معاون وزیر راه و شهرسازی:

بازآفرینی 1300 محله دارای بافت ناكارآمد 123 هزار میلیارد تومان می خواهد

بازآفرینی 1300 محله دارای بافت ناكارآمد 123 هزار میلیارد تومان می خواهد

ارتباط با مشتری: معاون وزیر راه و شهرسازی بازسازی 1332 محله دارای بافت ناكارآمد در نقاط مختلف كشور را نیازمند تامین اعتبار 123 هزار میلیارد تومانی دانست كه باید از منابع مختلف همچون ظرفیت بخش خصوصی تامین گردد.


به گزارش خبرنگار ایسنا، هوشنگ عشایری در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان كرمانشاه با اشاره به تاكید مقام معظم رهبری بر پنج مسئله جدی در دیدار با روسای قوا در سال گذشته، اظهار داشت: یكی از این مسائل رسیدگی به بحث بافت های ناكارآمد شهری است.
مدیرعامل شركت عمران و بهسازی شهری ایران اضافه كرد: بر همین مبنا برنامه ملی "بازآفرینی شهری" تدوین شد كه در جهت آن قرار شد جهت تكمیل هرچه بهتر برنامه سفرهایی را به استان های مختلف كشور داشته باشیم كه تا 25 مهرماه امسال سفر به همه استان ها و بررسی وضعیت بافت فرسوده آنها و تشریح برنامه صورت خواهد گرفت.
وی به سابقه توجه دولت های مختلف به بحث بافت های فرسوده و ناكارآمد شهری اشاره نمود و اضافه كرد: در دهه 70 موضوعی به نام «بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری» عنوان شد و در دهه 80 این مسئله به «ساماندهی سكونتگاه های غیررسمی» تغییر نام داد و در دهه 90 این ادبیات تغییر و به «بافت ناكارآمد شهری» تغییر پیدا كرد، طوری كه همه این موارد را شامل شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اسكان 30 درصد جمعیت شهری كشور در بافت های ناكارآمد، اظهار داشت: تلاش ما در برنامه ملی بازآفرینی شهری این است كه سالانه به 270 محله دارای بافت ناكارآمد ورود كرده و كار بازآفرینی شهری را شروع نماییم.
وی اضافه كرد: بطور قطع ورود به بازآفرینی شهری محلات مختلف در نقاط مختلف كشور با عنایت به نوع فرهنگ وحتی اقلیم خاص مناطق كار سختی خواهد بود و تلاش و نگاه ما این است كه بیش از توجه به مسئله كالبدی، ساختارهای اجتماعی این محلات را مدنظر قرار دهیم.
بازآفرینی 1300 محله 123 هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد
عشایری با اشاره به اینكه در این برنامه سه بُعد كالبدی و شش بُعد غیركالبدی در نظر گرفته شده اظهار داشت: همه برنامه ها و ابعاد كار در نهایت به این ختم شد كه برای بازآفرینی شهری 1334 محله تا آخر برنامه ششم توسعه به 123 هزار میلیارد تومان منابع نیاز است.
وی اضافه كرد: این تعداد محله مساحتی حدود 66 هزار هكتار از مجموع 141 هزار بافت ناكارآمد شهری كشور را به خود اختصاص می دهند كه 20 درصد مساحت شهرهای كشور است.
مدیرعامل شركت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اسكان 10 میلیون نفر از جمعیت كشور در این 1334 محله دارای بافت ناكارآمد شهری، اظهار داشت: قرار بر این شد منابع لازم برای بازآفرینی شهری این تعداد محله از سه محل منابع دولت، شهرداری ها و بخش خصوصی تامین گردد.
وی با اشاره به اینكه در سایر برنامه های بازآفرینی از بالا به پایین تصمیم گیری می شد، اظهار داشت: تفاوت این برنامه این است كه برنامه ها از پایین به بالا تدوین شده و با مشاركت خود مردم انجام می گردد.
عشایری خاطرنشان كرد: در جهت اجرای این برنامه دو ركن «تسهیل گر» و «توسعه گر» هم لحاظ شده است.
این مسئول اضافه كرد: در ركن «تسهیل گر» جریان اجتماعی با شهرسازی تلفیق شده و نهاد «توسعه محله» را بوجود می آورد كه نهادی كاملا غیردولتی است و برنامه های بازآفرینی محله را تدوین می كند.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان كرد: برنامه های این نهاد در ستاد بازآفرینی هر شهرستان مطرح شده و از درون آن «برنامه جامع اقدام مشترك بازآفرینی شهری» شكل می گیرد.
وی اضافه كرد: هر استانی این برنامه كه خلاصه آن شاید بشود «برجام بازآفرینی شهری» را زودتر تدوین كند، كار در آن استان زودتر شروع می گردد و از استان كرمانشاه هم می خواهیم سریعتر این برنامه را در شهرستان های خود تدوین كند تا بتوانیم ما هم به سرعت نقش و سهم خویش را در این برنامه ایفا نماییم.
عشایری به مزیت بارز این برنامه اشاره نمود و اضافه كرد: بزرگترین ظرفیت این برنامه این است كه اگر دولت یك ریال در محلات دارای بافت ناكارآمد هزینه كند، به اندازه چهار ریال از منابع غیردولتی پول به محلات وارد می گردد و به خاطر همین خصوصیت است كه رییس جمهور سریع با آن موافقت نمود.
این مسئول «توسعه گری» را ركن دیگر این برنامه عنوان نمود و اضافه كرد: این ركن، سرمایه گذار كار است و تفاوت آن با انبوه ساز در این است كه ریسك سرمایه گذاری را می پذیرد.
سالانه 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت 100 هزار واحد فرسوده پرداخت می شود
عشایری خاطرنشان كرد: با انجام این اقدامات، برآورد صورت گرفته این است كه هزینه ساخت و ساز در بافت های ناكارآمد شهری نسبت به سایر نقاط شهر، 20 تا 25 درصد كاسته می شود كه می توانیم این مسئله را اثبات نماییم.
مدیرعامل شركت عمران و بهسازی شهری ایران خاطرنشان كرد: همچون دلایل كاهش این هزینه تسهیلاتی است كه برای ساخت و ساز در این مناطق پرداخت می گردد و سالانه برای این كار پرداخت مجموعا پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود 9 درصد برای بازآفرینی شهری 100 هزار واحد مسكونی در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان كرد: از طرفی با صحبت های صورت گرفته هزینه های نظام مهندسی هم در این مناطق با تخفیف خواهد بود و این مناطق از تمام مشوق های مناطق محروم شامل تخیف بیمه كارگری و تخفیف مالیاتی برخوردار می شوند.
عشایری تصریح كرد: در جهت شتابدهی به اجرای این برنامه، طرح "امید" پیش از شروع برنامه در شهرها اجرا می شود، به این مفهوم كه تمام اراضی دولتی در این بافت ها در اختیار توسعه گران قرار می گیرد و در این زمینه سازمان ملی زمین و مسكن ورود جدی و خوبی داشته است.
وی اضافه كرد: در كرمانشاه هم طبق توافق صورت گرفته میان ما و سازمان ملی زمین و مسكن قرار شده ورود جدی داشته باشیم و زمین لازم برای ساخت 500 تا 600 واحد را فراهم می نماییم.
عشایری خاطرنشان كرد: همینطور قیرلازم در اختیار شهرداری های استان برای بهسازی و نوسازی معابر فاقد آسفالت كه عموما در سكونت گاه های غیررسمی قرار دارند، قرار می گیرد.
وی اضافه كرد: همینطور در همین راستا امسال 20 میلیارد تومان بعنوان بودجه ملی در اختیار استان كرمانشاه قرار می گیرد البته دادن این امكانات به شرط تهیه برنامه اقدام مشترك در استان است كه در آن نقش و سهم همه دستگاه ها مشخص شده باشد.



1397/02/27
13:34:41
5.0 / 5
4710
تگهای خبر: تسهیلات , شركت , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری