97 ، سالی خوب برای مترو
فاینانس در راه متروی پایتخت
ارتباط با مشتری: بارها از مسئولان مختلف شنیده ایم كه تنها راه حل آلودگی هوا و ترافیك، توسعه حمل و نقل عمومی بخصوص مترو است، در سالهای اخیر هم مسئولان شهر به توسعه مترو توجه زیادی داشتند اما آنچه كه حالا در پس انتشار سند تحویل و تحول شهرداری مشخص شده، گواه این است كه مترو در طول سالهای اخیر می توانست بهتر از شرایط موجود باشد. هرچند كه عضو شورای شهر اعلام نموده كه سال 97، سال خوبی برای مترو خواهد بود.
به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، شهردار تهران در جلسه شورای شهر گزارشی 500 صفحه ای از وضعیت شهرداری كه تحویل گرفته است به مردم شهر ارائه نمود. در این گزارش به تفكیك شركت ها و سازمان ها، در مورد چالش ها، فرصت ها، باید و نبایدهای هر سازمان توضیح داده شده؛ اما نكته قابل توجه این است كه در سال های اخیر مدیریت قبلی شهرداری بر توسعه مترو تاكید داشت اما حالا بررسی آمارها نشان داده است كه این تاكیدات تنها در حد حرف باقی مانده به گونه ای كه امسال كمتر از 30 درصد از كل بودجه مترو اختصاص داده شده است كه ابعاد مختلف وضعیت شركت مترو در گزارش سند تحویل و تحول به شرح زیر آمده است.
در گزارش سند تحویل و تحول عنوان شده است كه هم اكنون خطوط مصوب شركت متروی تهران در برنامه اول مترو شامل خطوط یك و دو درون شهری و خط پنج برون شهری كه همان تهران به گلشهر می شود، است و همینطور بر مبنای برنامه دوم مترو خطوط سه و چهار مترو و همینطور توسعه شمالی خط یك مترو كه مغفول مانده و همینطور توسعه شرقی خط دو و توسعه خط چهار تا فرودگاه مهرآباد مورد تاكید قرار گرفته و در برنامه سوم مترو هم احداث خطوط شش و هفت و همینطور توسعه جنوبی خط یك تا شهر جدید پرند و توسعه غربی خط چهار مورد تاكید قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش، با اتمام احداث و راه اندازی خطوط برنامه اول مترو و بخش هایی از برنامه دوم و سوم مترو، هم اكنون 205 كیلومتر از مسیر مترو در حال بهره برداری است كه این رقم تا آخر برنامه پنج ساله دوم شهرداری یعنی تا 97 باید به 300 كیلومتر برسد. این در حالیست كه 22 كیلومتر از خط هفت مترو به علت ایمن سازی خط و تكمیل دسترسی ها، هواكش های میان تونلی و تجهیزات، از چرخه بهره برداری خارج شده است.
همچنین طبق این گزارش، مطابق برنامه پنج ساله دوم شهرداری، تعداد ایستگاه های مترو در انتها سال 97 باید به 220 ایستگاه افزایش می یافت كه هم اكنون 109 ایستگاه در دست بهره برداری است. هم اكنون شبكه ریلی در دست بهره برداری شهر تهران دارای 1393 دستگاه واگن و لوكوموتیو است و مطابق هدف گذاری های انجام شده، متروی تهران برای دستیابی به سرفاصله حركت 2. 5 دقیقه با كمبود 2800 دستگاه واگن روبرو است.
به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، برپایه سند تحویل و تحول شهرداری، هر چند كه مدیریت شهری با انجام اقداماتی توانسته است رشد قابل ملاحظه ای در توسعه شبكه حمل و نقل ریلی تولید كند ولیكن در این فرآیند در بعضی از موارد عدم تامین منابع و امكانات منجر به مغفول ماندن جنبه های كیفی توسعه شده كه می توان به عدم تكمیل دسترسی ایستگاه ها، عدم تكمیل هواكش های میان تونلی، عدم تولید تسهیلات كافی در ایستگاه ها در زمان بهره برداری بخصوص برای اقشار كم توان، پوشش ناكافی در اتصال به شبكه های اتوبوسرانی و تاكسیرانی اشاره نمود كه خروج خط هفت مترو از چرخه بهره برداری به علت عدم رعایت كامل اصول ایمنی یكی از این مصادیق است.
بنا براین گزارش، در سال های اخیر توسعه پایانه ها و تعمیرگاه های مترو هیچ وقت به موازات توسعه خطوط مترو انجام نگرفته است و هم اكنون پایانه های فتح آباد، صادقیه، گلشهر، دردشت و كلاهدوز در دست بهره برداری است و بخش تعمیرگاهی مربوط به پایانه كلاهدوز هم هنوز افتتاح نشده و پایانه گلهشر تنها به تعمیرات و اورهال ناوگان دو طبقه متروی خط پنج اختصاص دارد و در پایانه دردشت تنها برخی از تعمیرات جزئی انجام می گیرد و این در حالیست كه فاز اجرایی پایانه آزادگان در انتهای خط سه و پایانه خط شش هم شروع شده است.
به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، به صورت خلاصه باید اعلام نمود علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته در توسعه خطوط مترو اما مدیریت فعلی و جدید میراث دار مدیریت قبلی است كه در گزارش شهردار عنوان شده كه مدیریت قبلی تنها به توسعه تونل و ایستگاه های مترو اقدام كرده و در نصب تجهیزات و تاسیسات در ایستگاه ها و تونل های تولید شده غفلت كرده كه این مسئله سبب گشته است كه نتوانیم بهره برداری مناسبی از این سرمایه گذاری عظیم انجام دهیم. همینطور شاهد كم توجهی به تامین ناوگان مورد نیاز خطوط مترو بوده ایم به گونه ای كه با راه اندازی خطوط و ایستگاه های جدید به اجبار تعدادی از قطارها از خطوط دیگر قرض گرفته شده اند كه این امر سبب كاهش ظرفیت خطوط قبلی شده است.
در این گزاش همینطور آمده است كه شاهد عدم استفاده از منابع دولتی برای احداث متروی تهران علی رغم وجود بسترهای قانونی تنها به علت روابط نه چندان سازنده با دولت هستیم.
عدم استفاده از اغلب نیروهای قدیمی و با تجربه مترو به دلایل غیرفنی و كاهش توان مدیریتی و تخصصی شركت متروی تهران هم در گزارش سند تحویل و تحول شهرداری تهران آمده است.
همچنین به تعطیلی كشاندن شركت مجتمع های ایستگاهی مترو كه بستر بسیار مناسبی برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و در جهت تامین بخشی از هزینه های احداث مترو بود هم یكی دیگر از چالش های پیش روی شركت مترو عنوان شده است و عدم استفاده مناسب از ردیف های بودجه ای نظیر اوراق مشاركت و ساخت و توسعه خطوط مترو با كمك بخش خصوصی هم از دیگر مشكلات شركت بهره برداری مترو در 12 سال قبل بوده است.
به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، با عنایت به گزارش سند تحویل و تحول شهرداری تهران اما شاهد می باشیم كه با وجود تاكید چندین باره مسئولان قبلی مدیریت شهری بر ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی به خصوص مترو؛ بنابر اعلام شركت مترو، بررسی بودجه شركت مترو در سال 96 نشان داده است كه 2750 میلیارد تومان اعتبار به این بخش اختصاص داده شده كه از این میان 450 میلیارد تومان مربوط به بازپرداخت وام و اوراق مشاركت بوده است.
از 2300 میلیارد تومان باقیمانده هم نیمی به صورت غیرنقد و نیمی به صورت نقد بوده یعنی 1150 میلیارد تومان نقد و مابقی غیر نقد بوده است كه بودجه حوزه غیرنقد اصلا تخصیص نیافته و از 1150 میلیارد تومان نقد تنها 815 میلیارد تومان پرداخت شده است. یعنی به صورت كل كمتر از 30 درصد كل بودجه مترو امسال پرداخت شده است كه این مسئله نشان از كم اهمیت بودن مسئله مترو با وجود همه تاكیدات زبانی مدیریت قبلی شهرداری تهران است.
سه راه برای تامین منابع ساخت مترو
احیاء مجتمع های ایستگاهی در مترو
افشین حبیب زاده عضو كمیسیون حمل و نقل و ترافیك شورای شهر تهران در گفت وگو با ایسنا با تأیید گزارش مندرج شده در سند تحویل و تحول شهرداری كه از جانب شهردار تهران در جلسه گذشته شورا قرائت شد، به مشكلات متروی تهران اشاره و عنوان كرد: 40 درصد از بودجه سال 96 به حمل و نقل عمومی اختصاص داشت و این نسبت با كمی تغییر در سال 97 هم تكرار می گردد اما مسئله اصلی این است كه باید این رقم ها تخصیص داده شود و گرنه اگر این اعتبارات تامین نشود تنها اعدادی بر روی كاغذ خواهند بود.
وی با اشاره به اینكه همگان به توسعه حمل و نقل عمومی اذعان دارند و باید در جهت توسعه آن فكری كرد، اظهار داشت: در جلسه اخیر شورای شهر دو فوریتی تصویب گردید كه بر مبنای آن شورا به شهرداری اجازه داده است كه 4000 میلیارد تومان اوراق مشاركت كه در بودجه 96 عمومی كشور به شهرداری ها اجازه انتشار داده شده بود را منتشر كنند كه بازپرداخت 50 درصد آن توسط دولت و 50 درصد آن هم توسط شهرداری تضمین می گردد.
حبیب زاده اضافه كرد: بر مبنای تبصره های این مصوبه 50 درصد این 4000 میلیارد تومان یعنی 2000 میلیارد تومان به خط 6 و 2000 میلیارد تومان هم برای تكمیل خط 7 مترو در نظر گرفته شده كه رقم بسیار خوبی است.
عضو كمیسیون حمل و نقل و ترافیك شورای شهر تهران اظهار نمود: در گذشته و در زمان ریاست مهندس هاشمی در مترو، بحث ساخت "مجتمع های ایستگاهی" عنوان شد به گونه ای كه درآمدهای این مجتمع ها صرف تامین اعتبار ساخت مترو و راه اندازی مترو می شد.
وی همینطور ادامه داد: پیشنهاد شده است كه"شركت مجتمع های ایستگاهی" مجددا به معاونت ترافیك منتقل شود. چون كه خط 6 و 7 مترو حدود 50 ایستگاه دارد كه می توان با ساخت "مجتمع های ایستگاهی" بخشی از هزینه های ساخت و تجهیز مترو را تامین كرد و همینطور می توان با تزریق منابع دولتی و پرداخت مطالبات دولتی شاهد آن باشیم كه سال 97، سال خوبی برای متروی تهران باشد.
وی اظهار نمود: متروی تهران می تواند با استفاده از این سه منبع یعنی انتشار 4000 میلیارد تومان اوراق مشاركت، درآمد مجتمع های ایستگاهی و پرداخت مطالبات دولتی ضمن تكمیل خطوط 6، 7 و نیمه شمالی خط 3، تمامی پایانه ها و... را بسازد.
تشكیل كارگروه جذب فاینانس
فاینانس در راه متروی پایتخت
وی همینطور با بیان خبر تشكیل كمیته جذب فاینانس فیمابین شهرداری و مجلس، اظهار داشت: لاریجانی رئیس مجلس دو پیشنهاد به شهرداری تهران برای خرید واگن داد كه بر این اساس شهرداری تهران می تواند از فاینانس روسیه كه حدود 5000 میلیارد است استفاده نماید و همینطور 2000 میلیارد دلار فاینانس هم قبلا مصوب شده بود كه در دوره احمدی نژاد از آن استفاده نشده و می توان با جذب این فاینانس ها مشكل مترو را هم حل كرد.
حبیب زاده اظهار داشت: ما برای برای تكمیل تمام خطوط مترو، تمام ایستگاه ها و پایانه ها و همینطور خرید واگن نیازمند رقم زیادی هستیم كه امیدواریم در سال 97 با ارتباط خوبی كه بین دولت، مجلس و شهرداری وجود دارد نسبت به جذب آن اقدام نماییم و سال طلایی برای مترو رقم بزنیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب