشارکت فعال نسل جوان ندارد. آینده تعاون در گرو بازسازی رابطه با جوانان و ارایه تصویری مدرن، شفاف و کارآمد از این بخش است. به طور خلاصه به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، علی رضادوست، رئیس اتاق تعاون استان تهران در مورد اینکه چرا نسل جوان، تمایلی برای پیوستن به تعاونی ها ندارند در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری مهر نوشت، با وجود ظرفیت گسترده تعاونی ها در ایجاد اشتغال پایدار و تقویت اقتصاد مردمی، حضور نسل جوان در این بخش بازهم کم رنگ است. راهکار برون رفت از وضعیت فعلی تعاونی ها برای عبور از این وضعیت، چند اقدام اساسی لزوم دارد: ۱.



منبع:

1404/09/13
13:07:40
0.0 / 5
8
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , اشتغال , اقتصاد
این مطلب ارتباط با مشتری را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری
مشتریان وفادار، سرمایه بی‌انتهای شما