یك كارشناس مطرح كرد

ركود تورمی به سراغ بازار مسكن می آید

ركود تورمی به سراغ بازار مسكن می آید

به گزارش ارتباط با مشتری یك كارشناس اقتصاد مسكن اظهار داشت: احیانا عواملی همچون افزایش نرخ ارز، نرخ سود بانكی و فشارهای بین المللی تاثیر منفی بر اقتصاد ایران خواهد داشت و بخش مسكن هم یكی از سطوحی است كه دچار تورم ركودی می گردد.


سلمان خادم المله در گفت وگو با ایسنا اظهار نمود: به اعتقاد من دلار هنوز با ارزش واقعی خود فاصله دارد و فعالان بازار مسكن منتظر هستند كه وضعیت دلار به تثبیت برسد تا خویش را با آن تطبیق كنند. در ماههای اخیر با تاثیر متغیرهای اقتصادی همچون كاهش نرخ بهره و افزایش نرخ ارز، مسكن دهكهای ۸ و ۹ تحرك بیشتری به خود گرفت و اگر قرار باشد نرخ ارز باز هم افزایش پیدا كند كه احتمال آن بالاست با یك وقفه زمانی چند ماهه تاثیر خویش را با رشد قیمت مسكن و ركود این بخش خواهد گذاشت.
وی با اشاره به اینكه با رشد قیمت مسكن، دهكهای بالای جامعه هم توان محدودی برای خرید دارند تصریح كرد: اگر نرخ ارز باز هم افزایش پیدا كند انتظار داریم قیمت مسكن باز هم بالا برود و این بازار وارد فضای تورم ركودی شود. چیزی كه از متغیرهای الان وضعیت كلان اقتصاد می بینم این است كه نه تنها در بازار مسكن، بلكه اگر شرایط به همین منوال پیش برود و فشارهای بین المللی افزایش پیدا كند در كلیت اقتصاد هم چشم انداز روشنی دیده نمی گردد.
این كارشناس اقتصاد مسكن خاطرنشان كرد: رونق نسبی بازار مسكن كه طی ماههای اخیر در بعضی مناطق خاص وجود داشت بیشتر از اینكه تحت تاثیر متغیرهای خود بازار مسكن باشد، تحت تاثیر متغیرهای بیرونی به ویژه نرخ ارز، قرار گرفت؛ چون كه این بازار در بهمن و اسفند با عنایت به قولی كه بانك مركزی برای كنترل نرخ ارز داده بود منتظر بود تا خودش را با این شرایط تطبیق دهد. اما واقعیت این است كه بانك مركزی قادر به كنترل نرخ ارز نشد و این انتظار در بازار به وجود آمد كه باز هم شاهد افزایش نرخ دلار باشیم. ازاین رو بخشی از سرمایه ها كه میل به سمت بازارمسكن داشت، با این گزاره كه هنوز نرخ ارز، جا برای افزایش دارد میل نسبی برای انتقال بخشی از سرمایه ها به بخش مسكن كاهش پیدا كرد.
به گفته خادم المله، شاید سال ۱۳۹۷ سالی پردرسر برای اقتصاد ایران باشد؛ چون كه با عنایت به متغیرهای داخلی و بیرونی، تهدیدات ترامپ، مشكلاتی كه عربستان بوجود می آورد باز هم احتمال افزایش نرخ ارز وجود دارد كه در همه بازارها همچون بازار مسكن تاثیر می گذارد.
به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از ایسنا، بانك مركزی اعلام نمود در اسفند ماه سال قبل متوسط قیمت خرید و فروش یك مترمربع زیربنای واحد مسكونی شهر تهران ۵.۷۶ میلیون تومان بود كه نسبت به اسفند ۱۳۹۵ بالغ بر ۲۶.۱ درصد افزایش یافته است. همینطور تعداد معاملات آپارتمان های مسكونی پایتخت به ۱۲.۳ هزار واحد مسكونی رسید كه نسبت به ماه مشابه سال قبل (اسفند ۹۵) نیم درصد افزایش نشان داده است. بیشترین رشد متوسط قیمت مربوط به منطقه ۵ با ۴۰.۹ درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال پیش از آن بوده است.


 

1397/01/17
18:14:21
5.0 / 5
5357
تگهای خبر: اقتصاد , بانك , تورم , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری